Szép dolog egy nyomhagyó bejegyzés, de már eső után köpönyeg, ha egy olyan produkcióról van szó, amelyből EGYETLEN előadás készül mindössze, és vagy visszanézhető lesz utólag a BDZ youtube-csatornáján, vagy sem. Erre a gondolatra ébredtem, és két beharangozó FB-poszt után most írok még egy előzetes ajánlót, hátha lesz még néhány ember, aki február utolsó szombatján mégis mellette dönt. Már most alig maradt jegy, a frissen megnyitott harmadik emeleten kívül már csak elszórva mutatkozik néhány üres hely.
(ps. Most már az előadás után Mocsonoky Péter próbafotóit is elhelyezem benne,sőt még további csúszással Nagy Attila előadásképeit is, hátha még hasznosulhat ismét az ajánló, ha a zenekar rájön, hogy ez még egyszer is megtelne simán, vagy akár csak akkor, ha nyilvánossá tennék a felvételt.)
Az első felvonás zárása - Nagy Attila fotója
Lehet, hogy csak nekem szúr szemet, hogy most februárban egymás után három olyan nálunk már alig játszott, de korábban rendkívül népszerű opera is műsorra került Pesten, amelyeknek az alaptörténete lényegében azonos, amit a címben is megjelöltem.
Nemrég fejeződött be az Eiffel Műhelycsarnokban Hubay Jenő „A cremonai hegedűs” -sorozata (először bemutatva: 1894), most kezdődött el Poldini Ede „Farsangi lakodalma” (bemutatva: 1924), és egy estén nézhető Smetana Eladott menyasszonya (1870, pesti bemutató: 1893) – utóbbi a Müpában, most 1959 óta először Pesten, bár 2009-ben volt belőle egy debreceni bemutató, és 2007-ben egy keresztmetszet operavizsga formájában az Erkelben, a korábbi bezárása előttről. (Utóbbit láttam is, bár homályos emlékképeim maradtak csak róla, és persze nem találtam semmilyen felvételt, hogy ezt felelevenítsem.)
Megyesi Zoltán, Megyesi Schwartz Lúcia, Cser Krisztián, Bátki Fazekas Zoltán, Fodor Beatrix, Hábetler András - Mocsonoky Péter próbafotója
E művek születésének idején (és korábban évszázadokig) teljesen megszokott volt, hogy egy házasság létrejöttéről a szülők döntsenek, így természetes témája lett rengeteg előadásnak a szerelmesek ellenállása. Most 2022-ben itt Budapesten ez a „férjhez kényszerítés” tematika kevéssé tűnik aktuálisnak, és így elgondolkodtam azon, hogy miért kerültek ezek a művek éppen most műsorra.
Az egymásnak szánt fiatalok, Vasek és Marzsenyka - Megyesi Zoltán és Heiter Melinda - Nagy Attila fotóján
Lehetne érv önmagában az, hogy jó nekünk, ha új művekkel találkozunk (tényleg az!), ha nem kényelmesedünk el, de a járvány erősen tompította a nézők felfedező hajlamát, sokan vagy félnek, vagy rég kitaláltak más szabadidős tevékenységet színház helyett, és csak akkor mennek, ha látnak biztosítékot arra, hogy érdemes.
Tehát maradjunk ennél az egyetlen kérdésnél: miért érdemes valakinek a szombat estéjét Smetana 1866-70 között megírt, rendkívül népszerű cseh operájával tölteni, amelyik egyébként Turcsányi Ildikó ehhez a produkcióhoz készült, jól énekelhető magyar fordításában kerül most elénk?
Akiknek drukkolni kell: Ódor Botond és Heiter Melinda (és lehetett is) - Mocsonoky Péter próbafotója
1.A zene miatt. Ha valaki a youtube-on nézhető felvételekbe belehallgat, rá fog jönni, hogy a nyitányt már sokszor hallotta, azt külön is játsszák koncerteken, és összességében az egész opera dallamos, könnyen befogadható – erre nem kell előtanulmányokat folytatni, hogy valaki élvezni tudja.
2.Hollerung Gábor vezényel, aki zenekarával együtt kellően népszerű – a zsákbamacska-újévi koncertjei is tele vannak, amikor nem tudható egyáltalán, hogy mi a műsor. (Mivel ez ajánló, javaslom a Budafoki Dohnányi Zenekar youtube-csatornájának a felkeresését, sok régebbi koncertjük is elérhető még, köztük a kedvencem, a Hábetler András által rendezett Don Giovanni is. Ennek tovább kellene a színpadon is élnie, ezt a fordulatot várom.)
A cirkusz jelenet - akrobatikával a zenekari árok felett - Mocsonoky Péter próbafotója
3.Szente Vajk rendezi – A darabban nagyon sokszor kell tömegeket mozgatni, és ehhez nyilván megfelelő választás volt egy olyan rendező, akinek van tapasztalata a nagylétszámú, látványos kiállítást igénylő zenés művekkel (tipikusan musicalekkel), és van is koncepciója. Ugyan ez eredetileg paraszti környezetben játszódó opera, itt most a 30-as évek cseh hangulatát fogják ránk árasztani, „menzeles mozinak” hirdeti az előadás trailere. (Prága és a cseh sör mindenkinek vonzó lehet, jobb választás, mint egy n+1. népszínműves megvalósítás.)
Ugyan az opera nagyon más réteget érdekel, mint a musical, de a rendező munkáit jellemzően kedvelő nézők feltehetően nem csalódnak majd, ha ezt az előadását is megnézik.
Idill - Cantemus Vegyeskar és a lányos szülők megbeszélés közben - Mocsonoky Péter próbafotója
4.A szereplő személyek miatt. – A színlapot megnézve és a történetet elolvasva, ígéretes az előadás – a felsorolt énekesekkel akár jól el lehet képzelni előre is.
Fellép az Operettszínházban hatalmas szerepeket játszó, nagyon népszerű Bordás Barbara, Megyesi Schwartz Lúcia, aki nemrég hatalmasat játszott a Simona néni címszereplőjeként (és nagyszerű Rosina volt a BDZ korábbi „Sevillai-mozijában”), a még pályája kezdeti szakaszában lévő Ódor Botond tenor, aki most Heiter Melindával az előadás középpontjába kerül, az ő szerelmüknek kell majd drukkolnunk.
Fiús szülők alkuja a házasságszerzővel - Mocsonoky Péter próbafotója
Számomra éppen a szereposztás a megtekintés legfőbb vonzereje, de aki nem ismer egy nevet sem, azokat megnyugtatom: én se ismertem senkit a 2006-os Kovalik Maraton színlapjáról, arra kizárólag a rendező miatt mentem, és mégis igazán megfogtak a szereplők, miattuk kezdtem Mozartot hallgatni, őket pedig azóta is kitartóan követem és drukkolok, hogy minél több fellépési lehetőséget kapjanak. Hollerung Gábor azzal, hogy ebbe az előadásba négy ilyen énekest - Bátki Fazekas Zoltánt, Fodor Beatrixet, Hábetler Andrást és Megyesi Zoltánt - is összegyűjtött, számomra már önmagában kihagyhatatlanná tette ezt a produkciót.
Az "übercuki" Vasek, aki fél a nőktől, de anyukája kedvéért azért mégis nősülne (kár, hogy egy vakondos kép nincs róla...) - Mocsonoky Péter próbafotója
Központi szerepet kapott az előadásban Cser Krisztián is, aki harmincnál több további operaelőadásban látható idén, jellemzően főszereplőként, szinte csoda, hogy egyeztethető volt, és egy újabb nagyobb szerepet egy alkalomra be tudott vállalni. Úgy tűnik, hogy július végéig most már ki se jön a próbatermekből. (Kevés énekes követhető ennyire jól, minden egyes lényeges fellépéséről és róla szóló fontos írásról hírt ad megújult honlapja, van folyamatosan frissített rajongói Fb-oldala, magyar és angol nyelvű Wikipédia-cikke, száznál több meghallgatható felvétele a youtube-on. Mindenkinek ilyen "körítés" kellene, amennyiben szeretne közismertté válni.)
Cser Krisztián Nagy Attila képén
5.A téma alapvetően nem ráz meg.
Most, amikor annyi bajunk van a vírus miatt, talán felüdülés lehet egy opera, amelyben van szerelem, cselszövés, rengeteg humor, az emberi természet árnyoldalai is megmutatkoznak, de nem lesz belőle tragédia. Jól jöhet a hétköznapok folyamatos bizonytalanság érzete közben egy mű, amelyik nem erről szól. Manapság nem kényszerítenek a szülők házasságra senkit,hiszen eleve egyre kisebb a házasodási hajlam, alig mer valaki örökre szóló kapcsolatot létesíteni, amikor megnőtt az átlagéletkor is ráadásul. Rengeteg a válás, és a meglévő házasságokban pedig nehéz a kapcsolatok minőségi szinten tartása, össze-vissza rohanunk, nincs idő a másikra, és ebből is következnek a gyakori párcserék és párhuzamos kapcsolatok…
Ezekkel a valós párkapcsolati problémákkal szembesítő prózai előadást láttam vagy egy tucatot az elmúlt hetekben, és ami ebből az operából és a bemutatott előzetesből világos: most hasonlóan kemény szembesítés saját életünkkel nem lesz, semmi para. Szórakoztató, felhőtlen estének nézünk elébe ezen a szombaton, kiváló és sokszor nézendő énekesekkel, nagyon szerethető zenekarral, karmesterrel, táncosokkal, a Nyíregyházi Cantemus Vegyeskarral, amelyik a BDZ partnere volt már sok produkcióban.
A második felvonás vége felé - valamennyi para is van azért (de csak a házasságszerzőnek) - Nagy Attila
PS. Maximális optimizmusomat szedtem elő ehhez az ajánlóhoz, hiszen nemrég maradt el előadásom mindössze egy órával a kezdés előtt is, de bizakodom, hogy pont ez szépen, a papírforma szerint megtörténhet, teltház lesz és mindenki elégedetten fog utána hazamenni.
Megyesi Zoltán a medve bőrében - az előadáson - Nagy Attila fotója
PS.2. 2022.02.27. Azt hiszem, régen éreztem rá egy előadásra a darab sok más felvétele és a trailer alapján ilyen pontosan, nagyjából beváltak előzetes számításaim, és egy nagyon kerek, átgondolt, pörgős előadást láthattunk, amely 2,5 órán át jól lekötött minket. A vizuális megoldások különösen tetszettek, ha lett volna fotó a repülő egyszarvúról, még azt is kitettem volna. Hátha lesz ez még egyszer...
PS.3. 2022.03.03. Ha a repülő egyszarvúról nem is lett kép, de néhány újabb előadásfotóval sikerült még dúsítani ezt a nyomhagyást.