Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Akár Pintér Béla is kezdhetne valamit azzal az helyzettel, amelyik a ma (jún.20.) esti Zsótér-vizsga megtekintését közvetlenül megelőzte és némileg meg is határozta. Kicsi fiam dührohamot kapott azért, mert nem kapott túró rudit és összetörte a zuhanykabint. Negyven perces akció volt az üvegszilánkok eltakarítása, közvetlenül a várva várt Brecht előadás előtt.Minthogy egy hónapnál régebben terveztem be, még ez a körülmény sem bírt maradásra. Ezek után más komplikáció nem is volt, ha a kibírhatatlannak érződő meleget nem számítjuk. Megközelítőleg ötven néző előtt ment le a negyedikes színészosztály utolsó idei vizsgája. (Ők azok, akikkel tavaly a Peer Gyntöt is bemutatta Zsótér.) 

Egész más egy ilyen előadás, amikor a nézőtéren is szinte mindenki színész (esetleg rendező) és van még négy-öt ismerős, akiknek a képét látásból az előadók is ismerik nagyjából. Ez a szakmai közönség mintha szabadabban reagálna, jobban venné a poénokat és a rendező is többet enged meg magának, mint a kőszínházakban. Ez az oldott, önfeledt légkör semmilyen más előadáson nem tapasztalható, csak az egyetemistákén.

Közben ismét az történt, ami néha előfordult -  "jegeltem" a beszámolót, tehát eddig volt a friss élmény lendülete, innen pedig már madártávlatból mérhető az le, hogy mi maradt visszanézve az előadásból.

Valaki közbevethetné, hogy kit izgat ez? - Erre csak azt mondhatom, hogy lehet, hogy jövőre műsorra tűzik és hátha lesz olyan olvasó, aki megnézné. Ebből a célból tartom fontosnak, hogy szó essen erről, ha már elkészítették és én pedig megnéztem.

Az előadásnak két része volt, de persze szünettel nem lett elválasztva. Az első részben több-kevesebb megszakítással eljátszották a Baal Ungár Juli által újrafordított szövegét. Az elején Zsótér olvasott egy előszót, majd menet közben is - a színészeknek elő-előolvasott részeket. Én nem ismerve a növendékek munkamorálját, nem tudtam megállapítani, hogy ezek a részek - a súgások - lényegében azért kerültek-e bele a darabba, mert a hallgató korábban nem tudta a szövegét és itt rendszerint segítségre szorult, vagy esetleg azért, mert még a vizsgára sem voltak képesek ezt elsajátítani. Mindkettő lehetséges, de a közönség számára ami ebből lényeges: Zsótér beolvasásai elidegenítő effektként hatnak, ami egyáltalán nem idegen Brecht színházától, azaz nagyonis passzolnak az előadáshoz. Zsótér egyetemi munkái kapcsán rendszerint, így most is, azt élhetjük át, amint együtt lélegzik a színészeivel. Követi minden rendülésüket. Ezt az összhangot rendező-játékmester és színész között ritkán lehet ilyen módon tapasztalni. Ő a legjobb nézője előadásainak. 

Ha már elidegenítő effektusokról van szó, akkor megemlíthető, hogy a főbb szereplők elég sokat mímelnek alvást az előadásban, még horkolnak is, amikor hozzájuk beszélnek. Ez színpadon kevéssé alkalmazott gesztus, nem különösebben látványos, amikor valaki alszik. Bármit megtehet egy színész, érzem az üzenetet. Ez a tökéletes szabadság. Ugyanígy elidegenítő a folyamatos munkavilágítás, Zsótér most lemond szinte minden eszközről, csak a színész és a szöveg marad.Úgy tűnik, hogy Zsótér a vizsgán nem akarja megkönnyíteni színészei dolgát, mintegy akadálypályát épít nekik, nehéz helyzetek elé állítja őket fogódzók nélkül. Király Dániel jó választás Baal szerepére, legnagyobb részben el is hisszük neki a fékevesztett gátlástalan életélvezőt. (Csak ne láttam volna még ezt a Víg Házi Színpadán Kaszás Attilával. Az emlék túl éles, Kaszásra mintha ráöntötték volna a figurát, egészen azt érezhettük, hogy róla szól a mű. Király Dániel ehhez még túl fiatal és "ártatlan", de érezzük, hogy előbb-utóbb életre fog egészen kelni általa is Baal. Ő, aki a Peer Gyntben a többiekhez képest kisebb szerepeket kapott (nem volt Peer Gynt, a többiek pedig majdnem mind voltak), most az oroszlánrészt megszolgálja. Meggyőz.

Amíg az első részben nagyjából logikusan eljátssza az osztály a darabot, a másodikban csak elszórt és nagyjából korábban kihagyott jelenetek következnek, a szerepeket újraosztva. Ez már végképp elidegenít és a meleg miatt kevéssé éreztem, hogy erre is szükség van. De ez csak egy vizsga volt, nem hivatalos előadás és örültem, hogy egyáltalán ott lehettem és átélhettem a helyzet varázsát. Ha előadás lesz belőle, valószínűleg fog Zsótér alakítani rajta. Aki nem látott még Baalt, annak különösen érdemes megnézni.

Címkék: Zsótér Sándor SZFE Király Dániel Baal

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr245371609

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása