Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A pénteki újranézés után már erősen valószínűsítettem, hogy lesz ebből harmadik alkalom is. Nem mintha egy picit is javult volna a benyomásom a rendezésről, de minden előadás más, bármi megeshet, történhet egészen  nagy változás is  - ahogy ez meg is történt a vasárnap délelőtti Figarón. Az Erkelben egyszer már bejött, hogy másodszorra az előadást (Parázsfuvolácska) az erkélyről néztem, más látszószögből. Bizonyos megoldások onnan érvényesülnek igazán. Ez így volt most is.

Az erkély 12. sorából, egészen középről néztem. Innen ugyan kisebbnek tűnik a színpad, de egészében átlátható. Nem látszanak a részletek sem, amely egyszerre pozitívum és negatívum. Nem látható Létay Kiss Gabi arcjátáka sajnos, de a kellék-kupák sem, és kevésbé érvényesül az, hogy a rendezés a kapcsolatokat alig dolgozza ki. A nagy gesztusok jól érvényesülnek és kifejezetten jó a világítás.

Az Erkelnél az lehet az alapprobléma, hogy túl nagy és valószínűleg minden rendezésre rányomja a bélyegét az, hogy az erkélyről is mutatnia kell valahogy az előadásnak. Úgy érzem, hogy a tervező innen gondolkodott. Az egész előadás kimerevített történelmi tablók sorozatának tűnt. Olyan, mintha Munkácsy vagy Székely Bertalan nagyméretű képei között lapozgatnánk. Sok a fontos ária, duett, tercett - ilyenkor az operaszínpadokon egyébként is megáll az élet. Ebben a rendezésben mintha ez lenne a szándék, kimerevített pillanatokat akar mutatni nekünk. Így az erkélyen ülve, amikor éppen jól szólnak az énekesek messze kevésbé zavaróak a hiányok, viszont valóban átütően jó az akusztika. Aki a zene miatt megy, annak talán innen érdemes nézni, nem lenne muszáj túl közel húzódni a színpadhoz.

Most harmadszor, ha lehet, még a korábbiaknál is szebben szólt a kezdő jelenetben Cser Krisztián a kórussal. Kiugróan jó formában volt, magabiztosan szárnyalt a hangja és gesztusai elhitették, hogy ő a vezére ennek a csapat katonának. Innen a kórus is szinte egy folttá olvadt össze, viszont az illúzió megmarad, hogy most katonák állnak őrségben, unatkoznak-alszanak és őket ébreszti fel Ferrando, nekik meséli el a régmúlt eseményeit. Átjön így is, hogy mindez fontos és bántja a múlt az öreg katonát. Az énekes mozgása inkább lendületes, mint öreges - voltaképp ennyire felesleges megőszíteni, mert lehetne mindössze negyven éves is a szereplő. Reggel némi időt eltöltöttem, hogy a youtube-on nézegessek más Ferrandókat. Úgy néz ki, hogy tipikusan már meglett korú énekesekre bízzák a szerepet, komolyan veszik "az öreg harcos" minősítést. A tegnapi előadás vége után csak azt sajnáltam, hogy ezt pont nem rögzítették és ez nem kerül fel a netre. Kifejezetten erős kezdése volt az előadásnak.

Létay Kiss Gabriellával kapcsolatban megint csak nagyrabecsülésemnek tudok hangot adni. Minimálisnak érződött a férfi-partnerek részéről a visszajelzés, mégis eljátssza az egész szerelmi háromszöget. Ő az, akivel együtt tudunk érezni az egész előadás folyamán. Hiányoltam, hogy apró rezdülései, amelyek nagyszerűen érvényesültek a második sorból, most ekkora távolságból elvesznek. Egyszer láttam hasonlóan aprónak Placido Domingót a MET-ben, és akkor is, most is az az érzésem, hogy mindennek ellenére a hang varázsa átjön...Ezért a Leonóráért az erkély utolsó soraiból is lehet rajongani. Kár, hogy a ziccerhelyzetben lévő két rivális, akik karnyújtásnyira vannak, nem próbálkoznak az érzéseiket kicsit szenvedélyesebben érvényre juttatni. (Most sem tűnik jó döntésnek, hogy ezért a Manricóért vállalja be a halált...)

Wiedemann Bernadett szintén azok közé tartozik, akik még nekem sosem okoztak csalódást, akinek a neve garancia, hogy valóban megszületik majd az adott színpadi alak és hozzá kiváló hangja is lesz. Azucena kulcsszerep, és sajnáltam, hogy nem láthattam az arcát, miközben énekelt a művész. Amit hallottam, az igazán varázslatos volt.

Mikhail Agafonov ezen az estén természetesen sokkal magabiztosabb volt már a címszerepben, mint korábban. Most már az eleve kitűzött előadáson énekelt, nem beugrásként és nem először járt a díszletben, az is számított. Még innen messziről is érződött némi hiány, de tekintve, hogy nem  voltak magas elvárásaim (vagy reményeim), elmondhatom, hogy ahhoz képest csak a javulást könyveltem el.

Amennyire igaz, hogy a már elsőként felsorolt három szereplő miatt mentem az Erkelbe, akiket a tőlem telhető rendszerességgel követek, olyannyira igaz az is, hogy az előadásban Luna grófot éneklő Fokanov hangját kifejezetten taszítónak érzem, élesnek, túl harsánynak, a váltásait kifejezetten zavarónak - nem ragoznám.  Egy 2010-es Szicíliai vecsernye óta, ha egy mód van rá, kerülöm. Korábban ezzel nem voltam így, valószínűsítem, hogy a hang is változik...Abból, hogy rendszeresen énekel főszerepeket, csak azt a következtetést tudom levonni, hogy az Opera vezetése velem ellentétben, kifejezetten kedveli a hangját. Nem vagyok csalhatatlan, lehet, hogy én hallom félre a művészt. (Miután ez a blog az én véleményemet tükrözi, a tegnapi Trubadúr pedig aláhúzta vastagon a korábbi benyomásomat, csak ezt tudom ideírni.)  Most éreztem Piazzole Simone erényeit, aki az előaző két este énekelt, ezek utólag felértékelődtek.

Összességében a mérleg így is pozitív, örültem, hogy mentem és csak reménykedem, hogy jövő norvemberben egy szereposztásban hagyják a Cser-Létay-Wiedemann triót és megfelelő partnereket is sikerül találni hozzájuk.

Címkék: Opera A trubadúr Erkel Színház Cser Krisztián Létay Kiss Gabriella Wiedemann Bernadett

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr586118769

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása