Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Az élet ismétli önmagát, már megint a miskolci Don Carlos helyett kötöttünk ki a fiammal a Thália Télikertjében, ahogy az előző héten is. Akkor a Mulatság 365. előadását láttam, most viszont egy év eleje óta halogatott bemutatót, amelyre szavahihető színházi szakemberek nagyon jó véleményét hallva már egy ideje készültem.

trainspotting-original-151259

Horváth Csaba „fizikai színházas” formanyelve érezhető az előadáson, amelyben valóban sok a vizuális poén, kellően játékos, és alaposan kihasználja az előadás Kiss-Benedek Kristóf és Kalászi Zoltán által tervezett „habszivacs terét”

Minden (=a legtöbb) Horváth Csaba rendezésnek van valami központi kelléke-anyaga, amely sokat segít abban, hogy a történetet számunkra érdekesen meséljék el. Az ötletessége önmagában is érdekes, most egy életre meglátjuk, hogy mi mindenre alkalmas a habszivacs. Néhány kivágott forma áll csak rendelkezésre, amelyeket a négy színész többször átrendez a színpadon (díszítő-barát előadás, ez elmondható – nem jön be kívülálló pakolgatni). Lehet valamennyire játszani a megvilágítással is, de mindössze Benedek Mari jelmezei visznek ebbe a közegbe némi színt.

A habszivacs praktikusnak is bizonyul, nem egy erőszakos jelenetet valóban tompít a látványa – nem rossz érzés azt tudni, hogyha nem is látszik túl kényelmes előadásnak, legalább abban reménykedhetünk, hogy a játszók nem sérülnek.

A játékosság és a humor nagyon kell nekünk, mert a téma – a drog és az alkohol által okozott függőség, magatartászavarok – nagyon durva, és nem nézőbarát.

Ha az előző félévben nem tanítottam volna szakiskolásokat (jövendő gáz- és klímaszerelőket) jelenleg semmilyen eleven kapcsolódási pontom nem lett volna a témához, mert nem mondom, hogy nem érintenek a függőségek, de pont ez a kettő biztosan nem hat ki sehogyan sem az életemre. A drogozás nem volt benne a mindennapokban boldogult ifjúkoromban, nem is volt rá helyzet, amikor ellene mondhattam volna.

trainspotting-original-151260Mózes András - Szabó Győző - Bán Bálint - háttal: Szabó Erika

Az idei évben viszont minden feladatnál, fogalmazástémáknál és drámajátékos gyakorlatoknál egyaránt azonnal előjött a drog, és  azt éreztem, hogy folyamatosan olyan emberekkel vagyok együtt, akiknek minden gondolta ez: miként lehetne droghoz jutni, erre az egy gondolatra egyszerűsödött le az ő életük is. Most az előadásban ez köszönt vissza.

Pontosan emiatt nem állíthatom, hogy ez a téma nem rendkívül húsbavágó és fontos, de viszonylag kis esélye van, hogy a színházbajárók között tömegesen lehetnek a drogfüggők, bár nem kizárt, hogy azért akadnak olyanok, akik a kipróbáláson már túl vannak, ha nem is jutottak el a rendszeres fogyasztásig.

Érdekes kísérlet lenne már drogfüggő diákokat erre elvinni, akik a négy szereplő életében a sajátjukra ismerhetnének rá, de nyilván kétesélyes – könnyen lehet, hogy szétdumálnák az előadást, és az akkor kevésbé fejthetné ki a hatását.

Nyilván lehet egy széles nézői réteg, akik a filmet ismerték-szerették, amely az előadás alapjául szolgált, nekik más lehet nézni. (Nekem a film kimaradt eddig, ha szégyen ez, ha nem.)

Mi minimális előzetes tudással ültünk be, és annak ellenére, hogy ez 16+-os előadás, a fiam is többé-kevésbé szerette, bár egy idő után mintha azért elunta volna, bár azt említette, hogy a színészek tetszettek neki is.

Éppen azért, mert a drog-téma jelenleg kevéssé foglalkoztat, csak felületesen érintett az előadás engem is, ugyanakkor a rendező leleményességét és a színészi munkát így is értékelni-élvezni lehetett, hogy nem vonódtam be igazán. Nem kizárt, hogy eleve kevésbé volt cél a bevonás, az előadást éppen azért mutatták be, hogy elgondolkodtasson minket.

Speier Dávid neve szerepel fordítóként, dramaturg nincs feltűntetve, így lehetséges, hogy a rendező volt egyben a dramaturg is. Nagyon jó, hogy mind a négy színész kap olyan részeket az előadásban, amikor elsősorban épen rájuk irányul a figyelem, így talán mindannyiuknak hálás ebben az előadásban játszani.

Szabó Erika az egyetlen nő, akinek négy karakter is jut, de így három nappal az előadás után a legélesebben pincérnőként ugrik be, ahogy elmeséli, miként állt bosszút néhány vendégen, akik bunkó módra viselkedtek vele.

Szabó Győzőről viszont az első benyomásom a legerősebb, bár neki is van három szereplője, köztük egy nő is. Kevesen tudnak színpadon ilyen erőteljesen és magától értetődően káromkodni, a volt tanítványaimnak nyilván imponálna, hogy valaki még őket is jelentősen képes felülmúlni ezen a területen. (Az előadás humorának egyik eszköze éppen a túlzás, ahogy ezek a trágárságok ömlenek a színészből, az valóban szórakoztató.)

trainspotting-thalia-191009-szabo-gabor-0035.exact1980w

Bán Bálint esetén a mozgáskultúrája, rugalmassága az, ami elsősorban kiemelendő – ő a rendező legjobb alanya, bár Szabó Erika is rendkívüli ügyességet mutat, de talán ezt kevésbé használják ki. Neki is módja van négy különböző drogost megmutatni, különféle élethelyzetekben. A vizuális poénok is nagyon erősek, és rengeteg kötődik éppen Bán Bálinthoz.

Ugyan mindannyian közel egyformán fontosak, Mózes András mégis egy hajszálnyival kiemeltebb, mivel a legtöbb jelenetnek ő a narrátora. Néhány történet (pl. az ágyneműcserével kapcsolatos még az előadás elején) erősen megmaradt bennem, de feltehetően nem véletlen, hogy a lejátszott jelenetek mégis összekuszálódnak, a szereplők egymáshoz fűződő viszonyai sem mindig világosak. Káosz jön létre, ha a drog irányítja az életünket – ez lehet az egyik tanulság, ezzel nézünk szembe.

Ugyan egyszerű ez a sematikus konklúzió, de mivel összesen 13 emberi sorsot látunk, nagyobb hangsúlyt kap. Módunk van elgondolkodni, hogy meddig érdemes játszani az életünkkel, mit kockáztathatunk még meg.

Ha érint minket a téma, ha nem, ettől még élvezhető az előadás humora és a játszók közötti összhang, a csapatmunka. Ugyan szól ez az előadás a drog által okozott magányosságról is, de ahogy ez előttünk lejátszódik, mégis tompítja a hatást ezzel is azt üzenve, hogy talán minden mégsem veszett még oda.

PS. Szabó Gábor fotóit használtam fel a poszthoz.

Címkék: Szabó Erika Szabó Győző Horváth Csaba Thália Bán Bálint Trainspotting Benedek Mari Mózes András Kiss-Benedek Kristóf Kalászi Zoltán

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr2915513748

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása