Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (22) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (26) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (47) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Opera (633) opera (25) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (55) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (101) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A Rózsavölgyi Szalon őszi sajtótájékoztatója után hazamentem és előkerestem Szabó Magda regényét, amelynek októberi bemutatója már elérhető közelségben volt. Kiderült közben, hogy a sógornőm kedvenc regénye éppen ez (aki persze azóta már rég meg is tekintette az előadást) és éppen ezért nem éreztem magam túl jól, amikor néhány oldal után feladtam a tovább olvasását, mert nem tetszett, mégpedig azzal a sóhajtással, hogy "mindegy, megnézem a színházban, hiszen benne van Nagy Mari, nem hagyható ki semmiképp". Nem vagyok Szabó Magda rajongója, viszont a főszerepre felkért színésznő eddig még mindig meggyőzött, hogy ott a helyem előadásain amikor csak lehet. Azóta ment az idő, nem volt alkalmas időpont, míg a mai délutáni előadást végre meg tudtam nézni.

Őze Áron letisztult, a Szalon körülményeihez illeszkedő, színészközpontú rendezése nemcsak felülmúlta várakozásaimat és ismét megtapasztaltatta velem, hogy Nagy Mari valóban CSODA, a hatására már levettem újra a könyvet a polcról. (De előtte még megírom ezt a bejegyzést...)

Az előadásban van ugyan látványelem is, mert Enyvvári Péter a színpadra helyez egy vetítővásznat, amelyen kellemes atmoszférát árasztó zöld fák látszanak, mesterséges ablakként szolgál, illetve egy padot is kap a főszereplő, és a szövege nagy részét azon ülve mondja el valakinek, akinek a kiléte és pillanatnyi helyzete csak fokozatosan bontakozik ki (és nem fejtem ki, maradjon meglepetés annak, aki nem ismeri a regényt, amelyből egyébként Kovács Krisztina készítette a színpadi változatot). A látóterünkbe még őszi levelekből készített füzér is kerül, így egyszerre gondolunk a nyárra és az elmúlásra a díszlet alapján. Sántha Borcsa jelmezei kifejezőek és takarékosak - egyedül Angéla, a főszereplő szép vetélytársa jut hozzá több ruhához is, aki több különböző élethelyzetben is feltűnik.

Az előadás lényege a kíméletlenül őszinte beszámoló, amelyet Nagy Mari a legnagyobb természetességgel és egyszerűséggel mond el, közben egészen leköti figyelmünket és még véletlenül sem kalandozunk el. Ugyan nem nekünk szól,  Nem kalandoznánk el, nem zökkennénk ki, de persze hiába hangzik el Hirtling István hangján a figyelmeztetés a telefonok kikapcsolására, csak van olyan néző - ráadásul közel a színpadhoz - akinek mobilja mindkét részben megszólal. Ami számomra elkeserítő, hogy a nyugdíjas asszony az előadás előtt félhangosan be is jelentette, hogy fogalma sincs, miként kell a telefonját kikapcsolni és barátnőjével erre kísérletet sem tettek, viszont mindkét felvonásban szétvert a hosszú és hangos csengőhang egy-egy jelenetet. Decemberben a Nóra kapcsán is beszámoltam egy ilyen esetről, vannak nézők, akik talán élvezik is azt, hogy a figyelem középpontjába kerülnek így és talán még sajnálják is magukat az ilyen esetek során feléjük érkező gyilkos pillantások miatt.

Csak egy megoldás lenne, ha nem egy konzerv-hang, hanem egy élő nézőtéri felügyelő állna ki, mondaná el, hogy egy megszólaló telefon mit okoz és jelezné, ha van olyan néző, aki nem tudja kezelni a telefonját, akkor most szóljon és segítenek neki kikapcsolni. Ez a legszelídebb ötletem, mert amikor ez az asszony Nagy Mari történetmesélésébe kétszer is belerondított, sokkal agresszívebb gondolataim is támadtak. (Az illető eközben nyilván színházszerető embernek tartja magát.)

Pedig Nagy Mari eljátszik egy olyan nőt, Esztert, aki sok év hazudozás után először az életben elmondja az igazat, nem is próbál szépíteni szándékain, sőt az az érzésünk, hogy szándékosan rosszabb színben akarja magát feltüntetni, mint amilyen. Az esetet végighallgatva el is hangzik az ok, amiért ilyenné vált: a szülei háttérbe szorították, csak egymással foglalkoztak, őt nem szerették. Erre látunk is néhány illusztrációs célból és a lehető legrövidebbre szabott jelenetet Gáspár Sándortól és Spolarics Andreától, akik egy-két simogató szemvillanással és gesztussal is érzékeltetik, hogy mély szeretetben élnek és számukra a gyermek másodlagos, bár őt is szeretik valamennyire. Ebben áll a két színész nagysága, hogy képesek teljes embert mutatni ennyire kevés idő alatt is, később más karakterű szerepekben is látjuk őket, Eszter legjobb barátjaként, illetve a róla gondoskodó fizetett házvezetőnőként. További mellékszereplőket játszik Sipos Imre, szintén alázatosan. (Most helyet cseréltek Őze Áronnal, aki egy hete Dunaújvárosban Sipos Imre rendezésében játszott.)

A szülőknél sokkal nagyobb szerepet kap annak a bemutatása, hogy milyen viszonyba került hősünk azzal a lánnyal, Angélával, akit riválisának tekintett, aki éppen olyan volt, amilyen ő vágyott volna lenni, szép és kedves és legfőképpen olyan, akit jó tulajdonságai miatt mindenki nagyon kedvel is. Erdélyi Tímea igazán kiváló ellenpont, tényleg végig érezzük, hogy őszintén megszerette Esztert és csak sajnáljuk, hogy utóbbi nem tudta inkább benne megtalálni azt a szeretetforrást, akire szüksége volt.

Sokan vannak, akik irigykednek valakire, de kevesen, akik ezt legalább maguknak beismerik és még kevesebben, akik ezt tudatosítják és így le is tudják győzni. Eszter sem kerekedett felül önmagán, viszont megtanulja a színlelést, és állandó hazugságban élte le az életét és ezzel is összeköthető, hogy a színészi pályát választotta. Az állandó sóvárgás és hiányérzet megmaradt, ráadásul veszélyessé, pusztító erővé is vált, a címbe is beemelt, jelképpé váló őz sorsa is ezt példázza, amelyről minden részlet kiderül, ha valaki megnézi az előadást.

Nagy Mari nyugalmat árasztó hangjával és megjelenésével, amelyben mindig van valami gyermeki báj is borzasztó dolgokat mondd el nekünk, de talán éppen a kíméletlen őszinteség az, amivel mégis maga mellé állít. Átérezzük a feloldhatatlan magányt, a küzdelmeket és a rengeteg munkát, amely a külvilág elismerésének megszerzéséhez kellett, de ez mind csak futólag említődik. Hasonlóan mellékesen van jelen történetében a színházon kívüli közeg is, elmúlik a háború, jön a szocializmus és a nagyvilág eseményei csak mellékesen érintik , saját belső világába zárva marad és egyetlen ember felé sem sikerül élete folyamán igazán nyitottan közeledni.

Megérint minket ez az emberi sors, elvarázsol minket a mesélés, nagyjából ugyanúgy, ahogy két nappal korábban az Örkény Józsefjén éreztem, de most nem nagy apparátussal, sok színésszel, zenekarral történik mindez, hanem kicsiben, két óra alatt és mindössze öt színésszel, de ugyanolyan első osztályú színvonalon.

 

Címkék: Gáspár Sándor Erdélyi Tímea Rózsavölgyi Szalon Nagy Mari Őze Áron Spolarics Andrea Sipos Imre Sántha Borcsa Kovács Krisztina Enyvvári Péter Az őz

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr9112185182

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása