Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (89) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (27) Centrál Színház (34) Chován Gábor (21) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (42) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Ez már a harmadik alkalom volt az Eiffelben, így mostanára már kívülről tudom a menetrendet, ismerős a hely, és szinte úgy megyek az Operaház új játszóhelyére, mintha mindig is a megszokott helyszíneim közé tartozott volna.

Húsvét vasárnapjára két Máté-passió közé egy Mascagni-koncertet iktattak be, amely nyilván az olasz évadnak köszönheti létjogosultságát. Ugyan adta volna magát, hogy ezen a napon az egyébként is műsoron lévő Parasztbecsület-Bajazzók program menjen az Erkelben, de rendhagyó módon inkább az opera koncertszerű változata mellett döntöttek, amely előtt a szerző Messa di Gloriáját is eljátszották.

57484884 10219153470813060 2440004756609957888 nFb-kép a közreműködőkről előadás után: Balatoni Éva - Kesselyák Gergely - Komlósi Ildikó - László Boldizsár - Kálnay Zsófia - Kelemen Zoltán

Nyilván lett volna más döntésre is lehetőség – meghallgathattuk volna Puccini azonos nevű miséjével együtt, de inkább ezt a kombinációt választották, legalább egy operát tartalmazott így a program.

Persze, nagy kockázatról most nem volt szó, nem az Erkelt kellett megtölteni, és az ingyenes regisztrációs jegyekkel most is sikerült teltháznyi közönséget bevonzani.

Az első részben a mise előadásában két szólista – László Boldizsár tenor, Kelemen Zoltán bariton – és a kórus vett részt (karigazgató: Csiki Gábor), a zenekart Kesselyák Gergely vezényelte. A Parasztbecsületre még bővült a fellépők köre – sokkal több kórustagra volt szükség és három énekesnőre is.

Tavaly számomra revelatív élmény volt a Parasztbecsület az Erkelben, másnap vissza is mentem rá még egyszer, és ezúttal az érdekelt, hogy miként fog kinézni a koncertszerű változat.

Sejtettem, hogy mivel csupa olyan énekes szerepel, akik a rendezett előadásban is, nem fognak egymás mellett egy vonalban ülni kottával és vizesüvegekkel felszerelve, hanem valamiféle mozgással fogják kísérni éneküket, lesz köze a színházhoz is annak, amit látunk. Ugyan kellékeket nem használtak, de így is érezni lehetett, hogy az egyes szereplők között valódi kapcsolat jön létre.

A történet egy szicíliai faluban játszódik, hangsúlyozottan paraszti környezetben, és ezzel elég jelentős kontrasztot képeztek a frakkok és estélyi ruhák, de ez is aláhúzta a művet mozgató érzések általános érvényűségét. Most már talán egyébként sem jelenti azt a darab, amit a keletkezése idején – vagy 130 éve -, nem hat meglepőnek egy falusi történetből írt opera sem.

A Parasztbecsület most is elsősorban Santuzza drámája, aki csak pótlék a még mindig korábbi szerelmére, Lolára vágyakozó férfi számára. Turiddu az első adandó alkalommal visszatér Lolához, aki azóta már férjhez ment - ebből ered a a konfliktus. Ez a férfi esendő, érezzük, hogy képtelen magán erőt venni, bár tudja, hogy morálisan elítélhető minden, amit tesz. Turiddu vergődése és tehetetlensége ezúttal is átjött László Boldizsár alakításában, és megfelelő kontrasztot képezett vele Kelemen Zoltán erkölcsi fölényének tudatában kellően határozott és elvakult Alfiója. Ha nem ismernénk a librettót, akkor is sejthetnénk, hogy utóbbi fog győzni a párbajban.

Ha Lolára nézünk, akit Kálnay Zsófia játszik, akkor mindent értünk. Ez a nő mindenkit az ujja köré tudna csavarni, ha akarna – inkább az a meglepő, hogy a teljes férfikar nem indul el utána, amikor kimegy. Az énekesnő ebben a terjedelmileg kis, de dramaturgiailag igazán fontos szerepben jelentős tud lenni, egy nem lemosható ellenféllel kell Santuzzának a versenyt felvennie. Hasonlóképpen érezhetünk Balatoni Éva alakításával kapcsolatban is, aki még ebben a koncertszerű változatban is az anya sok arcát mutatja meg. Érezzük ösztönös idegenkedését fia szeretőjétől, látjuk benne azt az asszonyt, aki legszívesebben semmit nem akarna tudni Turiddu viselt dolgairól, nehogy le kelljen szidnia: vele szemben a férfi még mindig fel nem nőtt fiúként viselkedik. Talán tőle tanulta el, hogy egyszerűbb nem szembenézni a dolgokkal, könnyebb szőnyeg alá seperni a problémákat. Érezzük a két ember közötti szeretetkapcsolatot, és az utolsó búcsúzási jelenet még jobban elmélyíti a tragédia érzetét.

Nagyon jó ez a csapat, érezni az egységességet, játékukat látva valóban mindeggyé válik, hogy néhány bársonyszék körül keringenek a szereplők, el tudunk a helyszíntől vonatkoztatni. És hát igen, a tavalyi előadás után már nem lepett meg az egész produkció legnagyobb alakítása. Elsősorban az motivált a megtekintésben, hogy ismét láthassam Komlósi Ildikót Santuzzaként. Övé a legnagyobb lehetőség, nagyon jó játszótársakat kap, és szerepformálásának drámaiságából mit se von le az, hogy kevésbé szerencsések a körülmények, mint az Erkelben. Látjuk megalázkodni szerelme, sőt annak anyja előtt is, majd látjuk, ahogy a sértett szerelem árulásra készteti. Tekintetében ott van a jövendő tragédia biztos tudata, sőt a továbbiakban rá váró magányos élet is. Most is emlékezetes. Általam látott három márciusi Juditja után ez most ismét jólesett.

parasztbecsulet2 foto nagy attilaEzt küldte az Operaház sajtóosztálya a Parasztbecsület illusztrálására, tehát felhasználom. :-) (Nagy Attila fotója az Erkel előadásán készült)

Nem bánnám, ha az előadást futólag összevethetném a nemrég elkészült szegedi bemutatóval, ahova tíz napja nem tudtam lejutni, pedig a szereposztása miatt az is érdekelt volna, de hát minden nem működhet – a menetrend a vidéki operaelőadások nézésének nem kedvez. Viszont jó hír, hogy az Eiffel Műhelyház kifejezetten jó helyszín például a Kecskemétről  Pestre járó operalátogatóknak, mint megtudtam, nekik mindössze húsz perccel telik több időbe az eljutás, mint nekem a Tabánból.

Akiket érdekel az Eiffel próbaüzeme, azok még a hét végén esedékes kortárs bemutató (Az arany meg az asszony – Tóték) előadásairól nem maradtak le, lehet még ingyenes regisztrációs jegyet igényelni rájuk!

Címkék: Opera Kesselyák Gergely Komlósi Ildikó Parasztbecsület László Boldizsár Csiki Gábor Balatoni Éva Kálnay Zsófia Próbaüzem Kelemen Zoltán Eiffel Műhelyház

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr7114780820

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása