Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (55) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bagossy Levente (20) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (21) Balsai Móni (24) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (27) Centrál Színház (36) Chován Gábor (21) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (20) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (21) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (20) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (74) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (44) Kaszás Gergő (21) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (40) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (22) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (46) Müpa (117) Nagypál Gábor (25) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Opera (633) opera (25) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (100) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (45) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (22) Pető Kata (31) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (26) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (31) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (52) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (20) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (100) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (25) Vígszínház (51) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Réthly Attila rendezésének házi premierje már januárban megvolt, sőt a „stream”-en is látható volt márciusban – tudhatjuk meg ezt és további fontos információkat a Pinceszínház színlapjáról.

A hivatalos bemutatónak mégis ez a hétfői tekinthető, amelyre már az új igazgató, Sztarenki Pál beiktatása után kerülhetett sor.

Előző nap már megnéztem az igazgatói pályázatban is szereplő első premiert, Jordán Tamás Ady-estjét, amelyről külön bejegyzés készült, és másnap pedig jött ez, amelyik még az előző korszak arculatához tartozik, és amelyet az új vezetés lényegében megörökölt.

Már most láthatjuk, hogy a váltás fokozatosan fog végbemenni, Sztarenki Pál hozza az új előadásait, de a régieket is ki fogják még játszani. A közönségtől függ, hogy mire kíváncsi, mely előadásokat támogat meg jelenlétével – ez határozhatja meg leginkább a folyamat tempóját.

MK10Mertz Tibor és Bezerédi Zoltán

Miután annak idején beletettem az időmet az igazgató-választás online megtekintésébe, és most eszembe jutott a konklúzióm az előadás megtekintése közben, így ez most idekapcsolódik. Ferencváros képviselőtestülete feltehetőleg a korábbi Pinceszínház irányvonalától legkevésbé elszakadó, szórakoztató és jól kiszámítható színházat szeretne, olyat, amelyben fellépnek ismert és közkedvelt színészek, akikre remélhetőleg a néző is bejön. Nagyon úgy tűnt, hogy nem szeretnének se kockáztatni, se kísérletezni.

A stabil, jól kiszámítható érték mindenképp megjelent a Jordán Tamás-estben, ezt nehéz lenne kétségbe vonni, viszont nem törekedett felhőtlen szórakoztatásra.

ML6

Ez a hétfői premier, szinte annak ellentéteként, érezhetően mindenáron ki akart kapcsolni minket, és felvonultatott két igazán remek, sok előadásban bizonyított férfiszínészt, akik engem is bevonzottak, én is miattuk mentem el erre az ismeretlen norvég darabra, amelyet Hamvai Kornél fordításában, 90 percben nézhettünk.

A mezei nézőkből álló közönség ezt a premiert nagyon hálásan fogadta, az előadás közben több jelenetváltásnál is volt spontán taps, sokat nevettek, és egyáltalán: ezt az előadást nem közönségsikerként beállítani teljes hamisítás lenne. A körülöttem ülők, sőt talán a jelenlévők abszolút többsége pont erre vágyott, és tényleg így képzelik el az igazi színházi szórakozást.

ML7

Amikor egy ilyen zajos és igazi spontán sikert látok, miközben azzal mégsem tudok azonosulni, akkor nem tehetek mást, mint nyugtázom, hogy ennek a produkciónak nem voltam célközönsége, és legyintek, mert egy néző véleménye olyan nagyon úgysem számít, bárki is legyen az.  Sokkal nehezebb persze magamban azt lenyomozni, hogy mi nem tetszett, ha egyszer mindkét színészt, Mertz Tibort és Bezerédi Zoltánt is szoktam mindenben szeretni, miattuk mentem eleve az előadásra, és előre tudtam, hogy komédiáról lesz szó – két idős nyolcvanas asszonyt játszanak el egy idősotthonban.

ML8

A skandináv színházzal biztosan nincs bajom, és azzal sem, hogy a bennük ábrázolt világ olyan nagyon különbözik a mi viszonyainktól – a „Minden jól, Elling!” szintén skandináv komédia, amely hangvételében ettől olyan nagyon nem tér el, és azt eddig mindhárom megnézett rendezésben szeretni tudtam. (Érdekesség: először éppen Sztarenki Pál rendezésében láttam a József Attila Színház Aluljárójában.)

Voltaképp egészen mindegy is a darab utóélete szempontjából, hogy nekem mi tetszik, mi nem – a jelenlévők többségének az előadás nagyon tetszett, és ha mindenki elragadtatott lelkesedéssel mesél róla még négy-öt embernek, lehet jövője is.

ML9

Azt a kérdést felveti a produkció, hogyan célszerű férfiaknak nőt játszani, mennyire célszerű komolyan venni, vagy paródiaként bemutatni mindezt.

Még egy ideig biztosan morfondírozgatni fogok magamban, hogy a cselekmény valószínűtlensége, egy-egy banális fordulat, vagy esetleg egy harmadik szereplő hiánya zavart-e meg, aki a külvilágot képviselhette volna. Nem lett volna rossz, ha valahogy tényleg elhihető, hogy a két szereplő idős és magatehetetlen nyolcvanas, akik ide be vannak zárva és sehogy nem juthatnak ki…

A darab mondanivalója elég nyilvánvaló, és abba nehéz is lenne belekötni, hiszen azt mutatja be, hogy két magányos ember sorsa hogyan kovácsolódik össze, miként találnak egymásra. Mi nézők nagyon szeretjük az ilyen „szituációs barátságokra” épülő történeteket, pláne, ha hihetőek. (Közben eszembe jutott a némiképpen hasonló Terike és Irén, amelyiket de nagyon tudtam szeretni én is.) A közönség reakcióiból ítélve a többség remekül szórakozott, így minden rendben is van.

ML11

Egy néző szerint az utolsó jelenetet sosem fogja elfelejteni, az annyira tetszett neki, beleégett a retinájába. (Milyen szerencse, hogy erről van is fotó - bár a füst épp nem látszik, ami még nyomatékosította a látványt.)

Jelenleg én csak ezt a patthelyzetet, a saját befogadói kudarcomat tudom nyugtázni, és további felesleges szövegelés helyett inkább Herbszt-Véner Orsolya csodálatos képeiből a lehető legtöbbet felhasználtam ebben a bejegyzésben. Ez a galéria a legjobb ajánló azoknak, akik Mertz Tibor és Bezerédi Zoltán időleges átlényegülésére kíváncsiak és velük szeretnének tölteni egy rövid színházi estét.

Ml2

 

 

Címkék: Pinceszínház Hamvai Kornél Sztarenki Pál Bezerédi Zoltán Mertz Tibor Maggi és Lillemor

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr4016704146

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása