Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (90) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (27) Centrál Színház (34) Chován Gábor (21) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (38) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (21) Fekete Anna (20) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (29) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (20) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (24) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (22) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (35) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (24) Vígszínház (48) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (31) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Premier volt tegnap este a Spinozában, mégpedig a szokásos telt házzal. Erősen úgy nézett ki, mintha a színház törzsközönsége jött volna el, szinte kizárólag idősebbek, és leginkább nők. Ezt meg is állapította a mögöttem ülő férfi, akinek szintén feltűnt, hogy kisebbségben van. 

Henk Nieland és Sándor Anna közös műve a színház repertoárjába nagyon jól beillik, ismét egy híres ember életrajzát dolgozza fel, sok zenével és kétségtelenül tanító célzattal. Ez az általam látott többi előadásra is igaz, jóval többet tudunk Mata Hariról amikor elhagyjuk a színházat, mint amennyire valaha is kíváncsiak lettünk volna. 

Természetesen a wikipédiát kinyitni mindig egyszerűbb, mint beülni egy színházba, és tényszerűen még több adatot is találhatunk, ugyanakkor ez esetben nem elhanyagolható az a plusz, amit az előadás személyessége ad. 

Akármennyire is nem érdekelt valakit korábban Mata Hari, a játszók miatt most közünk lesz hozzá. 

matahari

Miután ez egy ajánló blog, és nem kritika, semmi okom, hogy ne írjam le, hogy a magam részéről az alkotó csapat érdekelt igazán, miattuk mentemCzeizel Gábor számos más, a Spinozában futó rendezését szerettem, tavaly is volt egy jelentős előadása itt (A védőbeszéd), és a korábbi tapasztalataim alapján tudható volt, hogy jó arányérzékkel bíró rendező, aki jól alkalmazkodik a helyi viszonyokhoz, és mindent kihoz a rendelkezésre álló zsebkendőnyi színpadból, és képes működő színházi helyzeteket teremteni egy írópult és két szék segítségével is, lényegében eszköztelenül 

A sikerben, hogy ezúttal is megelevenítenek egy híres embert, nagy segítségére vannak a játszók. Aki ismeri a három közreműködőt, akiket Mester Dávid zongorán kísérhetett, azok az előadás megnézése előtt is tudják, hogy ezzel a szereposztással nagy kockázatot nem vállalt be a Spinoza. 

Három olyan operaénekesről van szó, aki nemcsak énekelni tud, de illúziót keltő módon beszél ÉS játszik. Opera-, sőt operetténekesekre sokszor jellemző, hogy megtörik az általuk keltett varázst, amint kimondanak egy mondatot. Jelenleg a feladat sokkal összetettebb, mivel a zene és a próza aránya nagyjából fele-fele. Így ez a feladat sokkal komolyabb számukra, mintha egy klasszikus operában kaptak volna szerepet.  

Az előadás egy kihallgatás sorozatot mutat be, és a vallató rendőrkapitánnyal, XY-nal együtt szembesülünk mi is főszereplőnk múltjának egyes, válogatott tényeivel. A darab írói nem költöttek hozzá, így ami homályos volt az életrajzzal kapcsolatban, az továbbra is az marad, viszont módunk van elgondolkodni később a nyitva maradt kérdéseken, és mindenki ki is alakíthatja a saját véleményét, hogy indokolt volt-e az immár száz évnél régebben történt kivégzés, vagy tényleg nem volt jó másra, mint figyelemelterelésre a franciák katonai vereségeiről. 

Hábetler András nagyon alkalmas a konzervatív rendőrfőnök szerepére, és igyekszik a lehető legkispolgáribbra venni a figurát, bár látjuk, hogy minden erőfeszítése ellenére nem ő lesz az egyetlen férfi mégsem, akit ez a szabadon gondolkodó nő nem igézett meg. Szerencsés, hogy komikus színezetet ölt a figura, így feltétlenül erősödik az előadás játék-jellege. Látható élvezettel éli a szerepet, és mi is örülhetünk, hogy végre énekelni halljuk. (A jövő évad operai műsorát látva, jót tenne másoknak is, ha alternatív fellépési lehetőségek után nézne, hasonló önálló produkciók létrehozása egyfajta megoldás arra, hogy valaki egy évben hat alkalomnál többször is átélje, hogy operaénekes.) 

Herczenik Annát évekkel ezelőtt hallottam utoljára, de vele kapcsolatban legelőször a Spinozában néha még futó Frida jut eszembe, amely eddig számomra a színház legerőteljesebb előadása volt, máig emlékszem rá. Mivel azonosítottam magamban Herczenik Annát a szereplővel, azóta is kerültem a Frida Kahlo életét feldolgozó más előadásokat, mert kerülöm a biztosra vett csalódást . 

Jelenleg Mata Hari szobalányaként ő az a személy, akivel kapcsolatban az alkotók szabadon gondolkodhattak. Nem mintha róla bármi is kiderülne azon túl, hogy ugyanúgy gondolkodik az életről, mint gazdája. Helyenként az az érzésünk, hogy legszívesebben ő is követné annak életmódját, frivol mosolyából, gesztusaiból mindez kiderül. 

Keszei Boriban megvan a kellő elegancia, finomság ahhoz, hogy egy nagyformátumú, összetett személyiségnek lássuk a címszereplőt, és valóban felébreszti bennük az érdeklődést. Egy-egy gesztusából is átjön a véleménye, a kívülállása. Elhiszem neki a táncosnőséget is, és ebben nyilván szerepe van Lisztóczky Hajnal koreográfiájának is.

Ezt az igényes énekesi-színészi alakítást nézve a művész maximalizmusa is átjön. Ebben az apró térben is ugyanúgy beleteszi magát a szerepbe, és mindent kihoz a darab kínálta lehetőségekből. Valóban látjuk azt az "érési folyamatot", a megnemesedést. Egy bátor nőt mutatnak nekünk aki vállalja önmagát, és elkezdünk felnézni rá. 

Talán ez lehet a darab tanulsága, egy ilyen szabad embert akarnak nekünk felmutatni, hogy lássuk, ilyen is van.  

Eddig Keszei Bori minden szerepében éreztem ezt az igényes hozzáállást, tavaly "A tisztességtudó utcalány"-ban, február végén "A rajnai sellők"-ben szintén, és őt nézve csak a művészek kiszolgáltatottsága jut eszembe: az eredmény minden esetben nagyon függ a darabtól és a rendezéstől is, így sokszor a művész maximalizmusa sem old meg mindent.  

Az, hogy most kire miként hat a mű, nézőfüggő, egy biztos, hogy három jó énekest néztünk, akik jól érzik magukat a játék közben, és talán ezzel kicsit a mi közérzetünket is javítják. 

"Mindenkit akkor és abban kell nézni, amiben lehet – és egyre kevesebb alkalom kínálkozik operaénekesek megtekintésére, úgyhogy ki kell használni a Mata Harit is." - Ez lett volna a konklúzióm, de mivel egy miskolci utazás miatt (jön majd nemsokára a cikk Az emberek alkonyáról") csúsztam ezzel, közben megkaptam a Spinoza Ház hírlevelét. Ebből kiderül, hogy őszig nem tudják a működésüket folytatni, csak próbálják az új előadásaikat. Ezek szerint a Mata Hari is csak ősszel nézhető, az őszi napi ajánlókban fog ez a szöveg újra felbukkanni. Nem jó ez a hír, de bizakodjunk, hogy a munka hamarosan ismét zavartalanul mehet tovább.  

Címkék: Spinoza Herczenik Anna Hábetler András Czeizel Gábor Keszei Bori Henk Nieland Lisztóczky Hajnal Sándor Anna Mester Dávid

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr6513814448

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása