Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A 2009. október 9-i főpróba után nagy kihagyással, 2012. ápr. 16.-án néztem újra Mácsai Pál rendezését az Örkényben. Először nyolc éves lányommal, aki egészen a hatása alá került. Vilma már ez előtt megnézte a MüPá-ban a teljes Ringet, nekem nem voltak kétségeim, hogy egy "komolyabb" prózai előadást is élvezne. Ez volt az első ilyen alkalom, egy Örkény-előadás az Örkény Színházban. Másodszor gimnazistákat vittem, akik nem járnak színházba. Nekik is eléggé tetszett, ugyanakkor voltak olyan megoldásai a rendezésnek, amelyeket vagy nem értettek, vagy nem értettek vele egyet.

Az előadás fő specialitása az, hogy Mácsai dramaturgjával, Gáspár Ildikóval együtt visszanyúl a darab forrásához, a kisregény-változathoz. Ezt az idei évadban bemutatott Tótékban még ennél is hangsúlyosabban teszi meg. Nem először nyúlt a darabhoz Mácsai, 1991-ben Veszprémben, majd 1994-ben a Pesti Színházban is megrendezte az Örkény által dramatizált változatot. Utóbbi előadást én is láttam és nagyon szerettem. Tábori Nóra igazi Orbánné volt (később Vári Évát is el tudtam egy másik igazinak fogadni egy pécsi előadásban), Tolnay Klári pedig Giza. A többi szereplő (Venczel Vera, Várnagy Zoltán, Börcsök Enikő, Barta Mária, Szabó Sándor, majd később Miklósi György) is mély nyomot hagyott. Szerethető, működő, jól megcsinált Macskajáték volt. Nem nagyon emlékszem, hogy bármi hiányérzet maradt volna bennem. Eléggé szeretem magát a darabot ahhoz, hogy akárhányszor is meghallgassam-megnézzem és minden alkalommal élvezni tudom. 

Valami azt súgja, hogy Mácsai, aki nem szokott szakmányban rendezni, szintén eléggé szeretheti a szöveget. Nem üzleti okokból vehette elő annyiszor, hanem nyilván azért, mert úgy érezte, hogy dolga van vele. A 2009-es színrevitelkor nyilván szeretett volna a már bejárt úttól eltérni és többet nyújtani, mint korábban. Emiatt volt célszerű más szövegeket is beemelni.

Az előadásban nagy súlya van a monológoknak, a legemlékezetesebb számomra éppen az, ahogy Pogány Judit Orbánnéként vidéki utazását meséli el, ahogy egészen feleslegesen Viktor után ment. Az előadás szándékosan váltogatja a narrációt és a "cselekményes" részeket. A darab címadó jelenetét, ami egyértelműen ziccer lenne a színészeknek, egyáltalán nem is jelenítik meg. Szövegközpontú színház ez, de a színészek bírnk olyan erős jelenléttel, hogy a hatás nem marad el. Pogány Judit mellett Gizaként ott van Molnár Piroska, Paulaként pedig Csomós Mari. Roppant erős ez a hármas, de méltó volt hozzájuk Viktorként Végvári Tamás, aki majdnem egy évadon keresztül játszotta ezt utolsó szerepeként, majd Jordán Tamás. Természetesen alkatuknál fogva eltérőek voltak a szerepben, de mindketten hitelesek. Békés Itala kellően gonosz mint Cs. Bruckner Adelaida, Kerekes Éva bájos Egérke, Polgár Csaba és Szandtner Anna szintén megmutatják a maguk igazságát is abban a nagyon kevés jelenetben, ahol színre léphetnek. 

Ami engem először jobban, másodszor már kevésbé zavart, hiszen előre tudtam, hogy mire számíthatok: a színpadkép. Egy teljesen üres színpadot látunk, amely az Örkényhez képest a legnagyobb mértékben ki van tágítva. Van az előtérben egy két ócska asztal, de erősen emlékeztet egy lepusztult műv.házra, sőt a korábban a Katonában hosszan futó Ivanovra még ennél is inkább. Az első nézés alatt hosszan gondolkodtam, hogy milyen okai lehetnek ennek, de aztán azzal a feltételezéssel zártam le, hogy biztosan egy lelki térről van szó és nyilván arra utal a rendező, hogy ennyire kiüresedett az életünk. Akár igaz ez, akár sem, a színészek ennek a megoldásnak a dacára is nagyon elevenek, betöltik a teret, lekötik képzeletünket és nyomot hagynak. Megjelenik a kisember nagy drámája, aki élete alkonyán jön arra rá, hogy egész életében hazudott mindenkinek és önmagának leginkább. A mű lényege ebben a köntösben sem vész el, olyannyira nem, hogy most a bejegyzés idején, 2013.június 9-én is úgy éreztem, ennél rövidebben nem intézhetem el. Talán jövőre nézem harmadszor is.

Színlap

Címkék: Örkény István Örkény Színház Mácsai Pál Molnár Piroska Kerekes Éva Jordán Tamás Pogány Judit Macskajáték Csomós Mari

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr145206330

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása