Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (83) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (97) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (23) Bakonyi Marcell (26) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (40) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (21) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (35) Bodor Johanna (20) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (22) Bretz Gábor (90) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (31) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (26) Cseh Antal (48) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (285) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fehér László (20) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (27) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (32) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) Fröhlich Kristóf (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Füzér Anni (20) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (53) Gazsó György (22) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (21) Hamvai Kornél (20) Hartai Petra (24) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (22) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (23) Izsák Lili (29) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (25) Jurányi (85) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (28) Kálmándy Mihály (43) Kálmán Eszter (48) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (57) Kamra (42) Kardos Róbert (22) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (69) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (26) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (23) Kovács Krisztián (28) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (28) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (43) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (37) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (105) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Mészöly Anna (20) Miksch Adrienn (46) Miskolc (60) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (50) Müpa (122) Nagypál Gábor (31) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (32) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (38) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) Opera (636) opera (31) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (64) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (28) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (51) Pasztircsák Polina (36) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (65) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (26) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (60) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (22) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (37) Schöck Atala (57) Sebestyén Miklós (26) Sodró Eliza (27) Spinoza (21) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (20) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (21) Szappanos Tibor (32) Szegedi Csaba (40) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (29) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (61) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (23) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (27) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (109) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (22) Török Tamara (29) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Városmajori Színpad (21) Vashegyi György (36) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (60) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Ugyan előzetesen nem számítottam rá, de a Müpa Wagner-fesztiválja után kaptam még egy ráadás ajándékot, amelyről most haladéktalanul be is számolok. 

Szerda este beindult a nyári színházi szezon Burgerlandban is, amelyet hagyományosan a Szentmargitbányai Kőfejtő premierjétől számítanak. Minden évben más-más operát vesznek elő, de Wagnerre korábban még nem került sor. 120 ezer ember részére készült el ez a Wagner-rendezés (!), ebből is látszik, hogy az opera műfaját még korai temetni. 

A bolygó hollandi-t Philipp M. Krenn rendezésében heti 3-4 estén át (szerdától szombatig) összesen 24 alkalommal játsszák majd el a nyár folyamán, hármas szereposztásban, esőnap nélkül.  Ezen a linken minden információ elérhető, és a jegyek is.

bh6_1.jpg

A korábbi években volt rá példa, hogy mind a színészek, mind a nézők esőkabátban voltak jelen, de most nem volt vészhelyzet, mindössze némi illúziókeltő szél lebegtette a Hollandi szellemhajójának szakadt vitorláit. A premier kapcsán következik néhány benyomás és praktikus tanács, elsősorban a környéken üdülőknek, akik tervezik a megtekintést, de még nem döntöttek. (Négy előadásra Sopronból buszjárat közlekedik, amelyre online lehet jegyet venni.)

A kőfejtőben operát nézni – életérzés. Ezt az összegzést kaptam a várható élményről egy olyan zenekritikustól, aki rendszeresen jár ide minden évben. Nagyon lényeges, hogy a néző ne akarja mindenáron ugyanazt kapni egy szabadtéri monumentális produkciótól, mint amit egy évközi „hagyományos” (mikroport nélküli) operaelőadástól várna. Ha valaki nagyon idegenkedik Wagner zenéjétől, akkor lehet, hogy mégis a jövő évi Toscát kellene kivárni, aki meg nagyon szereti, az is vegye figyelembe az aznapi időjárásjelentést is - ez a felkészülés része. Az jár a legjobban, aki előzetes elvárások nélkül, nyitottan érkezik, nem kizárt, hogy a végén még más Wagner-előadásokra is kíváncsi lesz később.

palkat.jpg

Az előadás azoknak válhat a kedvencévé, akik szeretik a látványos, nagyszabású produkciókat (díszlettervező: Momme_Hinrichs), amely sötétedés után a világítási effektekkel még hatásosabbá válik. Nemcsak a plakát (ld. fent) idézi A Karib-tenger kalózai-t, de a Hollandi hajója és a rajta feltűnő matrózok is kalózoknak tűntek. (Volt egy számomra értelmezhetetlen jelenet a hajón, ezen el lehet töprengeni majd utólag - a mellettem ülő férfi nem késlekedett, a teljes előadás alatt a cselekmény leírását olvasgatta, amely a nagyon igényes műsorfüzetben angolul is szerepel. )

bh1_1.jpg

A KÖRÜLMÉNYEKRŐL…

Aki még soha nem volt a kőfejtőben, azoknak mondom, hogy minimum egy órát érdemes ráhagyni a parkolásra, különösen akkor, ha a felállított tíz büfé valamelyikében is vásárolni szeretnének. A távozás már kicsit gyorsabb folyamat, de mindenképp célszerű a település szélén megállni és onnan felsétálni – néhányan így tettek és le is hagyták a lépésben haladó kocsisort. (Az operára igyekvő tömeg látványában van valami felemelő - aki időben megy és nem idegeskedik, akár élvezheti is ezt a közösségi élményt.)

bolygo.jpg(saját fotó, előadás előtt a díszletről)

A tegnapi hideg szél remekül illett a darabhoz, de az elegánsan öltözködők jelentős része a szünetben távozott a nézőtérről: meleg kabát, párna, pokróc és sapka-sál jól jön a hosszas üldögéléshez. (17 fokban és szélben más sétálni és mozdulatlanul ülni másfél órán keresztül, amíg az első két felvonás egyben lement.) A távozóknak feltehetően nem a produkcióval volt baja: aki fázik, az nem fog egy opera problematikáján gondolkodni, még kevésbé fogja élvezni a zenét, csak arra gondol, mikor szabadulhat. Mivel engem ketten is figyelmeztettek előre, fel voltam készülve, de a plusz harisnyát nem a szünetben, hanem a kezdés előtt lett volna célszerű felhúzni. (A színház fel van szerelve a tömeg fogadására, a számos büfé mellett a mosdók nagy száma is segítség, a félórás szünet elég arra, hogy mindenki sorra kerüljön.)

est1.jpg

MOST MÁR AZ ELŐADÁSRÓL…

Nagy a tér, és minden esemény az ötszintes díszletben hátra van rendezve, és kivetítik a kiemelni szánt gesztusokat. Semmit nem figyelhetünk meg közelről, nincs esély intimitásra (ez akár az előadás üzenete is lehetne: vágyódunk rá, de nem kaphatjuk meg se mi, se Senta), de az összkép mindenhonnan jól látszik, bár madártávlatból. (Emiatt viszont akár az olcsó helyek sem rosszabbak, mint a drágábbak.)

A kezdés döbbenetes: egy kémény tényleg elkezd igazi fekete füstöt eregetni (szerencsére nem hosszan), ezen a nyitány alatt el is gondolkodhatunk, később pedig a sziklaoromra felállított világítótorony is működött. (Ez valóban jól nézett ki, sokat nézegettem a sziklafalra telepített ház-homlokzatokkal együtt.) Ezeken túl még az alkalmilag megélénkülő szél is nagyon valódi volt, a többi mesei elem – egy kis tengerparti meseváros széle elevenedett meg a kőfejtő színpadán.

A meseszerű, illusztratív díszlet a második részben kel életre igazán, amikor már jól világítható - a távolabbi helyekről nyilván már korábban is „nagyon egyben volt”. (Nem érdemes a 20. sor elé venni jegyet.)

bh7.jpg

Sok jelenet játszódik a nézőkkel szemben elhelyezett ház öt szintjén, a szoba nagyon kidolgozott, bár ezt csak kivetítve látjuk. A nyitány azonnal megismertet minket Sentával, aki a háztetőn cigarettázva nézi a tengert, de később lemegy a színpadra helyezett hullámok közé is. A Hollandival látjuk itt (ez akár jelképesen is értelmezhető), de amikor a kórus is megjelent a hullámok között később, akkor ennek a megindoklására már nem tudtam koncepciót gyártani. (Itt fértek el.)

est3.jpg

Sajnáltam, hogy nem használták a színpad előterét legalább a kiemelt páros jelenetekhez, ha már úgyis bemennek a szereplők a hullámok közé, és azt is, hogy nagyon sok jelenet messze tőlünk, a szikla tetején zajlott. Ennek lehet oka az is, hogy az alkotók az összhatást tartották szem előtt és a kivetítést elég pótlásnak érezték a legmesszebb ülőkre is gondolva, akiknek a színpad minden pontja úgyis távoli.

bh8.jpg

A főszereplőknek van dublőre, azaz Senta mása hamarabb tűnik fel a habokban, mint ő maga. Elég meggyőző a hasonlóság, távolból a frizura és a ruha látszik, az arc nem kivehető, viszont a Hollandi esetén a jelentős különbség a szembetűnő: egy nagyon vonzó és vékony szőkés „herceg” az, aki a lány vágyképeiben megjelenik, de aki megérkezik, az inkább egy öregedő kalózra emlékeztet – nem vonzó, viszont mogorva, és félelmetes hatást kelt.

Itt jön képbe a néző személyes tapasztalata, előképe a darabról, korábbi előadásokról, ha van. (Lehet, hogy minél kevesebb van ebből valakinek, annál jobban szereti majd az előadást, HA közben nem fázik.)

est2.jpgA címszerepben és a fedélzeten: Georg Gagnidze

Kálmándy Mihály hollandijához szokva (1989 áprilisa óta, akivel idén ősszel láttam 14. alkalommal a darabot – nekem ő az „igazi”, de ezzel a magyar Wagner-rajongó operanézők erős többsége így lehet – a bariton 36 éve a szerep elsőszámú magyar megszemélyesítője), még sose jutott eszembe, hogy a Hollandi rettenetes és taszító jelenség is lehet és Senta számára komoly csalódás LEHET a férfi megpillantása, nem pedig a beteljesülés boldogsága. (Ez mégis közelebb áll a valósághoz, mint a romantikához.) Jelen esetben persze, amikor az álom és a valóság között ilyen hatalmas a különbség, a halál egyszerűbb megoldás, mint hosszan élni ennek a férfinek az oldalán. Nehezítés, hogy Erik, a másik férfi, a gyerekkori barát és egyben „a reális alternatíva” sem látszik alkalmas partnernek. A kivetítés miatt a némafilmekből vett paródia, ahogy Erik az egész első részben egy virágcsokrot szorongatva üldözi az előle menekülő Sentának, aki közben a díszlet minden pontját beszaladgálja. (Az előzetes beharangozóban humort is ígérnek és tényleg lehet is nevetni előadás közben.)

bh3_1.jpg

A mai világban lenne azért egy pofonegyszerű megoldás a helyzetre: ha egy lány csalódik az álmaiban, és nincs a láthatáron alkalmas férfi, maradhat szingli, nem kell a habokba vetnie magát.

A probléma ez esetben más (egy XIX. századi romantikus történetet nézünk!): ha már Sentát lehozta a rendező a háztetőről a színpadra a hullámok közé, akkor onnan már nem tud ugrani. De van a dublőr, aki viszont igen. Egy minden képzeletet felülmúló extra-látványos halálnemet választanak a lánynak az alkotók, így az utolsó kép feltétlenül nyomot hagy bennünk, akár évtizedekre, és jól világítható lesz a díszlet… (Ezt nem szpoilerezem le, annyira valószínűtlen és Wagnernek ebből a darabjából nem következik, csak a rendezés megoldásaiból, bár lehet, hogy a zeneszerző nem fogadná ellenszenvvel ezt az extrém gesztust.)

bh9.jpg

AMI AZ ÉNEKESEKET ILLETI…

Hármas szereposztás van, és nem titok a beosztás, így aki szeretné, egy konkrét énekesre is veheti a jegyet. (Teljes garancia persze nincs, nyáron is megbetegedhet valaki.) 

Mivel egy mikroportos előadásban a hangosítóknak is komoly szerepe van, ráadásul igazán messze vagyunk mindenkitől, a premieren éneklők bírálatával/magasztalásával nem foglalkoznék hosszan – mindenki maga döntheti el, hogy számára ki válik emlékezetessé. A kórus ugyan itt-ott egészen valószínűtlen akciókra kényszerül (a csónakázós jelenethez az 5. sor azért közel volt, távolról biztosan illúziókeltő - ld. lenti fotó), de nagyon jól szólnak. A magyar zenészekből álló végig láthatatlan „Piedra fesztiválzenekart” is szívesen néztem volna, de őket eldugták előlünk és csak a tapsrendre jöttek elő a karmesterrel, Patrick Lange-gal. (Elábrándoztam kicsit, milyen lett volna a színpadra helyezni a zenekart a hullámok közé... - a hangzás is eltért volna.)

bh5_1.jpg

A címszereplőt sokan láthatták a tavaszi Macbeth-sorozatban Pesten. George Gagnidze zord Hollandi, aki megkérgesedett a vándorlásban és semmi reménye nincs, hogy kapcsolódhatna valakihez, apai jóváhagyással, vagy anélkül. Nincs felkészülve arra, hogy társra talál. Az, hogy Senta áldozata után a rászakadt megváltással mihez kezd, mi vár rá, nem feltétlenül jut eszünkbe.  

Hasonló alkatú férfi az Eriket éneklő Aj Glueckert, különösen így egészen messziről, a tenor hangja viszont vonzóbb, így kicsit meg is sajnáljuk mellőzöttségéért.

Szerencsére Elisabeth Teige személyében Senta meggyőző, imponálóan énekli végig a darabot, figyelünk rá, fontossá válik és nézzük cikázását égtől a tengerig, sziklatetőtől a szikla aljáig. Kár érte, hogy meghal. De még mindig jobb neki így, mint azzal a rozzant hajóval és mogorva emberrel elmenni és leélni egy életet, ez után a kis mesevárosnál csak rosszabb jöhetne – összegeztem magamnak a tanulságot, miközben a tömeg sodrásában én is mentem a parkoló felé… Remélem, hogy sokan "ezt az operát máskor is érdemes lenne látni" vagy "ez a Wagner nem is olyan rossz" gondolattal távoztak. Szép este volt.

bh2_1.jpg

Közreműködők és alkotók:

ZENEI VEZETŐ: Patrick Lange

ZENEI ASSSZISZTENS: Quentin Hindley

RENDEZŐ ÉS SZÍNPADKÉP: Philipp M. Krenn

DÍSZLETTERVEZŐ: Momme Hinrichs

JELMEZTERVEZŐ: Eva Dessecker

LIVE ACTION DIRECTOR: Ran Arthur Braun

HANGTERVEZŐ: Volker Werner
VIDEO: Roland Horvath
VILÁGÍTÁS- ÉS FÉNYTERVEZŐ: Paul Grilj

KARVEZETŐ: Walter Zeh

A HOLLANDI: Georg Gagnidze / James Rutherford/ Tommi Hakala

SENTA, DALAND LÁNYA: Elisabeth Teige / Johanni van Oostrum / Johanna Will 

ERIK, A VADÁSZ: Aj Glueckert / Dominik Chenes / Nenad Čiča

DALAND: Liang Li / Jens-Erik Aasbø

MARY: Roxana Constaninescu / Lora Grigorieva 

A KORMÁNYOS: Jinxu Xiaohu / Brian Michael Moore 

Premieren éneklő művészek

Philharmonia Chor Wien (begyakorlás: Walter Zeh)

A Szentmargitbányai Opera kaszkadőrjei és statisztái

Piedra Fesztiválzenekar (magyar zenészekből álló zenekar)

Ps.A fotókat és a rendelkezésemre bocsájtott információkat és támogatást nagyon köszönöm Schneider Erikának, a produkció sajtófőnökének. A képeket készítette: Tommi Schmid – Wearegiving

 

Címkék: A bolygó hollandi Kálmándy Mihály Szentmargitbányai Kőfejtő Elisabeth Teige Aj Glueckert George Gagnidze Patrick Lange Philipp M.Krenn Momme Hinrichs Eva Dessecker

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr2718905522

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása