Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A pokolba vezető út is jószándékkal van kikövezve, tudjuk. Néha semmi bajunk nem lenne, ha nem akarnánk jók lenni.

Ez az egyik könnyen levonható és legáltalánosabb tanulsága Martin Mc Donagh fekete komédiájának, amelyről éles és kellemes emlékeim maradtak még 2002-ből, amikor először elővették Hamvai Kornél fordításában a Víg Háziszínpadán. Elsősorban Majsai-Nyilas Tündére és Csőre Gáborra emlékszem, de megmaradt az egész előadás atmoszférája, a számtalan újabb váratlan fordulat, és persze a darab akkor még újdonság számba menő színházi nyelve.

Azóta eltelt 16 év, elég sok Martin MCDonagh darabhoz volt szerencsénk, ezt az Alhangyát is elővették Szegeden és Nyíregyházán a színházi adattár szerint, bár az Ódry Színpad novemberi bemutatója még nem került nyilvántartásba, így akár az is meglehet, hogy további előadások is voltak ezeken kívül. A megtekintéséről eddig mindenféle ütközések miatt lecsúsztam, de ma sikerült.

A színlap éppen annyira informatív, amennyire kell, érthető módon olyan nézőkre számítanak, akik nem ismerik a történetet, így csak arra törekednek, hogy olyanok még véletlenül se tévedjenek be az Ódry nagyszínpadán tartott kamaraelőadásra, akik az erőszakot és a káromkodást akkor sem jól viselik, ha mindezt abszurd humorral tálalják.

Az előadás szórakoztató, de ettől még fontos kérdések kerülnek terítékre, amelyek jelentősége a darab keletkezési ideje óta csak nőtt. A terrorizmus, a szélsőséges politikai irányzatok térnyerése gyakori téma, ha valaki olvas híreket, szinte napi alapon hall merényletekről.

Forgács Péter rendező szükségesnek érezte, hogy az ír közegben játszódó történetet átültesse a lehetőségekhez mérten magyar közegbe, és fanatikusai így nem ír, hanem magyar szélsőséges nacionalisták. Sok szövegváltoztatást alkalmaz a rendező (dramaturg a színlap szerint nincs, tehát nyilván ő maga módosított a szövegen), és ezek mind a hazai közegbe helyezést célozzák.

Ugyanezt nyomatékosítja azonnal a fehér papírdíszlet (tervezők: Herman Anett, Pajor Patrícia) falára kivetített falvédő felirat, amilyen vidéki házak konyhájában volt jellemző néhány évtizeddel ezelőtt – ki tudja, hogy mennyien tartják a falukon ezeket a hitről, szeretetről és békéről szóló szövegeket.

27624661 10155645897485141 3135765473129767710 oFáncsik Roland - Imre Krisztián - Kurucz Dániel

A kontraszt óriási a szereplők által hangoztatott elvek („első a haza szabadsága”, legyen béke, szeretet, nem szabad bántani az állatokat), és a cselekedetek között. Tanúi leszünk emberek megkínzásának, négy gyilkosságnak, és két macska brutális megölése, folyamatos fenyegetőzés egészíti ki ezt a lajstromot.

Ugyan a legtöbb ember elborzadna, ha ebbe komolyan belegondolna, de az előadás játékossága, az, hogy az események jelzésszerűek mindössze, és amikor egy macskát szétvernek, mi mégis csak egy papírmacska összetépését látjuk, elég rendesen tompít a sokkhatáson. A szerző célja az volt, hogy a világ abszurditásán elgondolkozzunk, mert mindez a borzalom realista játékmóddal és szövegpoénok nélkül kibírhatatlan lenne.

Ilyen szörnyűségesen élhetetlen a világ, az emberi/állati élet egészen értéktelen, és ez csak nevetéssel viselhető el, és mi így is teszünk, szórakozunk.

Már az első percekben világos, hogy ez valóban egy könnyed előadás lesz, a papírdíszlet kivágott réseiben csak egyes emberi testrészeket látunk, leginkább fejeket, de néha nem – Borsi-Balogh Máté, az elvileg kínzás alá eső drog-dealer jobb mellbimbójának a kiemelése ilyen módon mindent visz. Egy komolynak szánt monológ közben (a macska állapota miatt aggódik éppen a terrorista) ezt a férfi mellett látjuk remegni, így kénytelenek vagyunk nevetni.

Miután több színész áll rendelkezésre, mint ahány éppen a jelenetben szerepel, mód van arra, hogy csodák történjenek, és valakinek a keze négy méterrel távolabb jelenjen meg a fejétől…

A papír díszlet, papír kellékek (pisztolyok, hamburgerek, macskák), kívülről hallatszó hanghatásokkal mind a játékos hangulatot erősítik.

Amit látunk, az a negyedéves zenés osztály vizsgája, akiket együtt láttam vasárnap a Meggyeskertben.  Most csak nyolc szereplőnk van, akik közül nincs mindenki egyformán előnyös helyzetben, de azért statisztálásra sem kényszerülnek.

Talán a legkevésbé könnyű helyzet az apát játszó Fáncsik Rolandé, de kísérlet sem történik, hogy őt, aki egyedül áll a szereplők közül távolabb a saját koránál, valamely jelzésszerű sminkkel vagy jelmezzel kiemeljék. Az előadásban mégis fontos szerepe van az apa-fiú viszonynak, és így a kívánatosnál egy kissé súlytalanabb , hogy a főszereplőnk, Pitbull, a szakadár terrorista a macska miatt a saját apját is készül megölni. Kurucz Dániel számára alkalmas a szerep, elhihető, hogy a haza szabadságával kíván egyedül foglalkozni, és ehhez képest minden másodlagos számára – macskáján kívül, akihez az egyetlen szeretetkapcsolat köti, de később láthatjuk azt is, miként viszonyul megmentőjéhez, miként mélyülnek el - a lehetőségekhez képest - érzelmei. Jó alakítás, megjegyezhető a színész általa.

Imre Krisztián, aki a Meggyesben öreg inast kapott, most éppen fiatal fiú, aki elköveti azt a tragikus vétséget, hogy az úton talált megölt macskát felszedi, és elviszi Pitbull apjának, és ezzel elindít egy láncreakciót. Neki is jó feladat ez a kicsit extravagáns, de legalább nem terrorista fiú, de ezt nem fogom még a többiekkel kapcsolatban is megemlíteni, mert ez a megállapítás a maradék szereplőkre is igaz.

Jó együtt a három „front-tag” ( Hajdu Péter, Hunyadi Máté és Jenővári Miklós), akiktől Pitbull elszakadt, és akik megölésére furfangos, de mégsem működő tervet eszelnek ki, aztán végül az előadás utolsó szakaszában csak egy-egy testrészük fog játszani…

Hét fiú mellett nagyon jó dolga van az egyetlen lánynak, aki korábban tehenek szemét lőtte ki a húsipar elleni tiltakozásként, és maga is a haza szabadságáért küzdő elvakult terrorista szeretne lenni. Széles Flóra uralja a terepet, és hiába abszurd a történet, elhisszük neki rajongó szerelmét, azonosulását az üggyel, és látjuk nőiesedését is, amely után még erőteljesebben hat a darabot lezáró fordulat.

Annak ellenére, hogy tényleg igazán szörnyű a bemutatott világ, ha belegondolunk a szövegbe, mégis szórakoztató ez a másfél óra, ígéretes színészi tehetségekkel, üresjáratok és unalom nélkül. Feltétlenül ajánlható. Idei utolsó előadása: június 12-én.

Címkék: Ódry Színpad Hamvai Kornél Forgács Péter Kurucz Dániel Fáncsik Roland Hunyadi Máté Jenővári Miklós Széles Flóra Borsi-Balogh Máté Pajor Patrícia Herman Anett Hajdu Péter István Imre Krisztián Márk Alhangya

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr8514013946

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása