Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (21) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (46) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (37) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Opera (633) opera (25) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (54) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (100) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Az elmúlt két hétben a nagy mennyiségben (4) rám zúduló Faust előadásokon (Faust I, Faust II  itt a Katonában, Gounod és Busoni műve az Operaházban) többnyire számon kértem, hogy a főszereplőt alapjellemzőjeként megszokott örökös keresés- és küzdésvágyától megfosztották. Most panaszra nem lehet okom, a "Godot-ra várva" a Katonában kellő hangsúlyt fektet a küzdésre, kitartásra és ígéretesen reménytelen is a helyzet. Beláthatjuk, hogy "nincs ránk szükség" - amelyhez a szereplők csak azért is jó képet vágnak. (Az öngyilkosság mellett a "Mondjuk azt, hogy boldogok vagyunk!"  is átmeneti megoldási lehetőségként kínálkozik.)

Ascher Tamás és Zsámbéki közös rendezése olyan, amilyenre a rendezők korábbi munkái, a szereposztás ÉS a szöveg ismeretében gondolnánk. (Nem is tudom, hogy ez most jó-e vagy rossz - de ez jutott eszembe. Nem hatott meglepetésként az előadás, leginkább magától értetődő volt.)

Beckett utasításaiban túl sok mozgásteret nem ad, előírásait betartják. "Klasszikus" előadásra utalnak a jelmezek  (Szakács Györgyi tervezte őket) és a smink is. Sokan bohócokat látnak a főszereplőkben és ha Kocsis Gergelyt és Elek Ferencet nézzük, akkor valóban emlékeztetnek Stan és Panra, illetve Chaplinre. Annak is van jelentősége, hogy most nem látszanak a Katona színpadának hátsó falai, mint sokszor, le van szűkítve fekete térelválasztókkal. A háttérben vetítővászon, a cselekmény pedig szinte kizárólagosan egy hatalmas, egy pontra rögzített "felfordított tányéron" bonyolódik, amely a színészek elhelyezkedése szerint ide-oda billeg. Elszáradt fű borítja, és rajta van egy fa is, ahogy az elkerülhetetlenül szükséges a rendezői utasítások szerint. Sőt: a fa néhány levele is kihajt, ezzel is jelezve, hogy némi idő eltelt. (Jó régen ugyan, de mégiscsak létezett olyan koncepció, hogy a világ lapos és a pereméről le is lehetne esni...Mintha Khell Csörsz díszletében ez a gondolat öltene testet.) Ahogy a szövegben előfordul, hogy "most mi vagyunk az emberiség", ugyanúgy az elejétől fogva megteremtődik az a benyomás, hogy ez a tér jelenti az egész világot, nincs hova menni innen. A főszereplők nem is hagyják el ezt a helyet, éppen ez a lényeges, hogy nem is képesek rá. A két mellékszereplő (Kulka János, Keresztes Tamás - az úr és a szolga, akik elválaszthatatlanok) mégis kívülről jön, egy másik világból (?), egy ideig marad, azután távozik csak.

A két felvonás ( a második nagyjából fele annyi ideig tart, mint az első) ugyanazt a szituáció sort ismétli meg, jelezve, hogy az élet ismétlődések sora, variációk egy témára. A színészek feladata óriási, mindegyik szerep nagy kihívás: ezt a szöveget, amely egyszerre hétköznapi, másrészt szinte minden sorában filozófiai üzenetet hordoz és ezért fontos, úgy kell mondaniuk, hogy természetes legyen, de hangsúlyos is és mindenekelőtt: a nézők lehetőleg ne unalmasnak, hanem feszültnek érzékeljék a helyzetet. (Jó kontraszt, amikor Keresztes Tamás "gondolkozik", az addigi néma szolga fecsegni kezd. Akkor érezzük át csak igazán, hogy az addigi kevés szövegnek mekkora súlya van.)

Az előadás cselekménye három mondatban összefoglalható lenne, a cím is jelzi, hogy "csak" várnak. Közben mintha nem a pillanat élvezete, hanem az idő felgyorsítása lenne az, ami igazán érdekli a szereplőket. (Elgondolkodhatunk előadás közben, hogy nem erre törekszünk-e mi is, nem siettetnénk-e azt, hogy legyen már vége a napunknak? Csak teljen már le. Pedig mégis az lenne az érdekes, hogy érezzük magunkat közben...)

Az idő pedig egyre nehezebben telik, a második részben, amikor nagyrészt ismétlésről van szó, még nehezebben. Vladimir és Estragon pedig valódi hősök, akik kopottak ugyan és úgy tűnik, hogy répán és csirkecsonton tengődnek, mégis szembenéznek a hiányokkal és a kibírhatatlannak tűnő várakozással. Felmerül ugyan még két lehetőség: ha egyszer Godot mégis eljön, illetve ha találnak egy alkalmas kötelet és felakasztják magukat arra. A néző számára mégis világos, hogy a világ végezetéig a látottak fognak ismétlődni, így fognak továbbra is heroikusan küzdeni. Igaz, hogy a "Hiába, nem megy." a kezdőmondat, de a végső mindig a "Menjünk." lesz. Talán segítség  ehhez az is, hogy a múlt - az előző nap - eseményei elmosódnak, egyedül a nevükben biztosak. (Hogyha a szerző még később írja a darabot, még lehet, hogy már ez az egy fogódzó sem maradt volna meg a szereplőinek.) A másik tényező, amelyből a várakozáshoz ők is és mi is erőt meríthetünk: Vladimir és Estragon összetartozása nem kérdőjeleződik meg. Talán ötven évet is eltöltöttek együtt - amely a darab keletkezésének idején (1952-ben volt a bemutató) nagyjából az évszázad kezdetére utal vissza, ahogy van erre azonnal a darab elején egy utalás is. A közös küzdelem, azaz a várakozás a soha be nem következő eseményre nagyjából akkor kezdődött. A jelen eseményeiről nem ejtenek szót, elhárítják - arról nem érdemes beszélni. Milyen szerencse ez a szerzői döntés: a korhoz kötöttség hiánya az, amelyik tartósítja a darabot

A tegnap éppen 29. alkalommal ment ez a 2014. április 26. óta futó előadás, majdnem telt ház előtt. Néhányan nem jöttek el, bár minden jegyet eladtak. Már harmadik hónapja folyamatosan tapasztalom, hogy a Katona mindhárom játszóhely egészen tömve van, hiába van szezon vége és hiába "kemények", azaz nem túl könnyen befogadhatóak az előadások. (Úgy látszik, hogy a "régi" Nemzeti közönsége tartósan a Szkénében, az Örkényben és itt ragadt, nekem e három színház még a korábbinál is nagyobb telítettsége ezt sugallja.)  Vegyes közönség volt, diákok és idősebbek is jöttek egyaránt - feltételezhetően sokan ismerték a szöveget, de bőven lehetettek olyanok is, akiknek első találkozásuk volt a szerzővel. Ami jó jel a szereplők számára: a szünet után mindenki visszaült.

Én gimnazistaként próbálkoztam a Godot-val, és azt hiszem, hogy ez volt az egyetlen színdarab eddig, amelyiket nem tudtam első nekirugaszkodásra elolvasni, talán csak harmadikra. Azóta a színpadi feldolgozásai sem kötöttek le egészen, Horváth Csaba rendezését kivéve, amelyikről éles emlékképeket őrzök. Azt hiszem, hogy a szereplők akrobatikus mozgásai segítségével sikerült az előadás jelentős részében a kívánatos feszültséget és a közönség figyelmét egyaránt fenntartani. (Horkay Barnabás, Horváth Csaba tanítványa ennek az előadásnak a mozgástervezője, ne felejtődjék el ő sem.)

Ebben az előadásban igazi színész-centrikus rendezői felfogást látunk. Keresztes Tamás (Lucky) szinte végig néma, de amikor nincs szövege, akkor is egészen intenzíven van jelen. Egész teste, arca folyamatosan mozog, rángatózik. A smink segítségével elképzelhettük, hogy milyen színésznek fogják látni ötven év múlva a dédunokáink korosztálya. Amennyi energiát beletesz az előadásaiba most, az alapján úgy tűnik, hogy jó hosszan ki fog ez a lendülete tartani. Pozzo szerepében Kulka János talán nehezebb helyzetben van. Általa fogalmazódik meg először az idő kitöltésének szükségessége. Egy-egy pillanatra valóban megkérdőjeleződik, hogy jó döntés-e ez a részéről, jobban járunk-e mind így. Mintha a színész sem lenne végig biztos, hogy elég érdekes-e ez a történet a nézőknek. De aztán, mintha elhessegetné a gondolatot. Varga Zétény, Godot hírnöke szerepében természetesen jelenik meg mindkétszer, üde színfolt az előadásban a talpraesett, szépen beszélő kisfiú.

Kocsis Gergely és Elek Ferenc jó párost alkot együtt, szerencsés, hogy nincs közöttük életkori szakadék. Az, hogy azonos korosztály tagjai, jelentéssel bír: elhihető, hogy együtt élték le az egész életüket. (A kortalanságukat erősíti, hogy tudhatóan sokkal fiatalabbak ötvennél, azaz az idő múlása nem látszik meg rajtuk.) Szerethetőek a maguk esendőségében és az azért is fontos, mert a közönség hajlamossá válik, hogy nekik drukkoljon. Azt kívánjuk mi is, hogy látogassa már őket meg Godot. Az, hogy ki mennyire tud ebben bizakodni, egészen egyéni kérdés.

Címkék: Katona Keresztes Tamás Kulka János Zsámbéki Gábor Ascher Tamás Elek Ferenc Kocsis Gergely Godot-ra várva Horkay Barnabás Szakács Györgyi Khell Csörsz

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr647494890

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása