Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Az általános áttekintés után jöjjenek a Figaro 2.0-ban fellépő művészek egytől egyig. Ezzel az ajánló sorozattal is jelezni kívánom, hogy a blogom személyes, és elsősorban figyelemfelhívó és nyomhagyó célzattal készül, nem zenekritikát írok. Abszurd ötlet egy szeptemberi előadáshoz július-augusztus folyamán 33 ajánlót írni, de a 21 Figaro-előadás is elég nagy dózisnak tűnik, én pedig így készülök fel az élményre, ezt választottam.

index.jfif

Egy színházi előadás mindig csapatmunka, ráadásul mindig meghatározó szerepe van a soha említésre sem kerülő háttérembereknek, sminkeseknek, fodrászoknak, öltöztetőknek, díszítőknek, sőt a szintén csak egy-két mondattal honorált zenekarnak, énekkarnak, statisztáknak. Legtöbbször még a kisebb szerepek megtestesítői is kredit nélkül maradnak, kihagyogatják őket nemcsak a kritikákból, de lefelejtődnek néha a színlapokról is, pedig ők is ugyanúgy kellenek ahhoz, hogy az előadás igazán jó lehessen. (Jut eszembe ez a most készülő margitszigeti Trubadúrról, amely kapcsán egyetlen plakát és ajánló sem emlegeti Megyesi Schwarz Lúciát, Ujvári Gergelyt vagy a darabot egy 12 perces egybefüggő monológgal kezdő Cser Krisztiánt. Mellékszereplők, de fontos partnerei annak a négy énekesnek, akik a darabot elviszik a vállukon.)

Éppen ezért talán jó is, hogy elsőre éppen nem a főszereplők egyikét dobta a gép (pedig ők is tizenketten vannak a harmincból, majdnem a résztvevők fele!), hanem az általam “mindig is” (11 éve) nagyon kedvelt Megyesi Zoltánt, akiről eddig 57 mezei néző bejegyzésben volt szó.

A Figaro 2.0 minden eddigi előadásán ő volt Basilio és Don Curzio. Ez az egyetlen tenoroknak való feladat a darabban, elég kevés énekelnivaló jár vele, viszont roppant hálás. 40+ Figarót láttam, de nem emlékszem, hogy ne lett volna sikere annak, aki Basiliót alakította. (Jut eszembe például Kiss Péter is azonnal....)

Don Curzio is fontosabb szerep volt még Mozartnál, aki minden énekesnek írt legalább egy-egy jó áriát, hogy tündökölhessenek. Az Operaház korábbi rendezésében is kimaradt Don Curzio áriája, ahogy most is – valószínűleg időtakarékossági okokból, illetve azért, hogy a cselekmény jobban pörögjön, pedig ez az egy ária jól előadva önmagában is elég ahhoz, hogy általa az énekest azonnal megjegyezze a néző. Jól állna Megyesi Zoltánnak nagyon ez a „szamaras ária”, aki „igazi” Don Basilió, a korábbi „hagyományos” rendezésben is az volt, teljes odaadással és nagy kedvvel játsszotta mindig ezt az intrikust.

2006 márciusában engem a Cosí fan tutte Guglielmójaként fogott meg, elhittem neki az áhitatos szerelmest, és rögtön elkezdtem figyelni. Sokszor nézhettem később A sevillai borbély Almavivájaként, illetve a Varázsfuvolában, az utóbbi időben pedig a Leánder és Lenszirom Mar-Szúr hercegeként. Nem tudnám eldönteni, hogy koncerten vagy operában szeretem jobban, mivel egyházzenei darabok előadásakor erősen hat rám átszellemültsége és az, ahogy egészen eggyé olvad a zenével, míg színpadi művek esetén hasonló intenzitással veti bele magát a játékba, érezni, hogy nagyon élvezi az átváltozást.

Nem szereti magát fényezni, viszont riportokban (és legutóbb pl. az Operaház Ki mer ma? vetélkedőjén) rendre nagyon előnyös színben mutatkozik meg, civil személyisége is megnyerő, egészen mentes a művész-allűröktől.

Akit érdekel, talál néhány (=kevés) youtube-felvételt tőle, és ennél jóval több anyagot a nava.hu-n, de utóbbiakat csak közkönyvtárakban lehet visszanézni. (Ez a megállapítás a további szereplők többségére is igaz, akit valaki jobban érdekel, annak melegen ajánlom, hogy szánjon rá időt és nézze meg, hogy milyen felvételeket sugárzott róla a tévé és a rádió az utóbbi tíz évben.)

Ehhez a Megyesi Zoltán ajánlóhoz egy youtube-felvételt választottam, Handel Messiásának részletét, amely 2 és fél perc mindössze, de legalább videó és minden további szövegnél többet mond a művészről.

Aki pedig élőben látná, annak kiváló lehetőség a Figaro 2.0, mert operában utána csak január végén (Turandot) lép fel. Az évad második felében énekel még a Lammermoori Lúciában, a Varázsfuvolában és a Saloméban, illetve várhatóan havi 3-4 koncerten, amelyekről a Koncertkalendáriumból lehet értesülni.

Címkék: Opera Figaro házassága Megyesi Zoltán Operakaland Figaro 2.0 Énekes-portrék

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr3712680757

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása