Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (21) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (46) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (37) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) opera (25) Opera (633) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (54) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (100) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Nagyon az évad végén, a nyolcadik előadást – az idei utolsót – sikerült elcsípni az Ürgékből. A szöveget valódi emberek valódi történeteiből állította össze Török Tamara dramaturg és Pelsőczy Réka rendező, és - valószínűleg óriási munkával -  teremtettek egy színházi előadásnyi anyagot a semmiből. Ez lett az Ürgék, „férfitörténetek a zenés Kelet-Közép-Európából”.

urgek ea net horvathjudit-2114-800x582Az ürgék: Tasnádi Bence, Dér Zsolt, Szacsvay László, Bán János, Ujlaki Dénes - illetve Pálos Hanna

Az előadás napján egy kommentváltás során (az Ithaka kapcsán) valaki leírta a facebookon: „Még hányszázszor fogjuk leírni azt, hogy a Katona színészei mindent el tudnak játszani, mégha a rendezésről nem tudunk is jót mondani?” -  Az én tapasztalatom nem ez, én sokszor láttam azt, hogy a társulat ÉS a rendezés nagyon meg tud emelni gyengébb színházi szövegeket is, és így lesz a Katona minden előadása figyelemre érdemes.

Milyen most az előadás alapanyaga?

Az elhangzó történetekben ugyan vannak még tragikus fordulatok is, de ami lett, az mégis anekdota-füzér, és éppen emiatt jó helyszín a retró-bár (Kálmán Eszter díszlete), ahol a szereplő férfiak az életükről mesélnek egymásnak, párhuzamosan monologizálnak. Bármilyen nehéz is ezt leírni, de mégsem jött létre olyan felkavaróan izgalmas drámai szöveg, mint amilyen például az Élettörténetek.hu-sorozat nem egy darabja, amelyek ugyanígy valódi sorsokról szólnak. Talán azért sem, mert azokban a monodrámákban mindig egy-egy ember élete van a célkeresztben, és annak a részletei, fordulatai sokkal jobban megérintenek minket, mint most ennek az öt terítéken lévő férfinak a múltja, akikben egy idő után a típust kezdjük látni, nem az egyént. Színházban is az egyén tragédiája az, amely leginkább megráz minket, nem az emberiség/férfiak/nők általánosan reménytelen helyzete.

A nézőben  felmerülhet közben, hogy az egyes férfiak történetei hány emberéből vannak összegyúrva, és még az is, hogy mennyire van bennük maga a színész is – helyenként van néhány árulkodó jel, amely arra enged következtetni, hogy róluk is szólnak az elhangzottak.

Miután a Katona színészei közül eleve kevesen vannak, akik celebként is működve a bulvár-sajtó érdeklődését is felkeltették az elmúlt években, én sem tudok sokat éppen ezeknek a színészeknek a személyes hátteréről, bár a színház előadásainak több mint 90%-át láttam 1988 óta, így ezen a területen szinte pontosan ugyanúgy homályban vagyok, mint az átlagos mezei néző. Ez a kis lebegtetés nem is árt az előadásnak, és mindenképp lehetővé teszi azt, hogy a színészek a belekevert saját élményeiket is szabadabban mondhassák el. (Valamit azért megosztok: Szacsvay Lászlót évekkel ezelőtt egyszer a Várban láttam kutyát sétáltatni. Tényleg szereti a kutyákat, ez eléggé biztosnak tűnik.)

Voltaképp mindegy is, hogy mennyire igaziak a történetek, sokkal fontosabb ennél, hogy ezekből a férfisorsokból mi sugárzik át nekünk.

Az Ürgék cím azért sejtetni engedi, hogy a szereplő férfiak nem lesznek túlságosan idealizálva, és nem véletlenül hangsúlyozza a színlap kiemelten a hétköznapiságot – ennél jobban nem is lehetne. Nem lényegtelen, hogy az előadás párdarabja is egészen hasonló mondanivalót sugároz, csak abban az isteni hős Odüsszeusz trónfosztása és teljes deheroizálása történik meg, és így lehetne az ő története is egy azok közül, akik itt szerepelnek. (Keszei Borbála jelmeztervező munkája se felejtődjön el, lényeges szerepe van abban, hogy egyénítődnek a figurák.)

Úgy néz ki, hogy a Katona női alkotói eléggé azonos platformon vannak a férfi-nő viszony megítélésének tekintetében, és bármelyik előadásra is ül be a néző, nem fog túlságosan optimista állapotban kijönni. Ezt persze nem is ígérte senki, a humor és a sok élő zene viszont tényleg adott – abba lehet most is kapaszkodni.

32805320 10160335015600384 4547106306049179648 oDér Zsolt - Pálmai Anna - Tasnádi Bence

Mindig sokat emel egy előadáson az élő zene, és az, hogy Tasnádi Bence és Dér Zsolt tudnak hangszeren játszani, és további két zenész is csatlakozik alkalmanként hozzájuk, ez nagyon jó nekünk. A produkció zenei vezetője Wagner-Puskás Péter, zenei szerkesztője Varga Vince – mindenképp említésre érdemesek. Kell a zene, anélkül depresszióba süllyednénk óhatatlanul még az előadás félideje előtt.

Az előadás történeteit figyelve valóban azt élhetjük meg most is, hogy senkinek sem sikerül normális párkapcsolatban élnie, a férfiak leginkább csak tárgyként tekintenek a nőkre, akik ebben az előadásban eleinte csak a biodíszlet helyét töltik be, csak egészen a vége felé kap a valóban nagyon szép Pálmai Anna és Pálos Hanna egy-egy olyan monológot, amely női szemszögből mutat be kiábrándító férfi-viselkedési formákat.

Az előadás után közvetlenül még részletesen emlékszem mind a hét emberi sorsra és akár le is írhatnám őket, lehet válogatni, hogy ki melyik típussal szeretne legkevésbé összebútorozni, de meghagyom a felfedezés esélyét az előadás nézőinek. Lehet ezekhez a sorsokhoz többféleképpen viszonyulni, fel is ismerünk az elhangzott történetekben olyan részleteket, amelyekkel mintha már találkoztunk volna, de egyvalami biztos: a színészek most is a helyzet magaslatán vannak.

urgek ea net horvathjudit-1821-800x573Pálos Hanna, Bán János, Pálmai Anna

Igazán jó látni a szereplőket, és jó nézni a Katona három alapító tagját, akik túl sok előadásban nem kapnak hosszabb szerepeket, most viszont egészen végig rajtuk van a reflektorfény. (Ez az előadás legnagyobb pozitívuma számomra, hogy őket nézhettem másfél órán át.)

Ujlaki Dénes, Szacsvay László és Bán János akkor is emlékek/szerepek sokaságát idézi fel, ha semmit nem csinál a színpadon, de mindhárman olyan színészek, akiknek már harmincöt éve is erős színpadi kisugárzása volt, ezt nem a korral szedték fel. Tasnádi Bence és Dér Zsolt képviseli a fiatalabb generációt, de az öt férfi mindegyike külön és együtt is az este kiábrándító üzenetét erősíti meg: „a szerelem ideje lejárt”.

Nagyon érdekelne, hogy a színház férfi nézői, akik nem tartoznak netán egyik típusba sem, hanem esetleg „csak” normális férfiak, akik egyszerre csak egy nővel élnek párkapcsolatban és többé-kevésbé elégedettek is a magánéletük alakulásával, mit szólnak ehhez a két előadáshoz, amelyek nekem elég erősen azt állítják és a szövegben is az van benne: „manapság nincsenek férfias férfiak”, a férfi-nő kapcsolat pedig nem működhet jól semmiképp. (Igen, az is érdekelne, hogy ezek a férfi-színészek mit szólnak ehhez a beállításhoz, de nekik azt hiszem, hogy jó lehet jól körvonalazott nyavalyás pasast is játszani, mert bízzunk azért benne, hogy ez mégis csak játék elsősorban.)

Hol van már az az időszak, amikor beültünk egy előadásra – netán egy Rómeó és Júliára -, megláttunk egy fiatal férfiszínészt és elkezdtünk ábrándozni? Mintha lett volna valami ilyesmi is, amikor a színész illúziókat keltett, és fel lehetett rá nézni, vágyakozni az ismeretségére.. Most úgy néz ki, hogy a Katonában ezeket a bálványokat éppen döntögetik, nagyon szeretnék, ha a realitásoknál maradnánk.

Hát jó – legyen így. Lehet, hogy ez a beállítás tesz jót a civil férfiaknak, akikből több van mégis, mint színészből, akik ezekhez a felmutatott típusokhoz képest valószínűleg jól jönnek ki az összehasonlításból – sokkal jobban, mint amikor a feleségük Robert de Niróhoz, vagy netán Latinovits Zoltánhoz viszonyította őket.

 PS. A fotók a szinhaz.org-ról és a 24ora.hu-ról származnak, a színház galériájára később érdemes rákeresni, jelenleg csak egyetlen képük van kitéve.

 

Címkék: Katona Pálmai Anna Tasnádi Bence Kamra Bán János Szacsvay László Török Tamara Pelsőczy Réka Pálos Hanna Kálmán Eszter Ujlaki Dénes Dér Zsolt Varga Vince Wagner Puskás Péter Ürgék Keszei Borbála

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr5514077347

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása