Megjelent a Fidelio Súgó és így azok is könnyen átláthatják most már az októberi pesti színházi kínálatot, akik eddig lusták voltak egyesével végigkeresni a neten a programokat, bár egy ideje a színházak már két hónapra terveznek előre, így ezek a bemutatók időpontjaikkal együtt már jó ideje ismertek.
Az október már mindenhol nagyüzem, ez az első „igazi” őszi színházi hónap, a blog előtti időszakomban mindig ez volt a csúcs, rendszerint 17 előadással.
Idén ez másként lesz, részben kényszerűségből is, de 22 éve sose terveztem eleve ilyen keveset, mindössze kilencről lenne szó, viszont ha ezekre sem sikerülne eljutni, az már elég érzékenyen érintene. Lehet, hogy éppen ezért, mert úgysem nagyon lesz lehetőségem színháznézésre, kevésbé vonzónak tűnik az általános felhozatal, de néhány nagy ígéret így is akad.
A hónap nagy eseménye a Cafe Budapest fesztivál, amelynek a keretében érdekes egyszeri eseményekre kerül sor, lesz egy Kékszakállú is (Csodálatos mandarinnal kombinálva október 7-én), illetve főleg kortárs zenei esték. Az Erkel Színházban Kolonits Klára bel canto estje (okt. 16.), amely akár tavaly is megtörténhetett volna, de még mindig jobb későn, mint soha – idén az augusztusi szentendrei bemutató után széles tömegeknek is elérhetővé válik végre, olyanoknak is, akik még sosem hallották a „Bel canto reloaded” CD-t. Az Erkelben jön ezerrel az Operakaland (most a Bohémélet 2.0), az Operaházban pedig új bemutató – lengyel rendező által elővezetve – a Székelyfonó..
A prózai előadásokra áttérve:
Az Átriumban a Maladypével együttműködve jön a Dada Cabaret,
a Belvárosi Színházban Göttinger Pál rendezésében a Pesti Barokk,
a Bábszínházban a Gengszter nagyi és a Csillagszemű juhász,
a Centrálban szept. 30-án kerül színre a My fair lady, amelyre addigra a novemberi jegyek is el lesznek már adva (aki be akar jutni az naponta figyelje a színház honlapját, szept.26. után valamikor kezdik árulni a jegyeket és valószínűleg még aznap elmennek majd mind!), a darab és Alföldi Róbert főszereplése ezt a hatást váltja ki.
A Jurányiban rengeteg különféle előadás van ismét, annak a műsorát mindenki nézze meg külön, elég jó arányban írtam róluk ezen a blogon is, van információ. (Az „Egy őrült naplója” jön most, jövő héten beszámolok arról.)
A Karinthy Színház ahogy szeptemberben, most is két bemutatót tart: Pandora szelencéje és Péter a két cím.
A Katonában nekem még kimaradt az utolsó bemutató is, a Minden jó, ha a vége jó, ezt szeretném pótolni, illetve A nők iskolája érdekel nagyon (bemutató 9-én).
A Kamrában is lesz újdonság, Dömötör András a Terrorhoz két véget rendezett, a közönség szavazza meg, hogy az adott estén melyikkel fejezik be a darabot.
A Kolibriben is két bemutató várható, mégpedig a Bagoly, aki félt a sötétben, illetve a Bűn és bűnhődés.
Az Ódry színpadon tavaly is húsz bemutató volt, így semmi meglepő nincs abban, hogy most is lesz kettő (Zero, Az ingolstadti invázió). Ahogy ránézek a havi programra, átérzem, hogy már elég sok lemaradást gyűjtöttem be mostanára, mivel a szeptemberi kettő is kimaradt nekem.
Az Örkény bemutatóval nyit, mégpedig a Három nővérrel. Aki eddig nem vett jegyet, borítékolható, hogy minimum két hónapos várakozással tudja ezt majd megtenni a premier után.
A Radnóti ugyancsak kirukkol az évi szokásos négy bemutatója közül az elsővel, ahogy erre számíthattunk is – „Iván, a rettenet” lesz a cím.
A Rózsavölgyiben Szabó Magda „Őz” című regényét adaptálják a Szalonra, ugyancsak a hónap közepén, mint az előző kettőt.
A Stúdió K is két bemutatót tart: egy gyerekdarabot (Egy kengurukölyök naplója) és Ibsen Nóráját, utóbbit Jeles András rendezésében.
A Szkénében a Nézőművészeti KFT új előadása, a Halottember nézhető október közepén.
A Víg mindhárom színpadán is lesz egy-egy bemutató a hónap közepén – Audencia, Bűn és bűnhődés és A Pentheszilea program.
Ha ezt így valaki végigtekerte (2 oldalnyi lista), azért annyira nem kevés. És még biztos lehetne kicsit kiegészítgetni. Aki akarja, semmi akadálya, hogy kommentben ezt megtegye.