Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (21) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (46) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (37) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Opera (633) opera (25) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (54) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (100) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Néha nagyon gyorsan megvalósul az, amit kíván az ember. A csütörtök esti Napraforgó után érdekelt, hogy milyen más előadásai vannak Pass Andreának és erre már most vasárnap ott volt a Jurányi műsorán a tavaly márciusban bemutatott „Újvilág”, amely eddig elkerülte a figyelmemet, annak ellenére, hogy valóban hibátlan a szereposztás – különösebben ezt nem is kell ragozni, elég ha felsorolom a közreműködőket: Szamosi Zsófia, Sztarenki Dóra, Kovács Lehel, Porogi Ádám és Hajduk Károly az, akiket ezúttal a darab írója rendez is. Ez olyan névsor, akikkel bármilyen előadásban kíváncsi lennék.

Az előadás a sajnos már csak volt-Szputnyik teremben van, amely most 123-as labor néven fut a Jurányi épületén belül. Egy nagyobb osztályterem ez, amelyikben az ajtó melletti hosszanti fal előtt van a kialakított játéktér, és mindössze néhány papírdoboz, két könyv, pár üveg sör a kellék. A nézők három oldalnál ülnek, elől a diákok, akik a 90 perces előadás után egy beszélgetésen is részt vesznek, mert ők az előadás célcsoportja.

A színészek, amikor éppen nincsenek szerepben, köztünk ülnek, mindössze a székeik más színűek, hogy ne legyen szükséges foglalt táblák kihelyezésére. Néha rá-rápillantottam a várakozókra és ahogy láttam, ilyenkor ők is nézőként, érdeklődve figyelték a többieket és aki viszonylag keveset játszott (Hajduk Károly) kifejezetten jól is szórakozott rajtuk. Ez egy színésznek feltehetően mélyvíz, ennyire kis térben civilek között folyamatosan jelen lenni, de többnyire jól viselték.

A történet nekem a Napraforgónál didaktikusabbnak tűnik, egyértelműen felfejthető a szándék. Az alkotók nem bánnák, ha az előadásra betévedő fiatalok átgondolnák, hogy milyen eszmék hívévé szegődnek és talán az előadást követő beszélgetésen is nagy hangsúly lehet, hiszen ilyenkor derülhet ki, hogy a diákok felfogták-e a történet lényegét és a megfelelő következtetést vonták-e le belőle.

A történet gyerek főszereplője (Kata) most is Sztarenki Dóra, aki csütörtök óta hat évet öregedett: már 16 és lázadó kamasz. Most is kifejező, természetes és hiteles a játéka. (De őt is szívesen látnám már nem gyerekszerepben, idővel erre is nyilván sor kerül majd.) Szülei válásukkal nehéz érzelmi válságba sodorták, régi kertes házukból panelba költöztek, ahol viszont elég hamar megtalálja a hangot a skinhead szomszédaival, akik kedvesek, szeretik és segítőkészek. Beléjük kapaszkodva a rasszista eszméiket is átveszi. A szülők, akik addig magukkal voltak elfoglalva (különösen az apa) ezek után már pánikba esnek, és szeretnék ezt a folyamatot visszafordítani. Ugyan elég erőltetett az egész, viszont példázatnak nagyon jó ez a mesterkélt történet, amelyben van még egy csavar is: a lány semmit nem tud identitásáról, és miután azt felfedték neki, már jóval kisebb lelkesedéssel csatlakozik barátaihoz, egészen elbizonytalanodott.

Ez a történet valóban alkalmas arra, hogy ennek kapcsán a fiatalok ideológiai kötődésének kialakulásáról lehessen beszélni, a szerző a magyarázatot hasonlóképpen a rossz családi viszonyokban találja meg, ahogy Pintér Béla ugyanezt a témát boncoló Szutyok című darabja, amelyben Szamosi Zsófia szintén szerepelt – ezért is jutott eszembe a két történet között párhuzamot vonni. Éppen e téma miatt hasznos ez a darab. Érdekes lett volna a diákok véleményét is meghallgatni, például elképzelhetőnek tartják-e, hogy eltérő politikai nézeteket valló emberek között is létezzen szerelem, amely kérdés most is felmerülhet.

Jó az említett öt színész, érezni a szereplők hitelességét, de most mégis jobban bennem volt az, hogy egy tanmesét nézek, kevésbé tűnt úgy, mintha az élet egy darabjával szembesülnék, annak ellenére, hogy a mai magyar társadalomban a szélsőjobb aránya egyre nagyobb, tehát lehet, hogy érdemes lenne minél több alkalommal beszélni az okokról is, amely sok embert erre a meggyőződésre térít.

Szamosi Zsófia anyaként kellően tehetetlen és bizonytalan, elhisszük róla, hogy struccpolitikát folytat és évekig szótlanul tűri azt, hogy férjének szeretője legyen. Távozása a családi otthonból is valószínűleg a férfi kezdeményezésére történhetett. Lányával szemben is alulmarad a párbeszédekben.

Hajduk Károly most a Napraforgótól eltérően nem egy szelíd, beletörődő férj lett, hanem egy ugyancsak magának való típus, aki leginkább a saját érdekeivel foglalkozik és csak kismértékben érdekli, hogy mi van a lányával. Az, hogy különösen felzaklatná, hogy lánya rossz társaságba került, amely ráadásul csak két emberből áll, nem hihetjük el komolyan. Az érzéketlenséget igen, hogy visszarángatná a családját magához úgy, hogy közben a szeretőjével nem szakított.

A házban lakó rasszista szomszédfiúk mindketten nagyon életszerűek és színesek, Kovács Lehel a folyamatosan mindenbe beleavatkozó szomszéd, akinek nagyon markáns véleménye van a kisebbségiekről, de a cigány bűnözés szó el nem hagyja a száját, viszont csak ez foglalkoztatja. Porogi Ádám egy kevésbé földhözragadt típust mutat fel, egyetemi hallgatót, aki elméleti oldalról is megközelíti a kérdést és aki Katának azonnal megtetszik. Porogi Ádám gesztusait nézve hihető, hogy rajta keresztül váltak vonzóvá tanai is.

A történet végig Kata narrációjától meg-megszakítva bonyolódik előttünk, aki úgy néz ki, hogy eddig burokban élt, és csak most kezdenek körülötte történni a dolgok – "az életvonala most vastagodik meg". Az előadást lezáró kérdése teljes bizonytalanságra utal, mi lesz most, hogyan tovább – nem tudjuk. Egyedül maradt. Nem irigyeljük, és csak reménykedünk, hogy megtalálja azt, ami neki a legmegfelelőbb út. Az előadást követő beszélgetésben valószínűleg erről is szó esik, de ezt csak az tudja meg, aki diákokat visz csoportosan erre a programra, amely valóban nagyon ideális 16 év felülieknek.

Címkék: Sztarenki Dóra FÜGE Jurányi Kovács Lehel Szamosi Zsófia Porogi Ádám Újvilág Hajduk Károly Pass Andrea Mentőcsónak

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr138391324

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása