2017. április 13. óta halogattam Mészáros Máté megtekintését Parti Nagy Lajos monodrámájában. Nemigen volt hely sem, az előadást a szerző és a színész iránt érdeklődők könnyen megtöltötték mindig. Röviden összefoglalva: valóban azoknak való, akik Parti Nagy stílusát kedvelik, és kíváncsiak lennének arra a színészi bravúrra, amit egy 80 perces szöveg elmondása jelent - partnerek segítsége nélkül.
Mészáros Mátét éppen húsz éve ismertem meg, amikor az akkor még Új Színház stúdiósaként (Járó Zsuzsával és Kovács Patríciával együtt) részt vett a Candide című előadásban, amelyet Kamondi Zoltán rendezett, és az akkor még szintén létező "Bolygó Kultusz Motel" színészein kívül a magyar színházi élet számos területéről jöttek többi szereplői. Miután ebben rendezőasszisztensként dolgoztam, sőt egy ideig még a színészek - egészen reménytelen - egyeztetésével is foglalkoztam, azóta is erősen figyelem az egykori szereplőket.
Mészáros Máté ekkor még cingár fiú volt, igazán fiatal, mégis Szabó Győző váltótársaként játszott. Szabó Győző karakterét tekintve nem nagyon változott azóta sem, de Mészáros Máté átalakulása már néhány éven belül látványos volt - magára szedett néhány kilót, és mintha ezzel együtt erősödött volna meg színészi jelenléte is, bár lehet, hogy a két folyamatnak semmi köze sincs egymáshoz. 2007-ben az egri "A párnaember" vendégjátékára élesen emlékszem, amely revelatív élmény volt, és talán azóta övezi kiemelt figyelem a játékát - immár 11 éve.
Ahogy a néhány további vendégjátékból is kitűnt, Mészáros Máté nagyon jól érezte magát a Máté Gábor-osztály után Csizmadia Tibor egri társulatában is, sőt annak sajnálatos feloszlatása után jó lehetőségeket kapott a Vígszínházban is, nem sodródott a perifériára. Ennek ellenére nekem úgy tűnt, mintha igazán rá méretezett szerepeket leginkább Orlai Tibortól kapott volna, akinél jelenleg hat aktív előadása van, ha jól számoltam. Immár második évada az itt létező virtuális társulat tagja, amely inkább előnyöket jelent és kevesebb kötöttséget - gondolkodnak benne, olyan feladatokat kap, amelyek jól állnak neki.
A 2017 áprilisában bemutatott "Az étkezés ártalmasságáról" Parti Nagy Lajos szövege, egy hatalmas monológ - termékbemutató előadás, amely leginkább a Jurányi Kamaratermében látható. Ötven-hatvan néző férhet be, és amióta megy a darab, a szerző és/vagy a színész neve meg is tölti a havi két-három előadást. Hatalmas színészi teljesítmény nyolcvan percen át az "Emese gyógyíró"-ról beszélni, még akkor is, ha elvileg rajtunk kívül van még valaki, akihez előadónk néha kiszól. A szövegből ennek a bizonyos Ilikének az alakja szintén kirajzolódik, illetve a homályos körvonalai kettejük közös életének úgyszintén, miközben szó van arról, hogy mi is az az étkezés, a túlsúly, milyen a fogyókúra. Aki a szerzőt nem ismeri, ne várjon valami szabályos szakszerű előadást, netán útbaigazítást, ettől az előadástól nem fog lefogyni sem, sőt nyerő tippet sem kap, hogy kellene. A megtekintést kifejezetten azoknak ajánlom, aki szereti Parti Nagy stílusát, mondatainak burjánzását, illetve szeretnék látni, ahogy Mészáros Máté ezt a hatalmas szövegtestet egészen könnyedén kezeli, egész testét-lelkét egyaránt felhasználva. Színészi bravúr, amelyet Znamenák István a látvány megtervezésével is támogatott, rendezőként jegyez.