Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (89) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (27) Centrál Színház (34) Chován Gábor (21) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (20) Fekete Anna (20) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (24) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

 A „Lenz” a 2013. november közepén megtartott bemutatója óta minden alkalommal bekerült a naptáramba, de valami váratlan esemény közbeszólt. A múlt kedden viszont már nem.

Büchner elbeszélését Kerékgyártó Yvonne és a rendező, Soós Attila adaptálta színpadra. Egy óra hosszúságú színpadi játék lett belőle. Az eredeti művet elolvasva nem biztos, hogy sokaknak jutna eszébe, hogy színpadért kiált a cselekmény, viszont az előadást látva világos, hogy sokféle gondolat kifejezésére is alkalmas.

Büchner valóban élt szereplők életéről beszél, a Sturm und Drang irányzat egyik vezető költőjéről, a tragikusan korán meghalt Lenzről és támogatóiról. Oberlin, az emberbarát lelkész és Kaufmann, a költő barátja is otthont ad egy ideig a skizofréniában szenvedő művésznek. Büchner utóbbiak naplóit, leveleit is felhasználta az elbeszélés megírásához.

A színpadon a hegyes vidéket néhány egymásra rakott dobogó helyettesíti, illetőleg egy vizes medence is helyet kap közöttük. A legtöbb mozgás hasonlóan a Horváth Csaba-féle „fizikai színházi” stílushoz, nem illusztratív, hanem a szereplők érzelmeit, viszonyait fejezi ki. Ez a nyelv sokkal több erőfeszítést igényel a színészektől, igazán jó testi erőnlétet is. A teher oroszlánrésze ez esetben a főszereplőn van, aki a tőle megszokott koncentrációval és jól összpontosított energiákkal intenzíven van jelen. Képes végig fenntartani a figyelmünket.

Bárnai Péter először akkor keltette fel érdeklődésemet, amikor Zsótér Peer Gyntjében (májusban ismét műsoron a hétvégéken!) az első felvonás monológját öltönyben egy fenyőfán mondta el. Sok méter magasra kúszott és rázogatta az ágakat közben. Először dőltem be ennek a szövegnek, neki elhittem a szarvas meglovagolásának történetét. Nagyon „együtt lehetett menni” Philoktétészével is. Alkalmas színész arra, hogy egy előadást rá építsenek és ami szintén fontos: a néző könnyen meg tudja szeretni. Idén végez, bízom benne, hogy jó helyre kerül, ahol megbecsülik. Ebben az előadásban megint nagy a feladata és a mezei néző szemszögéből nézve úgy tűnik, hogy a színész túlságosan is sanyargatva van. Én nem vagyok annyira biztos abban, hogy lelki szenvedés megjelenítésére a legjobb megoldás az, ha a szereplő is szenved. Igazán nagy színészek kevés gesztussal, akár csak rezdülésekkel is képesek ezt visszaadni. Az más kérdés, hogy a színpadon a nagy gesztusok kétségtelenül hatnak és a néző, ha lát egy színészt, aki az előadás nagy részét vizes ruhában, vagy éppen meztelenül kell, hogy végigjátssza, miközben hosszú szövegeket is mondania kell, óhatatlanul  beleremeg. A színész kiszolgáltatottsága valóban könnyen kifejezi a főszereplő szenvedéseit. Bárnai Péter helyenként akrobatikus, de mindig artisztikus gyötrődése-fetrengése meggyőző és helyenként megrázó is, de egy kis gond mégis van vele. Én hasonló esetekben, amikor egy művészt ennyire kiélezett helyzetben látok, óhatatlanul is elkezdek aggódni érte. És nem Lenzért, hanem Bárnai Péterért. Tehát belekerül elidegenítő effektus is a történetbe, amely nem biztos, hogy kellene. Lehet, hogy más nézőknél ez másként működik, mindenesetre ez a végletes érzelmeket átélő, magát a medencébe többször belefojtani próbáló költő erős nyomot hagy majd valószínűleg a legtöbbünkben. Nem fog összemosódni ez az előadás más előadásokkal Az isten létéről folyatott beszélgetések tartalma kevésbé marad meg, de ettől függetlenül a jóságos lelkész szerepében Fehér Laci nagyon jó választás. (Őt is és Lenz alkalmi felügyelőéül kirendelt Horkay Barnabást is láthattam másnap a hasonló stílusú Pillangóban.) Ugyancsak kisebb szerepekben volt jelen Hay Anna, Bach Kata és Nagy Dániel Viktor. Nem az övék az este, de hiába aránytalanok a feladatok, mégis csapatmunka hatását kelti az egész és hálásak lehetünk a többi szereplőnek is odaadásáért.

Az előadásban a legerősebb üzenet számomra az a leküzdhetetlen szorongás, amely Bárnai Péter Lenzén alkalmanként úrrá lesz. Nagyon szeretne közel kerülni az emberekhez, de nem sikerülhet ez sehogy sem. Szeretné kifejezni magát, de kudarcot vall. Lehet, hogy azért is, mert az előadás Goethét emlegeti, akinek valóban barátja volt egy ideig Lenz, eszembe jutottak a Kovalik-féle Mefistofele utolsó felvonásából a felfüggesztett óriás gömbök. Mindegyikben egy-egy görög hős, akik a saját gömbjükben - saját világukban „kalimpálnak”- küzdenek. Kifejezi ez a kép is azt, hogy mindannyian egyedül vagyunk, a saját világunkba zárva és nagyon nem akarnak ezek a buborékok összeolvadni, vagy legalább rövid időre megnyílni. Van aki ezt nem észleli, van aki ezt tudja, de nem zavarja és vannak ezek a kivételesen érzékeny emberek, mint amilyen Lenz is, aki belepusztul abba, hogy magába van zárva. Bárnai Péter ezt a segélykiáltást sikeresen eljuttatja a nézőkhöz, és nyomot hagy bennünk. Van most is min elgondolkodni hazafelé menet.

Címkék: Nagy Dániel Viktor FÜGE Jurányi Fehér László Lenz Bach Kata Horkay Barnabás Bárnai Péter Hay Anna Soós Attila

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr266094209

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása