Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (21) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (46) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (37) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Opera (633) opera (25) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (54) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (100) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

2012. júniusában volt egy bécsi fesztiválon a Szégyen bemutatója. Akkoriban kint élő barátnőm egyedül nézte meg, mivel mégsem sikerült elutaznom. Azóta ezek a "mégsemek" domináltak, az eltelt több mint négy év alatt a pécsi POSZT-on is nézhető volt, a Trafóban is több sorozatot játszottak belőle, én pedig rendre kitűztem a megtekintést, amely aztán egy "pótolhatatlan egyszeri esemény" illetőleg valami hasonlóan halaszthatatlan főpróba miatt rendre tolódott - egészen TEGNAPig. Mivel az előadásról sokan írtak, mindenki megnézte már, aki tudta (a szakmai díjak miatt is), így csak néhány gondolatot írok le abban a reményben, hogy egy az előadás pályája még nem zárult le.

Az előadás a bemutató (meg nem tekintése óta) fontos volt számomra, és a várakozás még hasonlóan megnövelte a fontosságát, ahogy Odüsszeusz szemében a kevergés Ithakáét. A mű alapjául szolgáló Coetzee-regényt már annak idején előre elolvastam, és utána még 2012 folyamán a szerző minden más elérhető művét is (lsd. az Országos Idegennyelvű Könyvtár katalógusa - mindenkinek csak ajánlani tudom, hogy alaposan ássa bele magát Coetzee-be.) Ez persze már korábban is előfordult velem, Raymond Chandler életművét is elolvastam felkészülésként Zsótér Sándor egyik rendezése előtt, de az egriek hamarabb levették a darabot, mielőtt eljutottam volna a megtekintésig. Az egész Coetzee-élményfürdőt, a 19 regény és esszékötetet azóta is Mundruczó Kornélnak és csapatának tulajdonítom, akik miatt elkezdtem a témával foglalkozni.

Tegnap a Trafóban ez a sokadik "Szégyen" majdnem száz százalékra megtöltött nézőtér előtt játszódott, 130 percen keresztül. Valószínűleg mindenki tudhatta mire jön, mert nem lett botrány, senki nem vonult ki látványosan a nézőtérről előadás közben, hiába provokáltak minket a színészek a szokásos módon káromkodásokkal, meztelenséggel és a kezdő erőszakos jelenettel. Négy év alatt az előadásról ezek az alapvető információk elterjedhettek és nem zárnám ki, hogy többen újranézni jöttek már.

Én láttam korábbi hasonló jellegű Mundruczó-rendezést (A jég) és egyértelműen tudtam, hogy ez a típusú előadás nem az én színházam, a felsorolt provokáció nem hat rám. Ugyanakkor a mű által felvetett problémák valóban nagyon nyomasztóak, ezeket mindenképpen át kell gondolni.

Alapvetően nem szeretem a regény-átdolgozásokat, a legtöbb történet nehezen bírja az operációt és a lényegét veszíti el. Még emlékezve az eredeti mű világára, ez esetben is inkább elrugaszkodási pontnak éreztem, de ez nem számított, mivel a legtöbb néző úgyis a könyvtől függetlenül tekint rá.

A rendezőt nyilván a műben megfogalmazódó problémák érdekelték, és ezeket lényegileg sikerült az adaptációnak megőriznie. Nem érezzük speciálisan dél-afrikai problémának egyiket sem. Az előadást nézve tovább is lépünk - van-e bárhol igazi biztonság manapság? A rasszizmus, a nők/a fehérek/feketék/kutyák kiszolgáltatottsága az előadás alaptémája.

A kutyák helyzete különösen élénken érintheti a nézőket, az előadásban egy élő kutya is szerepel, akinek a sorsa központi szerepet tölt be. Érdekes a két párhuzamos jelenet, amelyben először a valódi kutya örökbeadásával próbálkoznak a színészek, majd később a színészek játsszák az örökbeadandó kutyákat. Bár talán mégsem ez lehet a fő kérdés, de ez az előadás mégis képes lehet arra, hogy aki ingadozik menhelyi kutyák befogadása kapcsán, most megnövekszik a hajlandósága.

A néző-provokáló jelenetek között a rendező helyenként igyekszik a hangulatot szándékosan oldani, különféle zenei betétekkel dolgozik, amelyek között van olasz dal is, sőt Szemenyei János a Turandot egyik áriáját énekli, meglehetősen magas minőségben. Ezek a szünetek készítenek fel minket az újabb "szörnyűségekre", és ezért tudunk 130 percen át koncentrálni. Meg azért is, mert meggyőzőek a színészi alakítások, akkor is, amikor hangsúlyozottan jelzésszerűek. Miután a szereposztást belinkeltem, csak a leghatásosabbakat emelném ki.

Zsótér Sándoré a főszerep, aki meglehetősen "szárazan", tárgyilagosan hozza a külső szemlélő számára minden bizonnyal érzelemmentesnek tűnő apát. A szereplő beállítása hű az eredeti regényéhez, és ezen túl arra is képes, hogy a figyelmünket végig magán tartsa. Ugyan fehér öltönyben van végig, de ettől még összetett karakter és ugyan szimpatizálunk vele, de érzékeljük hibáit is.

A legerősebbnek Monori Lili alakítását éreztem, valószínűleg a rendező szándékainak megfelelően ez a figura van a leghangsúlyosabb helyzetben, aki állati életekről dönt.

Igazi csapatmunkát látunk, és ugyan nem lehet egy színésznek nagyon hálás sok hónapnyi kihagyás után ismét elővenni egy darabot, de ebben a sorozatban (a háromból a második estén voltam) mégis jól működött az együttes. A közönség érezhetően elgondolkodott a darabon, a taps a szokásosnál gyengébb volt - és ezt jó jelnek tekintettem. Amikor befejeződött a játék, még bőven hatása alatt voltam én is a látottaknak.

A Proton Színháznak decemberben is lesz egy sorozata, a Látszatélet (dec.8-10.), talán pótszék akadhat rá....

 

Címkék: Szégyen Mundruczó Kornél Zsótér Sándor Szemenyei János Trafó Monori Lili

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr2012013038

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása