Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (21) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (46) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (37) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Opera (633) opera (25) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (54) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (100) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A mai napra, 2014. április 6-ra, az országgyűlési választások napjára optimális választás volt a Jurányi Inkubátor ház részéről ennek az előadásnak a kitűzése. Ugyan nem könnyű a színészek egyeztetése, azaz elképzelhető, hogy mindössze praktikus okok vezettek arra, hogy ezt a darabot épp ma műsorra tűzték. Ha így is van, akkor is csak örülhetünk ennek a döntésnek. Aki erre beül, annak csak leesik – ha eddig még ez nem történt meg -, hogy milyen veszélyei vannak a közömbösségnek és a passzivitásnak. És remélhetőleg az a negyvenvalahány néző, aki befért a Jurányi egyik próbatermébe, csak elment szavazni, ha máskor nem, akkor az előadás után.

A Jurányi talán a legizgalmasabb helyszín mostanság, a hatalmas volt-iskolaépület minden tere ki van adva különböző színházi csoportoknak. Mindenütt dolgoznak, ma is van két előadás és a további helyszíneken párhuzamosan próbák is folynak. (Előzetes reklámként utalnék az Urbi et orbira, a HOPPArt közelgő produkciójára is.) Ebben a próbateremben nem használnak reflektorokat, a világítás a villanykapcsoló fel- és lekapcsolása által változtatható. Van egy tévé egy szekrénykén, egy pingpongasztal, mű-muskátli három is, műanyag székek, sörös dobozok. Ennyi a kellék. Vannak viszont ehhez a minimalista látványhoz határozottan első osztályú színészek, egy-egy alkalmasan választott (nem korhű) jelmezben. (Izsák Lili munkája) És ők megteszik a magukét. Én minden esetben fontosabbnak tartom a színészi jelenlétet, egy Szandtner Annát nem cserélnék le egy negyvenmilliós kacsalábon forgó díszletre – hatnak a színészek így is, ebben a kis teremben, karnyújtásnyira a három sornyi néztől. Shakespeare dolgozhatott így, akárhol-bárhol, alacsony költségvetésből, de eredményesen.

A mű, Ödön von Horváth Délszaki éj című 1931-es darabja politikai látlelet kora viszonyairól. Polgár Csaba rendezése azon túl, hogy megidézi ezt a korszakot, amikor ugyanabba a kocsmába szervezhették gyűlésüket a köztársaságiak és a fasiszták is, ennél jóval többre törekszik. Ahogy a szerző saját korának társadalmi problémáit tárta fel, úgy az előadás 2014 Magyarországának politikai viszonyaira is utal. A kocsmában Fradi meccset néznek a tévén, melynek elején a magyar himnusz szól, végezetül pedig egy augusztus huszadikai tűzijáték képeivel zárul az előadás. Közben persze az eredeti szöveg hangzik el, alkalmas húzásokkal és néhány dalbetéttel. (Az előadás a berlini Neuköllner Operrel együttműködve készült, 2013. augusztus 22-én mutatták be Berlinben, Magyarországon pedig 2014. január 22-én a Jurányiban.)

Takarékos a rendezés, ugyanazok a színészek játsszák el a köztársaságiakat és a fasisztákat is, mindössze a vörös papírzászlót kell rózsaszínű, ámde horogkeresztes lufira kicserélni. A jelmezeket sem cserélik hozzá, de erre nincs is szükség. Az előadás elején az asszonyok (Hay Anna, Szandtner Anna és Takács Nóra Diána) a szélre tolt pingpongasztal tetején ül, egy-egy muskátli az ölükben. Innen figyelik a férfiak beszélgetését. Ebből a kezdőképből is azonnal világos a felállás: a nőket a politika nem érdekli, pusztán szenvedő alanyaivá válnak, a férfiak (a kezdő képben a fasiszták ellenzéke van jelen a kocsmában) pedig csak a szájukat jártatják. Egy ember (Tóth Péter) őszinte, aki kifejezi, hogy szeretné nyugodtan a tévét nézni. Ez az egy dolog, ami nem lehetséges, mert jön a bonyodalom, a fasiszták is épp ide szervezték a gyűlésüket, majd jön a szájtépés hosszasan. Annak ellenére, hogy a darab mondanivalója nagyon fontos és jó az, ha felhívják a néző figyelmét, hogy a különböző nagypolitikai folyamatok az ő életét is érintik, az előadásban vannak azért olyan részek, amikor lanyhul a néző érdeklődése, amikor nem lépünk előre és már kezdjük unni a cselekmény stagnálását. (Száz perc egy részben.) Néhány ilyen pontot, de nem minden helyzetet a zenei betétek, amelyek jótékonyan elütnek a korszaktól, feloldanak. Kellemes kis színfolt, amikor a bulizásba néhány első sorban ülő nézőt is bevonnak, akik jó fejek és beszállnak a vonatozásba, és az is jó pillanat, amikor egy idősebb hölgy visszaviszi a városi tanácsos (Terhes Sándor) pingpong labdáját, aki egészen addig teljhatalmú úrnak tűnik, és a feleségével (Takács Nóra Diána) együtt minket is terrorizálna. Persze, ahogy a fasiszták megjelennek (sőt, mindössze egy fasiszta csupán), kicsi nyuszi lesz belőle, és éppen a felesége védi meg.

Terhes Sándor említett városi tanácsosa az egyik legerősebb alakítás a darabban, de nagyon jó Friedenthal Zoltán is, aki „erotikus téren legszívesebben nem politizálna”. Az előadás kapcsán ilyen apró kérdéseken is eltöprenghet a néző, hogy ugyan élhetne-e együtt, lehetne- e szerelmes egy ellentétes világnézetű emberbe. Friedenthal Zoli szereplője ezzel próbálkozik, sőt a frissen kinézett alkalmi partnere, Szandtner Anna szintúgy. Utóbbinak már csak azért is egyszerűbb a dolga, mert neki egyáltalán nincs is világnézete. Megpróbálkozik a politikát figyelmen kívül hagyni. De lehetséges-e ez egyáltalán, amikor úgy látjuk, hogy a férfiakat szinte más sem érdekli. (Az, hogy a nőket nem foglalkoztatják egyáltalán a közügyek, remélhetőleg ma már nem ilyen egyértelmű, ezt remélem.) Politikai elkötelezettsége a fogadósnak sincs, akit Fekete Ádám játszik, aki mellesleg az előadás egyik dramaturgja és dalszövegeinek a szerzője is. (Nemrég briliánsnak láttam Jean-Sol Partre szerepében a Tajtékos napokban a Színműn, és azót is csak félig kész a bejegyzés.) A fogadós nem akar mást, pusztán a fasisztáknak eladni a hatvan adag marhasültjét. És lássuk be, ez komoly érv. 

Címkék: Fekete Ádám Jurányi Polgár Csaba HOPPArt Szandtner Anna Friedenthal Zoltán Takács Nóra Diána Molnár Gusztáv Kákonyi Árpád Válasszunk párt! Terhes Sándor Hay Anna Tóth Péter

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr575964941

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása