Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (90) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (22) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (27) Centrál Színház (34) Chován Gábor (21) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (21) Fekete Anna (20) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (43) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (29) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (20) Horti Lilla (20) Horváth Csaba (32) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (54) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (44) Kaszás Gergő (21) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (23) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (117) Nagypál Gábor (24) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (35) Ódry Színpad (68) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (22) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (31) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (53) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (35) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (24) Vígszínház (49) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (31) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Ha valaki várat vagy akár kastélyt emleget, alaphelyzetben is a Kékszakállú jut eszembe, ezen a héten pedig különösen így volt ez, amikor Sárik Péter jazzesített Kékszakállú-átiratának lemezbemutatóját közvetítették a Bartók Rádióban (július 8-ig elérhető a mediaklikk.hu-n).

Ez a történet jutott eszembe persze hétfőn egy másik független előadást nézve a Bethlen Téri Színházban, és minden esetben, ha férfi-nő játszmázást látok (a valóságban vagy színpadon) és ez a helyzet jelentősen többször fordul elő, mint ahány előadásban konkrétan egy kastély bemutatása a téma, ahogy most, Viktor Balázs rendezésében.

192284457 3599503630154770 8939041285782845576 nBéres Miklós és Domokos Zsolt

A párhuzam még élőbbé vált ezen a szerdai délutánon, és megindult a fantáziám, milyen lehetne itt az Óvóhelyen Menszátor Hérész Attila prózai Kékszakállúja, amely nagyjából az utolsó ilyen vándorlós előadás volt, amire emlékszem még bőven a vírus előtti időszakból, közel három éve. (Olyan túl sok hasonló nincs Pesten, még a Stúdió K „Peer Gynt”-je merülhetne fel sokakban ezen kívül, amelyet éppen négy évvel korábban láttam, szintén főpróbán. Ennyire rohan az idő.)

Jelenleg Solymos Tamás drámája tényleg kastélyban játszódik, az az alaphelyzete, hogy mi, a nézők csoportja látogatóba érkeztünk ide, járjuk a szobákat, hallgatjuk Béres Miklós idegenvezetését, amelyet sokszor (de nem elégszer) megszakít Domokos Zsolt feltűnése különböző alakokban, aki hol énekel és gitározik, hol verset mond, hol pedig egy emlegetett szereplőt személyesít meg illusztrációként.

198254961 325353142299564 4203440566377000842 n

Feltehetően az Óvóhely egyetlen törzsnézője sem nézte meg sosem ezt a bunkert olyan alapossággal, ahogy ezt mi most tesszük, egyes helyekre többször is visszajutva. Látjuk a pince puszta falait, helyenként a falra rajzolt dekorációkat, máshol a csöveket, a lyukakat, a kelléknek kitett tárgyakat, és erre a két órára valóban csoporttá szerveződünk.

Látjuk a helyet, de mássá KELL képzelnünk, ez a mi munkánk az előadásban.

Béres Miklós feladata nagyon nehéz, végig kell minket terelgetni, követni a reakcióinkat, és igazodni a csoport igényeihez. Ha sikerül ebből több előadást is tartani, akkor jól belejön majd abba, hogy mikor kell gyorsítani, lassítani – egyes helyszíneken pörgetni, máshol talán lassítani.

Mivel ez nem kis mértékben interaktív előadás, alkalmanként meg is szólít minket, egy-egy nézőt apróbb feladat végrehajtására kér. Az este sikere a szokásosnál jobban függ a közönség hozzáállásától, aznapi hangulatától is – nagyon nem mindegy, hányan lesznek jelen egy-egy alkalommal és mennyire fogékonyan érkeznek a programra.

Az általam látott szerdai főpróbán hét, míg a másnapi premieren 22 néző volt – utóbbi ebben a kis térben igazi tömegnek érződhetett, hiszen az Óvóhelynek csak a „nagyterme” elég tágas ennyi vendéghez.

Az előadás szünet nélküli, és a ritmusát valóban a helyváltoztatás, az idegenvezetés folyamatosságának szinte szabályos megtörése határozza meg.

Helyhez kötött előadásnak látszik, de mivel kénytelenek vagyunk a fantáziánkra hagyatkozni, és egyáltalán nem olyannak látjuk a teret, amilyennek az idegenvezető leírja, akárhol játszhatnák. Jelenleg egy pincét kell kastélynak néznünk, de egy tejüzemben körbejárva is ugyanígy képesek lennénk magunkban átalakítani a látványt.

Ez a feladat sokszor a való életben is ki van szabva ránk, nem egyszer tapasztalhatjuk a valóságot egészen másnak, mint amilyennek valamiféle propaganda láttatni akarja – az előadásnak ez a párhuzam ugyancsak lehet a mellékterméke.

198384330 782040439119111 1325861219879538697 n

Amit látunk, jelentősen több, mint egy idegenvezetés-paródia vagy annak a tesztje, hogy egy színész meddig tudja egyedül lekötni egy csoport figyelmét, bár ebből a szempontból is hasznos lehet, fejleszt egy ilyen kaliberű feladat. Béres Miklós közel két órányi szöveget tanult meg, és mondd el úgy, hogy többnyire el is hihetjük, hogy saját szavait használta.

A középpontban az erdélyiség, a határon túli magyarság és az anyaországiak viszonya áll. A politikusok már jó ideje nagyon sokban tehetnek arról, hogy ebben a kapcsolatban nem kis feszültség húzódik meg, és ezt az előadás is érzékelteti. Egyes megjegyzéseket, amelyek a romániai helyzetre utalnak persze magunkra is érthetjük, mindez attól függ, hogy kinek milyen élettapasztalatai állnak a háttérben, ismer-e erdélyi magyarokat és milyen viszony fűzi hozzájuk.

Ez a közös vándorlás és figyelés kellemes élmény volt, azért is, mert nem egy szituációban volt humor, elég érdekesen beszélt Béres Miklós, Domokos Zsolt szuggesztív nagymama IS volt, kifejezően mondta el angolul a Hamlet-monológot (most hasznát vettem, hogy ezt egyszer házi feladatként meg kellett kívülről tanulnunk), és megint kiderült, hogy jó zenei érzéke is van – széleskörűen hasznosítható színész.

Az előadást követően maradtak bennem kérdések, érdekelt volna, hogy a kastély kapcsán elhangzó tények mennyire fiktívek, vagy éppen valóságosak. Később arra jutottam, hogy ez egyáltalán nem is érdekes, az előadás által keltett hangulat, ahogy lent voltunk a pincében együtt, ez számít igazán. Két óra alatt sikerült átmenetileg kicsit összekovácsolódni, és ez a karantén-időszak után önmagában is felettébb jó élmény volt.

A „Nélküled” várhatóan fel fog bukkanni itt meg ott, el lehet majd képzelni ezt a káprázatos kastélyt a legkülönfélébb színhelyeken. Ezt remélem a csapatnak.

192166458 480155816525953 3036715181239182020 n

Ps. Érdemes az Óvóhely műsorát általában is figyelni, már az is nagyon jó, hogy túlélte a hosszú bezárást ez a viszonylag frissen alapított független játszóhely annak ellenére is, hogy tulajdonosa, Kiss Balázs a járvány áldozatává vált.

PS.2. Slezák Zsuzsa próbafotói láthatóak a bejegyzésben, köszönet értük.

Címkék: Béres Miklós Viktor Balázs Domokos Zsolt Óvóhely

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr216592960

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása