Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (21) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (46) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (37) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) opera (25) Opera (633) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (54) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (100) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Ha egy darabot a Sufniban mutat be a Katona, az feltétlenül jelzi, hogy a színház rétegelőadásnak tekinti, és nagyjából 50-60 néző részvételére számít.

Jelen esetben is aláhúznám, hogy nem árt, ha valaki tisztában van azzal, hogy ki is az az Elfriede Jelinek, mi jellemző a műveire, és ezen túl még nagyon célszerű a színlap elolvasása is, amely lényegi tájékoztatást ad.

Máté Gábor rendezése nagyon egységes, nagyon kidolgozott, briliáns színészi játékot láthatunk mind az öt szereplő részéről, de nem felhőtlen szórakozás, és elsősorban azok értékelnék, akik szeretik a közéleti problémákkal foglalkozó színházat, és nem dugják homokba a fejük.

maxresdefaultA youtube-ra feltöltött video képe, amely alapján könnyen eldönthető, hogy vágyik-e valaki az előadásra, vagy sem.

Az előadás minősége számomra megkérdőjelezhetetlen, sőt a probléma-felvetés fontossága is. Átjön belőle az állampolgár kiszolgáltatottsága, aki nem tud mit kezdeni a nagypolitikai eseményekkel, amelyek fordulatai őt is sújtják.

Előadás közben az jutott eszembe, hogy a darab főszereplőjének, Trumpnak a megválasztása óta már milyen sok amerikaival beszélgettem, akik mind elnézést kértek az elnökük miatt. Szégyellték a megválasztását. Az ő megszólalásaikban ugyanazt a tehetetlenséget éreztem, mint Pelsőczy Réka megrázó zárómonológjában.

A szerző a Muppet-show szereplőiként (vagy hozzájuk hasonló figuraként) képzelte el az általa megírt figurákat, és ehhez az elképzeléshez igazodik a díszlet (színpadot látunk sok függönnyel – látványtervező: Katics Veronika és Simon Ferenc), és a szereplők karikatúra-szerű viselkedése, bugyuta rajzfilm figurákhoz illő hangja. Különösen Kiss Eszter esetén éreztem a hangváltásait színészi bravúrnak, és mesterien elérte, hogy elviselhetetlennek hasson. Éppen ezért volt óriási, amikor letette a parókán kívül ezt a hangot is.

Annak ellenére, hogy az előadás közben is átéreztem, hogy minden színész nagyon jó, elkülöníthető az öt szereplő stílusa, és rengeteg fontos, a mi közéletünkre is jellemző mondatot hallhattunk, az előadás stílusa engem zavart. Összességében elmondható, hogy Máté Gábor elérte, hogy rossz legyen ránézni ÉS hallgatni ezeket a figurákat. Érzem, hogy szándékosan provokált minket a rendező, az előadás ki akar minket billenteni a hétköznapjainkból, bár átjön a tehetetlenség érzete is – a szerző lehet, hogy részben azért is viccelődik, mert annyira menthetetlennek érzi a helyzetet.

Elek Ferenc játssza Donald Trumpot, és ránézésre mindenkinek át fog ez jönni, bár nem emlegetik. Nemcsak a kosztümje miatt van ez így, de a színész nyilván tanulmányozta is az amerikai elnök viselkedését, emiatt számos gesztusáról is felismerhető.

Az őt körülvevő négy nő mind dominál, de nagyon másként. Csoma Judit nagyon keveset játszik, a Komcsi nyanyában láttam legutóbb, továbbra sincs jobb tippem azoknak, akik rá kíváncsiak elsősorban. Ez most neki is, ahogy mindenki másnak is, egy főszerep szintű feladat. (Ahogy mülik az idő, úgy érzem egyre inkább, hogy mekkora koncentráció kellett ehhez.)

Közte és Kiss Eszter, Pálmai Anna és Pelsőczy Réka között arányosan oszlik meg a szöveg, és valóban eladják nekünk a bugyuta bábfigurát. Megtestesítik az alattvaló mentalitású állampolgárokat, akiket lehet befolyásolni, terelgetni.

Felvételről közreműködik még Szacsvay László és Ujlaki Dénes is, a páholyban ülő két öregember szerepében meg-megjelennek, később a tapsrendbe is bekapcsolódtak. Ez is tökéletes megoldás, költséghatékony és kifejező egyszerre.

Az előadás valóban nagyon kidolgozott, elgondolkodtató, lelkiismeret-ébresztő, és fontos annak ellenére is, hogy nem feltétlenül fogunk nagyon ellazulni közben. Nehezen emészthető, egyes megállapításai a tömegek befolyásolhatóságáról különösen megmaradtak.

Nem jól élünk – figyelmeztet, de ahogy látom, igazi választ ez sem ad, de talán hozzásegít ahhoz, hogy a keresés állapotában tartson minket.

Címkék: Katona Pálmai Anna Sufni Máté Gábor Szacsvay László Csoma Judit Elek Ferenc Pelsőczy Réka Kiss Eszter Ujlaki Dénes Halasi Zoltán A királyi úton Katics Veronika Simon Ferenc

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr9115193366

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása