Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Elég nagy szerencse kell ahhoz, ha valaki előadást nézhet mostanában a Nemzetiben, szó se róla. Az meg óriási pofátlanság, ha az embert beengedik (előjegyzés nélkül) a főpróbára és utána még odatolja a képét a premierre is. Minthogy 18.57-kor még 14 ember nem vette át a jegyét, beengedtek. A kezdéskor még három üres pad-hely maradt, teljesen tele lett a stúdió így is. 

Már tegnap éreztem a villamoson, hogy jó lenne újranézni az előadást, de egészen ma délutánig próbáltam magam meggyőzni, hogy nem illik odamenni és majd egyszer, ha jön egy jobb időpont - de a végén úrrá lett rajtam a szenvedély, kíváncsi lettem, hogy milyen lenne másodszorra és csak elindultam.

A mai közönségben több volt a "hivatalos" ember, akiknek "muszáj" megnézni a Nemzeti előadásait, vagy mert írniuk kell róla vagy azért, mert erről ugyan nem írnak, de ismerni akarják a színházi életben zajló folyamatokat. A tegnapi tapshoz viszonyítva furcsa volt ezt a mai lagymatag fogadtatást észlelni, miközben annyira sok erős előadás nincs a mezőnyben, hogy erre az előadásra valaki elhúzza a száját. Ez van.Bízom benne, hogy a mezei nézők lelkesebbek lesznek ennél.

Az előadással kapcsolatos lényegi észrevételeim nem változtak, pusztán gazdagodtak, ami egyértelműen a második nézéssel függ össze. Vannak részletek, amelyeket persze tegnap is észleltem, de nem éreztem őket annyira lényegesnek. 

A címre utalva: míg az előadást tegnap a jobboldali tribün közepéről, ma szándékosan baloldalról néztem, mert azt feltételeztem, hogy innen rendezhette meg Gothár, annak ellenére, hogy elég kiegyenlítetten helyezkednek el a színészek úgy, hogy minden oldalról élvezhetőek. A középső tribünt nem próbáltam, de a jobb és a bal oldal közül most azt javsolnám, hogy a jobbat válasszátok. (A nézőtér baloldalára engednek először. Leszámolnak egy adott számú embert és aztán a többieket jobbra irányítják. Aki annyira nem tolakszik az ajtóhoz, az automatikusan oda fog jutni.)

Mindeddig nem említettem meg, hogy a színpad mozog, inog. Felmerül az emberben, hogy mi van, ha leszakad. Ennyire instabil a világrend. (A márvány oszlopok is papírból, nem lehet nekik támaszkodni.) A két Amphitryon együttes megjelenésekor a színpad le is szakad, de a szomorú valóság megismerése után (át vagyunk verve) már rögzítve marad - ez már nem változik.

Egyetlen jelenet volt számomra ma is kérdéses, de ezt a szerzőtől lehetne számon kérni elősorban, aki 1807-ben írta a darabot, amikor nyilván nagyobb különbség volt a színpadon is úr és szolga között, mint amit ma a Nemzetiben érzékeltetnek. A Znamenák által játszott Sosiastól egészen elképzelhetetlen az, hogy nem mer Alkméné elébe járulni és inkább egy lámpával próbálja ki előre a jelenetet, amelyben a csatáról tudósít. Ez a Sosias még az őt ütlegelő hasonmásától sem tart igazán, szinte összehaverkodik vele (együtt füveznek kedélyesen - így is lehet a hatalomhoz viszonyulni). Nyilván nem fél épp Alkménétől, aki baráti viszonyban van még a szolgálójával, Sosias saját feleségével is. (Charis ráül Alkméné térdére.)

Néhány jelenet, ma is nagyon tetszett - különösen az Alkméné-Jupiter második jelenete, amikor az isten azt akarja kimondatni a nővel, hogy a férjével szemben őt választaná. (Alkménének ekkor nem egészen világos, hogy mi is a helyzet, végig azt hiszi, hogy a férje kínozza.) Ennél a jelenetnél éreztem azt, hogy szívesen megállítanám az időt, ahogy Jupiter is tette - 17 órás éjszakát teremtve, ami csak kettőnek érződött. Jó, hogy tegnap is láttam, ma is - de mégsem végteleníthető a színházi pillanat, eltelik és esetleg egy hangulat vagy egy emlék marad belőle. Azt hiszem, hogy ez olyasmi lesz.

Jupiter egyetlen szövegében sem igyekszik túlságosan eltitkolni a cserét, mindig vannak utalások, amelyekből kivehető lenne az igazság. A hatalom nem túlságosan igyekszik elrejteni az igazi szándékait, sőt inkább kérkedik vele és elismerésre vágyik. Színházilag ha nagyon akarták volna a szereplők átváltozását hangsúlyozni, egyértelmű, hogy vagy maszkokhoz, vagy bábokhoz vagy esetleg filmes technikához nyúlhattak volna. Ez lett volna a kézenfekvő. Az, hogy nem is próbálkoztak az azonosság hitelesítésével, egyértelműen azt jelzi, hogy ezt a laza hozzáállást igyekeztek aláhúzni. Nem veszthet semmi Jupiter, nem járhat pórul - nem is kell görcsölnie, hiszen nem bünhődhet meg. (Az egyetlen büntetése az, hogy a nő lélekben mindig is a férjével volt, teljes önátadásra nem is késztethette.) És egyébként: a felszínen még lehet máshoz hasonulni, de lényegileg? Válhat olyanná egy isten, mint egy halandő?

Jupiter minden alkalommal, ha kinyilatkoztat (egyre szaporodnak ezek a helyzetek az előadás előrehaladtával) rááll szolgája ládájára és onnan szónokol. Így mintegy 20 cm-rel magasabb talán, ami szintén egy jó eszköz arra, hogy súlytalanítsa az isten hatalmát. (A papír ruhák mellett nem említettem a papír villámot sem, amelyet a zsinórpadlásról dobnak le és ügyesen elkap Robi. Enyhén nevetséges és kisszerű, az egész önigazoló magyarázgatással.)

Legjobb lenne, ha az istenek (értsd hatalom)  hagyná az embereket nyugton. Élhetnék a nem túl izgalmas és tartalmas életüket (lsd. Amphitryion ügyködése a háborúban a haza érdekében, Sosiás bújkálása ugyanakkor - egy érem két pólusa). A beavatkozás csak szerencsétlenséget hozhat, nem lehet kiheverni, nem lehet túllépni rajta, nem lehet mindent visszaállítani az eredeti állapotába. Az előadás lezáró jelenetében A magára maradt pár nem igen reménykedhet a felejtésben. Alkméné nem lehet biztos abban, hogy a csere nem ismétlődik meg, Amphitryion pedig csuklik, az isten nem felejtette el - biztos lehet benne.

Címkék: Nemzeti Alföldi Tenki Réka Znamenák István Amphitryon

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr225101050

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása