Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (21) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (46) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (37) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Opera (633) opera (25) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (54) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (100) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Nagyon ritkán fordul elő az emberrel, hogy amikor megkapja azt, amire régen vágyik, akkor nem érez némi kis csalódást. Most ez történt a férjemmel, aki idén mindössze az én 230 előadás-élményemet olvasta el és ezen kívül egy-egy általam fontosnak minősített opera élménnyel lett gazdagabb. "Miért nem nézünk Pintér Bélát inkább?" - kérdezte folyton. Ma végre megnéztük A sütemények királynőjét. Az előadástól azt kapta, amire számított - igazi minőségi és szórakoztató színházat.

A magyar színházi életben Vidnyánszky Attilán kívül egyedül Pintér Béla az, aki képes régi előadásait életben tartani és azok a gondozásnak köszönhetően nem is esnek szét az évek folyamán.

Ez az előadás még 2004 októberében, azaz tizenegy éve készült. Utána megkapta a kritikusok díját, POSZT-díjat, legjobb női főszereplő díjat, legjobb társulatnak járó különdíjat. Emlékszem a sikerre és néhány alkalomra is, amikor valami miatt mégsem néztem meg egészen ma estig. Talán azért sem, mert annyira biztos voltam benne, hogy lesz még alkalom. Mindig vannak "kihagyhatatlan", egyszeri előadások, amelyek aztán vagy beigazolják a hozzájuk fűződő reményeket, vagy sem.

Ennyi idő után is elmondható, hogy az 1984-be helyezett történet nem veszített az aktualitásából. Ha a szocializmus időszakára jellemző utalásokat kivennénk a történetből és a mába helyeznénk, ugyanúgy ütne. A téma, a családon belüli agresszió a bemutató óta talán még sokkal inkább a közbeszéd része lett.

Az előadás forgószínpadra készült, amely ugyan nem az egyetlen ilyen Pintér Béla rendezései közül, de mindig meglep. Alternatív színházban a forgó azért is furcsa, mert ezt mostanában azok a színházak is alig használják, ahova be van építve. Különleges luxusnak tűnik, bár nagyon kifejezően hasznosítják - az elején ökör maszkban a családfő forgatja, ezzel is kifejezve, hogy ő az, aki mozgásban tartja a mindennapi élet mókuskerekét, amelyben az egész család él. (Később persze működik magától is a színpad, senki sem pótolhatatlan.)

A forgón minden családtagnak megvan a maga biztos helye. Benedek Mari egy-egy ruhával fejezi ki a szereplők egyéniségét, amely lényegében mindent elmond róluk. Farmerban és laza ingben megy a tanító (Deák Tamás) családlátogatásra, a béke jele a nyakában. Ő a cselekmény mozgatója, neki kell Erika (Enyedi Éva) családi körülményeit feltárni és a hét éves kislányt kirángatnia a mocsárból. Az előadás nagy részében ezt a hátteret ismerjük meg, előbb a mellékszereplőket, majd legvégül a boldogtalan apát (Pintér Béla), aki minden baj forrása. A rendőrtiszt veri a családot és iszik. Nem derül ki számunkra, hogy mi volt előbb: a boldogtalansága, vagy az alkoholizmusa. Most már mindegy, képtelen leállni. A tablón mindenki helyet kap, a Don kanyart megjárt nagyapa (Quitt László), aki a citerázásba és népzenébe menekül (nem árt az előadásnak az élő zene most sem), az elmebeteg sógor (Bencze Sándor), aki esetén egy önironikus kiszólást is megengednek: amatőr színjátszóként őrült meg. Felesége, Ancsa (Csatári Éva) két fia (Thuróczy Szabolcs, Tóth József), míg a főszereplő, Erika anyja (Szalontay Tünde), akiről elhisszük, hogy lehetett volna "intellektuális bombázó", éppen azért tűnik boldogtalannak, mert lánya van. A sminkes jóvoltából (ha egyáltalán van valaki ebben a beosztásban a társulatnál) elég meggyőzően pirosas szinte mindenkinek az arcszíne, minden felnőtt alkoholista, vagy előbb-utóbb azzá válik majd.

Az előadás pontos képet ad a családról, a helyzetről, látjuk, hogy nincs remény, a gyerekek is kellően utálják egymást, úgy tesznek keresztbe a másiknak, ahogy tudnak. Mindössze a főszereplőnk az egyetlen, akiben van némi szeretet, így megfogadjuk Pintér Béla szavait, melyeket a színlapra írt: csak azért is neki drukkolunk. Sok mindenbe nem lehet belekapaszkodni, de az előadás kidolgozottsága és az összehangolt csapatmunka miatt ez mégis csak a "remény színháza". Ilyen előadásokat kellene a Nemzetiben játszani - zárta le az estét a férjem. Ennyiben maradtunk.

 

Címkék: Szkéné Pintér Béla Thuróczy Szabolcs Enyedi Éva Tóth József Szalontay Tünde Quitt László Deák Tamás Benedek Mari Csatári Éva Bencze Sándor

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr217563008

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása