Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Óriási dolog, hogy nagyszínpadon mutatják be Nádas Péter darabját, a Találkozást. Ráadásul telt ház előtt, bérletszünetben. Az első előadás a Víg házi színpadán volt 1985-ben és azóta legendaként emlegetik Ruttkai Éva és Hegedűs D. Géza kettősét. Az, hogy a színház igazgatója, Eszenyi Enikő most maga rendezte, mégpedig a Pestiben és a korábbiakhoz képest jóval nagyobb apparátussal, ez jelentős gesztus. Elmondható, hogy nem csak kipipálták, hogy "játszottunk idén is egy mai magyar szerzőt", hanem valóban bele is tettek mindent az előadásba, ami csak adható.

A színházi adattár e két vígszínházin kívül még hat színrevitelről tud, ezekből kettőt a Budapesti Kamaraszínházban (1997-ben és 2009-ben) láttam. Ebben a rendezésében legalább három olyan plusz van, amely által megemelkedik ez a legfrissebb előadás, amely miatt valószínűleg jóval hosszabban fogunk rá emlékezni, mint a korábbiakra. (Muszáj beismerni, hogy épp a megtekintett kettő olyan igazán mély benyomással nem volt rám.)

Az, ami miatt akkor is működne, ha semmi extra nem lenne hozzátéve: Börcsök Enikő és Király Dániel - tömören fogalmazva. Nagyon alkalmasak a szerepre és Börcsök Enikő a monológjaival megint a Téli utazás csúcsát ismétli, de most ráadásul nem hetven néző előtt. Ez a mű sem egyszerűbb, nem befogadhatóbb - bár minden plusz ezt szolgálja, a néző lekötését - és nagyon becsülendő Eszenyi Enikő, hogy bevállalta a kockázatot és ilyen nagy teret engedett a színészeknek. Kevés színház gondolna arra, hogy ezt a művet stúdióján kívül nagyobb térbe helyezze. (A tapsból az szűrődik le, hogy a közönség értékeli a munkát és feltehetően beszélni fog az előadásról, mert ez nem az, amelyiket a Váci utca túlsó végére érve már elfelejt az ember.)

Börcsök Enikőt mivel pályakezdése pillanatától nézem mindenben (és ez már csak így fog maradni), nehéz méltatni, mert annyira hitelesen van jelen a színpadon, hogy általa képzeljük el a fehér hátterű steril színpadot lepusztult polgári lakásnak. Ahogy mondja a szöveget, az nagyon hat a nézőre, de a kisebb mozdulataival, a kávés csésze átnyújtásáig, szintén így vagyunk.

Király Dániel nagyon fogékony partner, mindketten minden pillanatban reagálnak a másik mozdulataira, egyszerre lélegeznek, összehangolódtak. (Ezért se bántam, hogy most kivételesen nem rohantam oda a sorozat legelejére, és ezúttal túlságosan nem is csúsztam el a megtekintéssel.)

Nagyon nagy többlete az előadásnak az élő zene. A három zenész látványosan - a már bent lévő főszereplő rosszallása közepette - beóvakodik és ettől kezdve kísérik a történetet.

A másik új elem: a múlt elmesélésekor Mária szinte berántja megelevenedő emlékei közé volt szerelmének fiát (mintha a Harry Potter merengőjét kérték volna kölcsön), és ezt a kétszemélyes kamaradrámát további 11 színész játssza - megérdemlik legalább azt, hogy e nevüket begépeljem, sokat tesznek hozzá a hangulat kialakításához: Venczel Vera, Hullan Zsuzsa, Gados Béla, Kopek Janka, Puzsa Patrícia, Gilicze Márta, Tar Renáta, Ember Márk, Medveczky Balázs, Viszt Attila, Földes Irmi) ráadásul úgy, hogy nem direktben látjuk őket, hanem egy operatőr a színpadi függöny mögött filmezi a jeleneteket. Filmbejátszásoknak tűnnek, miközben csak a tapsrendnél lesz világos, hogy nem felvételről ment az egész. Élő film ez. Ehhez hasonló kísérletet én csak egyszer láttam, az Átriumban. Akkor megállapítottam, hogy ha egyszerre látható film is és a színészek is, mindenki úgyis a filmet nézi. Eszenyi Enikő ezt rögtön tudhatta, emiatt a színészek nem látszódnak egyáltalán és így még erősebben elkülönül a múlt a jelentől.

A történet nehéz, megterheli a befogadás a nézőt és éppen ezért nem ellenezhetjük, hogy a figyelmünk fenntartásáért így küzdenek az alkotók. A szembenézés a múlttal nem könnyű, ilyen áttételesen, amikor egy ember személyes sorsán keresztül átszűrve éljük át a néhány évtizede elmúlt történelmi eseményeket, különösen. Mária sorsa, megaláztatásai nem hagynak minket hidegen, személyes ismerősnek érezzük az előadás végén.

Az összes elszenvedett fájdalmat viszont van ami ellenpontozza: a teljes mélységében átélt szerelem emléke, amely pontosan ugyanúgy megmarad, mint a csalódás és a hiányérzet. És most, ebben az egy találkozásban az is bebizonyosodik, hogy hiába minden félelem a két ember közötti kommunikáció lehetetlenségéről, a gondolatok kimondhatatlanságáról, mi mégis annak vagyunk két órán keresztül szem- és fültanúi, hogy létrejön kapcsolat itt és most, a semmiből.

Akármilyen elkeserítő is az, amiről szó van, ez az előttünk létesülő nagyon eleven kapcsolat mégis erősebb élmény, és egy nappal később is arra emlékszünk vissza, hogy milyen letisztult, szép előadást láttunk és milyen nagyszerű volt benne Börcsök Enikő és Király Dániel.

 

Címkék: Vígszínház Börcsök Enikő Találkozás Eszenyi Enikő Pesti Színház Király Dániel

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr548138156

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása