Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Kevés az az előadás, ami egyáltalán nem érinti semmilyen módon a családon belüli erőszak témáját. Ha jobban megpiszkáljuk a világirodalom nagy alkotásait, ott van ez a téma az Antigonéban, Shakespeare számos darabjában, Csehovnál, stb stb. Verbális agresszió és alkalmanként tettlegesség is. Végiglapozva a Súgót, meg lehet próbálni olyan darabot találni, amelyben nincs erről szó. Az viszont ritka, amikor kifejezetten a családon belüli erőszakra, mint társadalmi jelenségre akarják az alkotók a figyelmet felhívni. Ha van parlamenti képviselő, aki verheti a feleségét, sőt ráadásul képviselőtársa efölött napirendre is tér, "hiszen magánügyről van szó", mit gondol egy átlagember? Nyilván természetesnek tartja szintén ezt a jelenséget. 

Társadalmi kérdésekről, a másság vállalásának kérdéséről, az iskolai erőszakról, a drog, az öngyilkosság problémájáról jellemzően a tantermi színházak beszélnek direkt módon. (lsd. Kolibri Színház, Nézőművészeti Kft, Orlai Produkció) A hasonló előadásokat rendszerint követi egy megbeszélés, amikor drámapedagógus segítségével elemzik is a felvetett kérdéseket.

Én azt hiszem, hogy ez az előadás, ami ugyan a sokkal több nézőt befogadó Átriumban készült, szintén egy ilyen beszélgetéssel lenne teljes. 

Nehéz kérdéseket vet fel Bozsik Yvette és csapata jelenetek során át. Táncos és prózai színészi eszközökkel  mutatják meg , hogy milyen keservesen is élünk mi. Felhasznál a produkció irodalmi szövegeket (Bergman, Bukowski, Agota Kristof) és dokumentumokat is, amelyek valóban megtörtént esetekről szólnak. Fontos amiről szó van, nyomasztóan peregnek a jelenetek, elszórva köztül van néhány humoros pillanat is, de nem állnak össze egésszé. Azért sem, mert vég nélkül sorolhatóak lennének a hasonlóak. Vannak brutálisak és még brutálisabb jelenetek. Nagyon hamar átjön az üzenet és aztán felettébb nyomasztóvá válik az este. Mindenki ízlése szerint eldöntheti, hogy mi az, ami rosszabbul esne neki, a nemi erőszak, vagy ha a gyerekeit a mostohaapa elvből véresre verné rendszeresen. Szerda óta jó néhány részletre tisztán emlékszem, de sok teteje nem lenne, ha felsorolnám. Bárki elképzelheti a szokásos alaphelyzeteket.

Én kifejezetten azért mentem, mert kíváncsi voltam Fullajtár Andreára. Minden jelenetében erős volt, kellően nyomasztó volt nézni bántalmazottként, de feleségverőként is volt egy jó jelenete, de Pipás Pistaként (sorozatgyilkos, aki megrendelésre tett el láb alól erőszakos férjeket - férfi ruhában, nőként) volt talán a legemlékezetesebb.

A produkcióban részt vevő férfiak (Rába Roland, Vati Tamás) természetesen az agresszív férfiak sorát kapták feladatul, értelmiségieket és tanulatlanokat egyaránt.  Még három táncosnő szerepelt a Bozsik Yvette Társulatból, akik prózai szerepeikben is hitelesek voltak. A két külföldi akcentusos beszéde egy kis derűt is csempészett a komor jelenetekbe, ami ránk fért és nyilván azt is éreztették ezzel, hogy messze nem csak magyar problémáról van szó.

Ha valakit érdekelnek az alkotók, netán szereti Bozsik Yvette rendezői stílusát, foglalkoztatja a téma, akkor a legjobb időpont az előadás megtekintésére május 31., amikor Csáki Judit egy Kritikus Órát is tart utána, fel lehet tenni kérdéseket.

Színlap

május 15.: Nagy megtiszteltetés számomra, hogy egy kritikus is belenézett ebbe a cikkembe és kijavított. Mórocz Adrienn nem táncosnő, hanem egyetemi hallgató, aki a Bábszínházban is látható több előadásban, sőt a Tháliában nekem is feltűnt a Bozsik-féle Pöttyös Panniban. De jó a mozgása és ez nem hátrány.

Címkék: Fullajtár Andrea Rába Roland Átrium Orlai Tibor Vati Tamás Minden ötödik órában Bozsik Yvette

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr965295276

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása