Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (22) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (26) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (47) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) opera (25) Opera (633) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (55) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (101) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

"Ha egy kígyó (ami ritkaság) fölfalja önmagát, marad-e utána egy kígyónyi űr? És olyan erőhatalom van-e, mely egy emberrel ember voltát megetethetné? Van? Nincs? Van? Fogas kérdés!"

Röviden: a fenti mottóról szól az előadás.

Hosszabban:Ha rákattintotok a port.hu linkjére,

http://port.hu/pls/w/theatre.directing?i_direct_id=19548&i_city_id=-1&i_county_id=-1&i_cntry_id=44&i_topi láthatjátok, hogy az Örkény egy revüszínház üres színpadát, egy asztalt és négy széket használ az előadás eljátszásához. Van persze négy bábu is, akik a dobozolós jelenetekben mozognak. A szereplők ruhái „színészi fellépő ruhák”, ezzel is jelezve a távolságot színész és szerep között. Se a színpadkép, se a ruhák, se a kellékek nem segítik azt, hogy a színész beleélje magát a szerepbe. Ráadásul nem a drámaváltozatot játsszák, hanem a kisregényt (némi húzással) mondják el, a narrátori szövegeket sem kihagyva. Nem különösebben ügyelve arra sem, hogy a férfi és a női szerepeket legalább a hozzájuk leginkább passzoló színész mondja (Gizi Gézáné rövid szerepe Ficza István gondozásában hangzik el…). A Brecht által is preferált elidegenítő színházat látjuk, amennyire lehet az intellektusunkra akarnak hatni.

Mi a cél? Ami a darab mottójából is kitűnik. Van-e olyan hatalom, ami az embert végleg kiforgatja önmagából, vagy sincs? A diktatúra örök vagy elpusztítható? Ilyen gondolatok kerülnek az előadás középpontjába. Az érdeklődés fenntartásának érdekében időről időre híres (korabeli) sanzonok, slágerek hangzanak fel. Ezek némileg szórakoztatnak is, ugyanakkor a történet menetét is megtörik, részben kapcsolódnak is hozzá.

„Minden elmúlik egyszer, minden a végére ér” – némileg könnyed epilógus a Don kanyarban elpusztult ezrek sorsához, vagy akár a tragikomikusan négybe szelt őrnagy halálához is. A közönség viszont nem egészen erre gondol, azt sejteni lehet. Megint egy utalgatós-áthallós előadáson vagyunk, amikor csak mintha lenne szó a negyvenes évekről – nagyon is a jelen viszonyaira kell gondolnunk. A közönség óriási tapssal fogadta az előadást, amely szól ennek a burkolt üzenetnek, de szól a kiváló csapatmunkának is. Egy kis kultúrpolitikai segítséggel (lsd. a Nemzeti színészeinek szétoszlatása) az Örkény a következő évadtól az ország legjobb társulata lesz. Ez nem nagyon kérdéses számomra. Pesti viszonylatban mindenképp (nem zárom ki, hogy Békéscsabán szuper csapata van Fekete Péternek, mert oda sajnos nem járok).

Ebben az előadásban mindenki ott van a helyén. És nem az egyetlen lehetséges szereposztást kaptuk. Legalább még két igen jó Mariska lett volna a társulatban, ugyanúgy látok Ágikákat is. Csuja Imrénél jobb Tót Lajost azért nem nagyon lehetne találn pillanatnyilag az Örkényben. Ha jövőre már köztük lesz Znamenák, akkor igény esetén egy egészen új és ugyanilyen minőségű B verzió is előállítható lenne. A játék kedvéért akár érdemes is lenne megcsinálni.

Ezt az előadást nagyon lehet élvezni, minél jobban ismeri a szöveget valaki, annál inkább. Miután a lányom nem ismerte, ő sokkal többre értékelte volna, ha el is játsszák a helyzeteket, nemcsak felidézik. Nekem ez nem hiányzott, van egy pár igazán emlékezetes előadás már az emlékezetemben elraktározva, nem vágytam egy újabb realista megközelítésre. Minthogy nem hittem, hogy igazán új koncepcióban ez megvalósítható, számomra ez a Mácsai rendezés kellemes csalódás volt. Nézzétek meg, csak ezt tudom üzenni. (És még addig foglaljatok jegyet, amíg van. Ebből is Liliomfi-eset lesz, jönnek a várólisták.)

Címkék: Örkény Színház Mácsai Pál Csuja Imre Ficza István Tóték

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr745126398

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

julis 2013.03.12. 22:50:13

A varolistak ialakulasa elott gondolj ram is! vegiggindolom,hany jegyet szeretnek !!

julis 2013.03.12. 22:53:05

Remelem bejon a joslatod es valoban egy mar eleve remek csapat valik a legjobba!A Liliomfi,a Tango,A pillantas a hidrol,A vihar vagy A sotetben lato tunder alapjan feltetlen a legjobbak koze tartozikaz Orkeny az en listamon is!
süti beállítások módosítása