Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (25) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Izsák Lili (24) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (22) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (59) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A Lököttek premierje után elhatároztam, hogy hallgatok a direktorra, és tényleg megnézem a színház összes előadását, amelyek eddig kimaradtak, köztük a Gellérthegyi álmokat is, amely a színház stúdiójában látható, a KoMod színház bemutatója volt még 2016. októberében, és a Karinthy Alapítvány támogatásával valósulhatott meg.

gellerthegyi 1 of 76

A Gellérthegyi álmok Karinthy Ferenc darabja még 1970-ből, amelyiket korábban 14 különböző rendezésben játszottak, elsőnek a Madách Kamarában Ádám Ottó rendezésében Huszti Péterrel és Almási Évával. Tudom, hogy semmi nem tökéletes, így ez az adattár sem teljes:  ezt a még most is működő előadást három évvel a premier után sem írták be a nyilvántartásba, tehát akár lehetett még több másik bemutató is a felsoroltakon kívül.

Szintén 2016-ban a Tháliában is volt egy premier nem sokkal ez után, amely jóval nagyobb visszhangot kapott, – Schell Judit játszott benne, és így én is terveztem a megtekintést, de mégis elmaradt, így nekem ez a vasárnapi előadás volt a legelső színházi élmény, bár olvastam a darabot évtizedekkel ezelőtt.

Az író is ugyanúgy 70 évet élt, mint színigazgató fia – ez az egybecsengés most merült fel bennem csak, nem mintha ennek lenne bármilyen jelentősége. Sosem tudnánk objektíven összehasonlítani, hogy ki tudott több eseményt besűríteni az életébe, de Marci legalább elmondhatta, hogy neki nem jutott világháború az életidejére.

A történet és az előadás is a túlélésről szól – két fiatal Budapest ostroma közben egy gellérthegyi villába menekül, és játékkal próbálják a figyelmüket elterelni a veszélyről, illetve a bombázásokról.

A hangeffekteknek köszönhetően ezt az alaphelyzetet mi is nagyon erőteljesen át tudjuk élni, nem sokáig felejtődik el az, hogy vészhelyzetben lévő emberekről van szó.

A darab eddigi összes előadásában az író eredeti szándékai szerint a kétszereplős darabot ketten játszották el, egy férfi és egy nő, jelen esetben viszont három férfit és három nőt látunk a színpadon.

Ahhoz, hogy valaki ezt értse, és ne rejtvényfejtésnek tűnjön számára az előadás az első percektől fogva bizonytalan ideig, szükséges, hogy elolvassa a honlap vagy a színlap szövegét, amelyen a következő idézet szerepel:" Amikor két ember találkozik, valójában hat személy van jelen. Kettő, ahogyan látják önmagukat; kettő, ahogyan látják egymást; és kettő, amilyenek valójában.” – William James

Ennek fényében már értjük, hogy a rendező, Kovács Henrietta miért szerepeltet „ekkora tömeget”. A 28 néző mellett hat színész enyhe luxusnak számít mindenképp. Ők hatan – Bodó Edit, Szabó Sára, Széplaki Szilvia, Gulyás Ádám, Inoka Péter és Kocsis Fülöp Soma – „jól kitöltik a teret” (látványtervező: Kovács Dorottya), folyamatosan változtatják a helyzetüket, a párok is cserélődnek, valószínűleg minden variációra látunk példát. A „tegyünk úgy, mintha élnénk” felszólítás hat, bármikor meghalhatnak, de ettől függetlenül komolyan veszik a szerepjátékot, és a legváltozatosabb jelenetek egymásutánját nézhetjük. (Azt hiszem, hogy az elmúlt ötven évről mindenképp elmondható, hogy a néző több ingerhez szokott, egy egyszerű beszélgetés kevésbé kötné le a nézőt, így ez az újítás emiatt praktikusnak is tűnik.)

Bevallom őszintén, nekem nem jött le, hogy ki kicsoda, nem tudtam a neveket az arcokhoz párosítani, de az sem derült ki, hogy most ki a valóságos én és kik mutatják azt a képet, ahogy önmagukat vagy a másikat látják: egyszerűen a darab JÁTÉK-elemét erősítették fel. Variációkat láttunk arra, hogyan viselkedhet az a férfi és nő, akik egymás mellé sodródnak egészen véletlenül, hiszen lényeges tényező az, hogy egy ilyen helyzet bárkivel megtörténhet. Mit kezd egymással egy tetszőleges férfi és nő a halál árnyékában? – ez itt a kérdés.

Ha valaki egy egészen kicsit elvonatkoztat a konkrét helyzettől és különösen az ostromtól, akkor átérzi, hogy mind folyamatosan a halál árnyékában vagyunk, és így nekünk is jó lehet a játék, a színház a halál miatti félelmeink, elkeseredésünk tompítására.

Ezt ennél jobban sosem lehetett volna igazán átélni, mint éppen most, amikor a színház elveszítette a motorját, azt az embert, aki életben tartotta, és akit különösen nehéz lesz pótolni akár a kijelölt háromtagú testületnek is. Karinthy Mártonnak életcélja volt, hogy ez a színház működjön, prioritás mindenek felett. Ez lehet az egyetlen hozzáállás, amivel a mai válságos időszakban esély van a fenntartására.

A színdarab szereplői, akik Karinthy Márton támogatásával hozhatták létre az előadást, meg is emlékeztek róla: az emlékére tapsoltunk az előadás végén. Még rengetegszer fogunk rá gondolni, nélküle továbbra se lesz előadás a Karinthy Színházban, ahogy eddig se nagyon volt.

Ps.Tegnap láttam egy kisfilmet (11 perc csak!), amelyik a direktorról készült, mindenkinek ajánlom a megtekintését. Tényleg ilyen volt Marci, így járt körbe a színházában előadás előtt, és aztán még a nézőkkel is beszélgetett…

Ps.2.A fénykép a színház honlapjáról származik.

Címkék: Karinthy Színház Karinthy Márton Karinthy Ferenc Inoka Péter Szabó Sára Gulyás Ádám Kovács Henrietta Gellérthegyi álmok Kocsis Fülöp Soma Bodó Edit Széplaki Szilvia Kovács Dorottya

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr1015303456

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása