Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Arra kell vágyakoznunk, amink van, és akkor járunk jól, ha ez sikerül is – ez az egyik fontos üzenete a Junion Színház, a Neptun Brigád és az RS9 közös produkciójának, amelyik kellemes kikapcsolódást adhat a kamaraelőadások kedvelőinek. Mivel januári bemutató volt, így jelen esetben annak is tudok örülni, hogy Koleszár Bazil Péter rendezését nem nagyobb késedelemmel láthattam. További előadások:március 5-én és 17-én.

82234890 2578086515759195 507243634886705152 nKövesdi László, Baksa Imre, Vass György

Axel Hellstenius darabja nagyon könnyen megszerethető komédia, és amikor az RS9-be indultam, nagyjából tudtam, hogy mire számíthatok. Már két korábbi nagyon nézőbarát és igazán szerethető feldolgozásban láttam: 2009-ben a József Attila Színházban Schnell Ádám és Besenczi Árpád, 2013-ban az Aranytízben pedig Őze Áron és Kedvek Richárd főszereplésével. (Mellékes érdekesség: tegnap ez után elmentem a Vígbe A doktor úrra, és azt is éppen Schnell Ádámmal és Besenczi Árpáddal láttam először, furcsa egybeesés.) Ezúttal Baksa Imre és Vass György kapta a nagy lehetőséget.

88009957 2559608444366213 3619086649318703104 n

A darab kevés (4) színészt igényel, a két állandó főszereplőn kívül van még egy – Kövesdi László - , aki időről-időre megjelenik, és egy, aki mondhatni „fregolizik” (annyiban nem, hogy Kakasy Dóra a három nő figuráját egymás után játssza el, a régebbi nőalakok nem térnek vissza).

Ez most egy délutáni előadás volt, és az RS9 meg is telt rá. A múlt héten a Bethlen Téri Színházban egy másik független előadáson (KV Társulat – Terike és Irén) ugyanezt tapasztaltam: van igény hétvégén az ilyen alkalmakra is, amikor a néző még világosban haza tud menni, vagy előadás után haza tud utazni vidékre.

Az előadás kiindulópontja: két inkább érzelmileg, mint értelmileg sérült férfi, akik számára probléma a külvilágba való beilleszkedés, kikerül az intézetből, és ketten együtt próbálnak a segélyből megélni, az önkormányzat által kiutalt lakásban. (A lakás, mint a vágyak tárgya -szerepelt az általam legutóbb látott Orlai-előadásban, a Családi tűzfészekben is, azonnal eszembe jutott.) Ugyan a lakást nem lehet átfesteni az általuk elképzelt színre (narancssárgára), de ezt leszámítva itt most – elvileg - már minden úgy lesz, ahogy ők szeretnék.

A történet folyamán követjük beilleszkedési kísérletüket a társadalomba, a bevásárlások lebonyolításától kezdve egészen addig, amíg egyikük egy szomszédnőbe botlik, akit a folyosón talál.

82310943 3323401217674347 3411576081801543680 o

A kétrészes előadás derűs, részben azért, mert lehet közben nevetni, hőseink olyan problémákat oldanak meg, amelyek a nézők számára rendszerint nem okoznak áthidalhatatlan nehézséget, és így inkább vicces, mint tragikus az, hogy ennek a két férfinek igen. Mellékszálon akár arra is rádöbbenünk, hogy nem is olyan magától értetődő a normális élet. Vannak nagy kihívások – el kell engedni az életünkből embereket, nagy váltásokat kell végrehajtanunk, de néha ezekhez hasonlóan megoldhatatlannak tűnnek a hétköznapi élet tennivalói is, amelyek gyakran elborítanak minket. Néha jó – színpadról – látni, hogy másoknak sem könnyebb, sőt talán még nehezebb az élet.

A humor mellett a darab másik vonzereje a darabban megnyilvánuló „meleg baráti szeretet”: ez a két sérült, a külvilágtól rettegő férfi egymást mégis kedveli, a másiktól várnak és kapnak is segítséget. Jó nézni színpadon azt, amikor két ember ilyen szinten kötődik a másikhoz, talán a legtöbben ilyen szoros kapcsolatot szeretnénk a saját életünkben is kialakítani.

minden-jot-elling-original-152754

Az események ezúttal is szinte jelzésszerű díszletben bonyolódnak, amelyet Vadász István tervezett, feltehetően alig észrevehető összegek felhasználásával. Szinte nincsenek kellékek sem, Ellingék lakása feltehetően nem túl ingergazdag – a fekete és a fehér színek dominálnak. A puffokat többféleképpen is lehet hasznosítani, például egymásra rakva egy pizzéria bárpultját is helyettesíthetik. Sokkal nagyobb mozgástere a jelmeztervező Pirityi Emesének sem volt, a három állandó szereplőnk sosem öltözik át, egyedül a szociális gondozót, pincérnőt és a szomszédnőt is játszó Kakasy Dóra kap más-más ruhákat, hogy ezek a karakterek határozottan elkülönülhessenek.

A színésznő valóban sikeresen boldogul mindhárom karakterrel, és ezek nem csak a jelmez miatt lesznek mások. Mindhárom nő figyelmét felkeltik ezek a furcsa férfiak, de míg a gondozónő anyáskodva, kissé lekezelően néz rájuk, a pincérnő már semmin sem lepődik meg, és igyekszik a vicces figurák vágyait teljesíteni – megkapják a tegnapi csülköt, és ezzel az élet császárainak érzik magukat. Milyen kevés kell a boldogsághoz… (A csülökről jut eszembe, hogy egy tavalyi előadásban – Dolgok, amikért érdemes élni – egy néző ezt az élet legfőbb örömei közé sorolta…)

IMG 5762Kakasy Dóra - a pincérnő (próbafotó)

A szomszédnő jelenik meg egyedül többször a három nő közül, aki hosszú távon hatással lesz a két férfi életére. Utóbbinak van egy jelenete, amikor szájából kilógó cigivel beszélget, majd ugyanígy kezd hozzá a levesének elfogyasztásához is…Nem ez az egyetlen igazán viccesre sikerült jelenet az előadásban, de ez az egyik, amelyik maradandó nyomot is hagyhat bennünk, és eszünkbe juthat, ha instant tésztaleveshez nyúlnánk. E három kis szerep alapján Kakasy Dóra megjegyezhetővé válik, egyáltalán nem lesz belőle „futottak még”-szereplő. Kíváncsivá tett, és meg is néztem azonnal, hogy még miben látható. (Az Ég és nő között, illetve A kutya különös esete c. előadások kapcsán került már a látóterembe, de sokan a „Jóban Rosszban” szereplőjeként ismerhetik.)

ellingpróba.pngKözös vacsora a szomszédasszonnyal - próbafotó

Kövesdi László szociális munkást játszik, aki képes arra, hogy a gondozottjaival való foglalkozás közben magát valóban háttérbe szorítsa, de így is kiderül számunkra, hogy a magánéletéből éppen a szoros kötődés az, ami hiányzik.

A darabot jellemzően akkor veszik elő, amikor két harminc-negyven közötti-körüli, azaz a szöveg szerint a „legszebb korban lévő” igazán jó férfiszínésznek keresnek alkalmas feladatot. A szereposztást látva evidens volt számomra, hogy Elling és Kjell szerepére a Baksa Imre-Vass György kettős nagyon alkalmas, sok előadásban láttam őket, amelyek miatt ez számomra kiemelten nézendő bemutatóvá vált. Aki sosem látta őket semmiben, az először kezdje a „De mi lett a nővel?” című Csehov-adaptációval, amelyben még pluszban megkapják Ficzere Bélát, akinek örültem volna ebben is, annyira jó volt a „Benne vagy” című előadásban még az ősszel.

Visszatérve a Baksa Imre és Vass György kettősére: a több korábbi közös munka eredményeként érződik játékukon az egymásra hangoltság. Igazi kötődésnek érződik a kapcsolatuk, megvan a mélysége, és ez pótolja a díszlet, kellékek hiányát. (Hasonló színészi kapcsolatot láthattam legutóbb kedden a Mulatságban is, ez mindig jólesik a nézőnek.) Baksa Imre Ellingként a történet narrátora is, ki-belép a szerepbe, és mindezt teljesen természetesen teszi, míg Vass György Kjellként a „főhős”, aki a nagyobb változáson megy át: az ő életébe toppan be a nő.

82815034 3323400871007715 1758260066525380608 o

A kettőjük kapcsolata átélhetővé válik számunkra is, és talán egy kis időre hajlamosakká válunk, hogy a saját életünk napos oldalára is rápillantsunk, és még akkor se érezzünk mindent olyan sötétnek, ha van okunk panaszra. Most kaptunk esélyt 2 óra és 20 percnyi kellemes kikapcsolódásra, és ez sem kevés.

Ps. A fotók az RS9, a Neptun brigád fb-oldaláról és a szinhaz.hu cikkéből származnak.

 

Címkék: RS9 Baksa Imre Neptun brigád Vass György Kakasy Dóra Pirityi Emese Koleszár Bazil Péter Kövesdi László Junion Színház Vadász István

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr4615499008

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása