Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Egy előadás hatását sokszor döntően meghatározzák a körülmények, még akkor is, ha a nézőnek ez egészen nem nyilvánvaló. Jó volt negyven percig sétálni a Duna parton az előadás előtt, ráérősen.

Nem volt jó megérkezni a zsúfolásig megtelt aulába és még húsz percig azon gondolkodni, hogy miért nem jutott eszünkbe, hogy más is érdeklődhet az opera iránt.

A Műegyetemi Zenekar történelmet írt, ahogy Köteles Géza karmester említette: negyven év óta először adnak elő teljes operát. Járnak arra az egyetemre néhányan, így naivitás volt nem sietni.

Az előadás elején már megállapítható volt, hogy ma is nagyszerű Farkasréti Mária. A 2006/os Kovalik-Mozart maraton Cosi fan tutte- előadásában volt a lányok gardedámja, akkor komikaként tündökölt, ma Santuzzaként. Nyilvánvaló volt, hogy (valószínűleg Szegeden, ahol rendszerint fellép), már biztosan többször is énekelte a szerepet,  rendkívüli magabiztosság jellemezte. Ebben a félig is alig szcenírozott előadásban átélhetővé tette a szenvedő elhagyott szerelmes helyzetét, döntését (árulását) és gyászát. Hábetler András a szereplők mozgatásakor a nem túl jó akusztikájú aula adottságait kihasználta, két helyszínre összpontosítva a játékot. Az emeleten "volt" Lola háza, a szerelmesek ott találkoznak - az összes többi beszélgetés helyszíne a templom előtti tér lett - a zenekar mögött. Ez a kettéosztottság szerencsés, Turiddu szerelmével (Lola, a férjes asszony, korábbi menyasszonya) folytatott viszonyában már elhagyta a realitás talaját, átlépi a konvenciókat, szárnyal - aztán kénytelen felébredni az álmodozásból, leereszkedni a falu népe közé és persze találkozni Santuzzával. Boncsér Gergely Turiddu alakítása igazán nagy formátumú. Egy Parasztbecsület meg van mentve, ha ez a két szerep jól van kiosztva, és most ez a helyzet - akusztika és szcenírozottság ide vagy oda. Átélhető mindkét szereplő igazsága, együttérzünk az elhagyott menyasszonnyal és a régi szerelméhez önkéntelenül visszakívánkozó férfival is. A többi szereplő is rendben van, de alapvetően e kettő az, aki kiemelkedik a mezőnyből. Nem jut eszünkbe egy percig sem, hogy nem közülünk való emberek ők, hanem XIX. század közepi olasz parasztok.

A parasztok a bejegyzésem címébe nem így kerül. A nézők egynémelyikéről, de ez szerintem eufémizmus. A Műegyetem zsúfolt aulájában, ahol a lányom (ezúttal a ma éppen szülinapos és nem opera-rajongó jött) részére nagy nehezen egy lépcsőhelyet ki tudtam harcolni,  de velem együtt megközelítőleg kétszáz ember állt itt-ott elszórva. Nem messze tőlem egy számomra ismerős arc (író? egyetemi tanár? - sokat látni színházban mindenesetre) ült a feleségével (v. hasonló) és foglaltak egy plusz széket egy táskával, később egy műanyag üveggel is. Két méterre tőlük állt egy idősebb úr, aki félidőben feladta - nyilván nem bírt állni. Egy nő 40 perc elteltével le akart ülni arra a székre - elküldték.  Biztos valami igen fontos barát lehetett, akinek muszáj volt a helyet fenntartani egészen végig. (Én nem tudok olyan embert elképzelni, aki egy 65 perces Parasztbecsület utolsó 20 percére be akarna ülni. Na mindegy.) Erről jutott az eszembe, hogy lehet, hogy valaki különbnek, esetleg "kultúrembernek" tartja magát, ha elvetődik egy operára, de engem ez a mások iránti totális közöny ki-kizökkentett az előadásból. Én a buszon is utálom, amikor táskák utaznak külön széken, miközben mások állni kénytelenek, de egy opera-nézőtől ez a magatartás számomra azért is totális nonszensz, mert épp ez a műfaj a borzasztó rendezések miatt különleges empátiás képességet igényel. Beleéli magát a féltékeny férj szerepébe (esetleg), de nem gondol arra, hogy milyen lehet tőle 2 méterre állni. 

Na mindegy, lehet, hogy nektek ez túl apró dolog 13 sorra - én így is örülök, hogy az előadásra is figyeltem. Nagy önuralommal nem léptem oda az illetőhöz, de ami késik az nem múlik. Nem tudnék elfogadható magyarázatot találni a pasas viselkedésére, de csak kíváncsi vagyok.

Nekem - még mielőtt valaki sajnálgatna - kivételes szerencsém volt, mert egy (legalább ennyire színházszerető) ismerősöm a szuper székét megosztotta velem (KÖSZI!), és az előadás során felváltva ültünk. Így voltaképp ha nincs az a táskás szék, nem is lett volna zavaró ez a komfortfokozat. Azt azért lemértem ebből a kis ácsorgásból, hogy nem biztos, hogy egy egész Siegfried végigállása akkora mázli lenne...Lehet, hogy nem fogok minden követ megmozgatni, hogy a májusi Ring előadásait Bécsben megnézhessem. De ezentúl Boncsér Gergelyt is felvesszük a megfigyeltek listájára - a lányom már a szombati Aida után is el akarta kapni. Én csak most ébredtem rá, hogy mekkora énekes kallódik apró szerepekben.

Színlap

Címkék: Opera Műegyetem Boncsér Gergely Hábetler András Parasztbecsület Farkasréti Mária Köteles Géza

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr775243927

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása