Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (89) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (27) Centrál Színház (34) Chován Gábor (21) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (20) Fekete Anna (20) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (24) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Annyira nem gyakori, hogy egy rendező meg is írja a darabot, amit bemutat, ráadásul szinte azonnal sikerül módot ÉS megfelelő színészeket találni az előadáshoz.

Dettre Gábor előadását a CafE Budapest fesztivál keretében a KuglerArt Szalonban játssza Máhr Ági és Kolnai Kovács Gergely mintegy száz percben, és ami jó hír: ez az előadás nem egyszeri esemény, lesz folytatás, a „Lekváros keksz járvány idején” a tervek szerint nézhető lesz novemberben is. Ajánló következik.

máhrAz előadás plakátja Máhr Ágival

A KuglerArt Szalon ennek az előadásnak tökéletes színhelye, amely egy hasonló ház hasonló lakásában játszódhat is, régi bútorok között. A festményektől e mondat leírásakor nagyvonalúan eltekintettem, a bemutatott ex-házmester életébe ezek már nyilván nem fértek volna bele, ha egyszer a lekváros keksz, mint egyetlen elérhető étel szerepel a darabban…

Dettre Gábor szövege 2020-ban készült, ez az első olyan általam látott előadás, amelyik nemcsak utal – maszkhordással, kézfertőtlenítéssel – a vírus-helyzetre, hanem éppen most játszódik, és az alaphangulatát megadja a távolságtartás és a fertőzéssel kapcsolatos óvintézkedések, és legelsősorban pedig a félelem, amely az egyik szereplőt, Rózsika nénit minduntalan visszarántja a jelenbe. Ez a félelem, bizonytalanság az, amelyik mindent meghatároz, és a két szereplő számára ellentmondásos érzéseket keltő múltbeli emlékeket is átszínezi. A néző talán hajlamosabb a helyzetet lazán kezelő fiatalember oldaláról figyelni az eseményeket, vele együtt mi is vendégek vagyunk a lakásban, és így humorosnak is érezzük az óvintézkedések egy részét. Ez nagyon kell ahhoz, hogy a múltból feltáruló titkokat, a tragédiát kezelni tudjuk, és az előadás ne süllyedjen be valamiféle melodrámába. Ennek a veszélye megvan, de szerencsésen elkerülik.

Nem kell ahhoz színházba menni, hogy eszünkbe jusson: hogy lehet a hétköznapokat úgy élni, ha folyamatosan veszélyforrást látunk abban, aki a közelünkbe jön. Rózsika néni pontosan így viselkedik, fél mindentől, miközben az előttünk végbemenő egy-két órán át tartó beszélgetés közben feltárul a két szereplőt érintő közös múlt, amelyre a „katyvasz” szó nem is túlzás (egyikük épp ezt használja az emlékek sokaságára).

Minden zavaros, a szereplőket összefűző kapcsolatrendszer is az, és mintha ezzel mégis könnyebb lenne együtt élni, mint a vírussal.

Az előadást nézve (sőt már a színlap elolvasásakor is) eszünkbe juthat hasonló helyzet, előfordul, hogy valaki olyannal keveredünk mélyebb beszélgetésbe, akit évtizedek óta nem láttunk. Ha egykor volt köztünk intenzívebb kapcsolat, akkor van mihez visszanyúlni, és meg lehet a másik emberben kapaszkodni. (Mint amikor a sivatag kivirágzik nagy eső után, olyan egy ilyen alkalom, feltétlenül hosszú távon is emlékezetes.)

Az előadás egy ilyen helyzetet mutat be, érezzük az asszony és már meghalt fia barátja közti szeretetkapcsolatot átélhetővé teszi a két színész. Az emlékek felidézése persze nagyrészt Máhr Áginak jut, akiről már sokszor leírtam, hogy engem a megjelenése mindig időutazásra késztet, visszavisz az időben egészen 1978-ig, amikor életem első színházi előadását láttam Miskolcon, amelyben még pályakezdő színésznőként ő is szerepelt. A Lúdas Matyi „díszletlibájá”-tól nagy utat tett meg a KuglerArt Szalonig, miközben végig - már 42 éve! - a miskolci színház tagja maradt. Azóta több filmben is láthattuk, Az állampolgárt sokan emlegetik – akik élőben és Miskolcra utazás nélkül szeretnék megtapasztalni a jelenlétét, azok számára ez a „Lekváros keksz” a megfelelő alkalom. Annak, hogy valakit az ember két méterről (éppen már a biztonságos távolság) lát játszani, feltétlenül megvan a varázsa, még akkor is, ha maszkban kell nézni.

Máhr Ágival szemben ülve tényleg meghívott vendégnek érezhetjük magunkat, olyan, mintha nekünk számolna be személyesen élete kudarcairól, azokról a fájdalmakról, amelyeket jó lenne elfelejteni, de nem lehet – együtt kell élni velük. Félrement kapcsolatok, szakítás, szeretett hozzátartozó elvesztése, csalódás – mind ilyen. Nagyon erős, és hosszú távra is megjegyezhető mondatai vannak – mélyen megérint minket, ahogy azt mondja „kevés a szeretet”. Nem lepődünk meg, hogy a magány megosztásához nagyon kell a kutya, és jól jön a fiatalember, akivel közösen lehet emlékezni.

kolnaiKolnai Kovács Gergely borítóképe fb-oldaláról

Kolnai Kovács Gergely az előadásban a partnere, aki a Győri Nemzeti Színház tagja, így már önmagában ez is extrém kaland, hogy két olyan színészt láthatunk Pesten együtt fellépni, akik egymástól több, mint 300 kilométerre dolgoznak. Miután Győrbe még annyi előadást sem láthattam, mint Miskolcon, vele kapcsolatban egy igazán erős és mély emlékem van, amikor A vád tanújának főszerepét játszotta a Pesti Magyar Színházban, a Thália Vidéki Fesztiválján. (Akkor még csak Kovács Gergelynek nevezték.) Rokonszenves fiatal srácnak, valódi koránál tízzel kevesebbnek nézhető, és ez nem is lényegtelen: jobban illik a darabhoz egy még bizonytalan, az élete elején álló személy, mint egy érett férfi. Megérezzük, hogy mindkét szereplő védtelen és kiszolgáltatott, és jót tesz a lelkünknek az az érzés, hogy esélyt látunk arra, hogy egymásban támaszra leljenek, legalább ideiglenesen.

Látunk két életet kellő távolságból, az egyiket a vége felé, a másikat még a kezdetekor, és ennek hatására csak elgondolkodunk, hogy milyen lenne a mi számvetésünk, mire mondanánk azt, hogy „ez a katyvasz az én életem, a többi mind a másé”.

PS. Amennyiben lesznek képek az előadásról, utólag majd azokat beleteszem a posztba.

Címkék: Café Budapest Máhr Ági Kovács Gergely Kuglerart Galéria Dettre Gábor

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr1616260134

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása