Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Ezen a nagyon esős péntek estén miskolci barátnőmmel mentünk a 6színbe a Liliom Produkció előadására. Angéla jól szórakozott a látottakon, úgy érezte, hogy pillanatok alatt elröpült a nyolcvan perces „stand up-vígjáték”, de közben a kabátja is megszáradt.

gfOnrExZ 2 320x460.png

A darabban játszó két szereplő egyikét sem ismertük, amelynek nyilván az is oka, hogy nem nézünk tévét, így azokat a sorozatokat sem, amelyekben Tallós Rita nyilván a fél ország számára közismertté vált. (Azóta megnéztem wikipédia oldalát, és azt is tudomásul kellett vennem, hogy azokban a vidéki színházakban se nagyon sokszor fordultam elő, ahol ő pályája korábbi szakaszában sokat játszott.) Lányáról, Barbinek Pauláról viszont a port.hu sem árul el sokat, így csak feltételezem, hogy ő is valamiféle tévés személyiség lehet. Otthonosan fogja a mikrofont és megszokta azt is, hogy közönség előtt beszél.

Az „Anyám az őrületbe kerget” c. előadásukat szeptemberben mutatták be, és azóta is elég jó házakkal megy. Ez alapján valószínűsítem, hogy a jelenlevők többsége ismeri őket, és kíváncsi volt rájuk.

hbdqhxJc 2 1340x948.png

Ha tudja a néző, hogy a szereplők között van civil kapcsolat is, meg szokta növelni az érdeklődést, és ez talán most is így lehetett. A bemutató után adott interjúból kiderül, hogy ebben az előadásban saját kapcsolatukat látják megtestesülni, és már a színlap leírásából is kiderül, hogy az amerikai Sue Fabish önéletrajzi ihletettségű történetét saját maguk átformálták, Szőlőskei Tímea rendező és Závada Péter író segítségével.

Mi nézőként másként láttuk az előadást, mint maguk az alkotók és előadók, de ez talán természetes is. Számunkra az eredeti „Pamela Show” volt a domináns elem, inkább egy amerikai szappanoperának érződött a történet, és végig az volt a benyomásom, hogy ez nem a mi életünkről szól.

Persze, ez azért is lehet, mert egyikünk sem volt soha színészgyerek. Nekem más okokból volt feszült az anyámmal a kapcsolatom, és máig feldolgozatlanok a sérüléseim, míg a barátnőmnek egy egészen csodálatos, odaadó anya jutott, amilyenről sokan csak álmodhatnak, így már önmagában a téma is mást jelentett nekünk.

oJcOVbTq 2 1340x948.png

Az előadás befogadását legalább annyira befolyásolja a néző helyzete, előélete (leginkább a szüleihez fűződő viszonya), mint az, hogy van-e bármilyen tapasztalata a két előadóval kapcsolatban, vagy nincs.

A szereplők mégis elsősorban arra vállalkoztak, hogy nyolcvan percre így vagy úgy, de kivesznek minket a saját életünkből. Az már nem rajtuk múlik, hogy milyen is ez az élet, amellyel össze kell vetnünk a színpadon látottakat, a saját problémáinkat semmiképp nem varrhatjuk az ő nyakukba.

Az előadás azoknak jelenthet felhőtlen kikapcsolódást, akiket mélyen nem érint a téma, nem hoz fel már a cím is belőlük traumákat, és eleve szeretik a stand up műfaját.

Mert ez egy kétszemélyes stand up.

A színpadon egy kivetített háttérkép előtt mindössze két színésznőt látunk, akik hol egymással veszekedést-vitatkozást szimulálva csak sztorizgatással próbálnak lekötni minket. Néhány aláfestő hangbejátszás, egy szék és két mikrofon segíti őket, nem több.

Egy amerikai család tagjai ők elvileg, egy sikeres színésznő beszél nekünk utazgatásairól, és főleg az anyjához fűződő kapcsolatáról egy olyan közegben, amelynek természetes része, hogy valaki elutazik Los Angelesből Ausztráliába, vagy netán Nashville-be. Mindeközben felbukkan maga az anya és az ő nézőpontjával is szembesülünk.

OvsnqTPg 2 1340x948.png

Mindez egészen másként hangozhatna amerikai közönség előtt, ahol nagyon sok család él szétszóródva, és éppen most november végén a hálaadásra, illetve karácsonykor jönnek csak össze, hogy találkozzanak. Az USÁ-ban a hosszú repülőutak kínjai a lakosság többsége számára személyes tapasztalatból is visszaidézhető, nem jelent kiváltságos helyzetet. Nálunk egy-egy, a repülés kényelmetlenségére panaszkodó történet – a fapados repkedés ellenére is – talán mégis inkább felvágásnak érződne. (Az én anyám legalább tíz éven át mesélte részletesen mindenkinek, hogy utazott ki a testvéréhez 1977-ben Ausztráliába. Nagyon fárasztó volt, nagyon megjegyeztem miként reagáltak az anekdotáira a különböző ismerősök, és azt hiszem, hogy annyira őszintén nem sajnálkoztak, amikor a többszáz kilométeres tengerparti autózás kellemetlenségeit emlegette a nagy korallzátony közelében...)

A közönség soraiban még a szokásosnál is jóval kevesebb volt a férfi. Ez is jelezte, hogy ezt női darabnak látják elsősorban, mintha az anya-lánya viszony egyáltalán nem múlna a család férfitagjain. (Ebben is lehet valami, az apám eléggé szeretett minden létező konfliktuson kívül maradni, és nem beleállni…- Lehet, hogy nem ő az egyetlen, aki a felesége és a lánya közti vitában nem szívesen foglal állást.) – A darabban egy ponton erre is van utalás, hogy főleg nők jönnek színházba, emiatt a mosdók kialakításánál erre is kellene gondolni. (Nem tudom, hogy mit szólnának a férfi nézők, ha megvalósulna az itt elhangzó felvetés: legyen minden mosdó csak a nőké!) Ez volt az a pont, amikor úgy éreztem, hogy az alkotók mégis törekednek a mi jelenünkkel is foglalkozni.

Az persze könnyen lehetséges, hogy az amerikai helyszínekre és szereplőkre amiatt volt szükség, hogy érdekesebb legyen az anya-lánya huzakodás, és mégis szerették volna, hogy a „mérgező kapcsolat” így is átjöjjön.

És itt a probléma, nekem itt az jött át, hogy két egymást szerető ember próbál úgy tenni, mintha ez nem így lenne. Nem tudták egy pillanatig sem elhitetni velem, hogy a színpadon megjelenő helyzet valódi.

Ezt akár pozitív üzenetnek is vehetnénk. Nincs semmi baj, ha egyikünk másikunk kiállhatatlanul viselkedik, hülye anekdotákkal lejáratjuk egymást, de a lényeg, maga a szeretet azért megvan.

Ps. A fotókat Török Dániel készítette

PS. Akit a generációkon át öröklődő rossz családi minták érdekelnek, azoknak ehelyett az előadás helyett Susan Forward "Mérgező szülők" című könyvét tudom ajánlani, éppen most olvasom - a "7 nap" utáni beszélgetés után javasolták, csak továbbadom a tippet.

Címkék: Závada Péter Hatszín Teátrum Tallós Rita Szőlőskei Tímea Anyám az őrületbe kerget Barbinek Paula

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr4116766900

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása