Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (82) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (96) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (23) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (20) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (35) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (21) Bretz Gábor (88) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (30) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (25) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (22) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (30) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (24) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (22) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (24) Jurányi (85) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (27) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (47) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (56) Kamra (42) Kardos Róbert (21) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (69) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (27) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (27) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (43) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (36) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (104) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (50) Müpa (118) Nagypál Gábor (31) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) Opera (635) opera (26) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (28) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (50) Pasztircsák Polina (35) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (63) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (25) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (59) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (21) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (36) Schöck Atala (57) Sebestyén Miklós (24) Sodró Eliza (26) Spinoza (21) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (20) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (28) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (26) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (105) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (20) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (35) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (60) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Még hatot alszunk, és aztán egész vasárnap csak Händelről szólhat mindenkinek, aki szeretné: a Müpában 11 koncert követi egymást válogatást adva a szerző műveiből, sőt ezeken túl koncertfilmeket is vetítenek majd, sőt ingyenes kamarakoncertekre is be lehet ülni. A Bartók Rádió közvetíti a fő koncerteket, így bárki bekapcsolódhat otthonról is. (A mediaklikk.hu-n a rádióműsor 30 napig visszahallgatható.)

A nagyszabású programból nem marad ki sem a Capella Savaria, sem a Purcell Kórus, sem a karmester, Vashegyi György. Az ünnepre —amellyel a szerző születésének 340. évfordulójára emlékezünk — Händel Belshazzar című oratóriumával már be is melegítettek – minket is, magukat is.

bels7.jpg

A Zeneakadémián tartott koncert előtt a soproniak már láthatták a Belshazzar-t, kedden (január 28-án) pedig a szombathelyieknek lesz erre lehetőségük.

A koncert időtartama pontosan három óra, egy szünettel.

A ritkan hallható Belshazzar 1744-ben, a Messiás után keletkezett. (Mivel a YouTube-on elérhető videó, fel lehetett készülni a koncertre.)

Miután az előadás a Haydneum részvételével valósult meg (a Purcell Kórus annak rezidens együttese), az előadás nézése közben eszembe jutott, hogy milyen hatalmas Händel-koncerteket láthatott Haydn, aki kicsit több, mint 30 évvel annak halála után látogatott Londonba. Kultusza nem halt ki azóta sem – a már említett Händel-maraton szintén jelzi, hogy erre a zenére ma is szükség van.

bels4.jpg

Ez az oratórium kétségtelenül egy olyan kor lenyomatát hordozza, amikor még az emberek kevésbé pörögtek, nem volt szempont, hogy gyorsan fejeződjön be egy előadás. Egy-egy koncert nagy eseménynek számíthatott, nem mint manapság, amikor mindenhova el lehet jutni a világban, és szinte határtalan lehetőség van a szórakozásra.

Ezen az estén, amikor a műsorvezető bemondta, hogy 22.30-ig fog tartani, érezhetően sokan megrezzentek, némi zsizsegés támadt... (Egyértelműen jobb lett volna fél órával korábban kezdeni.)

Az oratórium három felvonásából az első volt a leghosszabb, több, mint egy óra, amely során mindössze az alaphelyzetet és a főszereplőket ismertük meg: adott a mértéktelenül szórakozó babiloni király (akire sokat is várunk, mire látjuk), a józanságra intő anyakirályné, a jövőbe látó próféta (Dániel), a város elfoglalását tervező perzsa uralkodó, Kürosz. A folyamatos pörgéshez szokott néző sok ismétlést érzékel, a zene szépsége ellenére a drámaiságot feltétlenül fokoznák egyes húzások – ez még most is eszembe jutott, bár a koncertre készülve nem is egyszer végighallgattam a teljes felvételt.

bels6.jpgNitocris: Szutrély Katalin

Az első részben sok az elmélkedés a birodalmak felépüléséről és hanyatlásáról, a földi hatalom szükségszerű múlandóságáról, és nem is kérdéses, hogy a bűnös babiloni király bukását bemutató történet fő célja, hogy a hallgatóságot megerősítse vallásos meggyőződésében.

A második felvonás a király dőzsölését, majd a falon a híres felirat megjelenését mutatja be. Mai mércével mérve is kellően drámai, az események felgyorsulnak, hogy majd a harmadik, záró felvonásban meghallgathassuk a tanulságok összegzését.

Úgy tűnik, a librettista erősen bizonygatja, hogy a bűnösök megtérése ugyanolyan valószínűtlen, mint az, hogy a leopárd elveszítse a pöttyeit, a zeneszerzővel együtt mégis minden energiájukat arra fordítják, hogy belássuk, merre is van a helyes út.

bels2.jpgCyrus: Anna Dowsley

Az előadás szereplői mindent megtesznek az ügy érdekében. A kórustételek különösen hatásosak, és érezzük az energiák áradását Szutrély Katalin „prédikációiból” is, akinek korábban is, most is különösen jól állnak a tragikus királynők - ám a jelen esetben a fia nem hallgat a tanácsára.

Nem tűnt olyan magától értetődőnek, hogy Kürosz király szerepére is nőt választ a szerző – Anna Dowsley mezzoszoprán énekli. A zsidó nép felszabadítása miatt pozitív szereplő lesz a város megtámadójából, aki az ártatlan királynőt sem bántja. Szintén kérdés (nekem, a nem szakembernek, csak mezei koncertlátogatónak), hogy miért lett kontratenor Dániel próféta, és miért nem mennydörgő basszusra írta a kioktató szövegeket Händel, ahogy kortársa J.S.Bach tette számos kantátájában. Ugyan egy basszus hangból kétségtelenül több erő áradna, viszont a kontratenor olyan ritka hangfaj, amely csodálatot vált ki a hallgatóságból, különösen akkor, ha az előadó – ez esetben Paulin Bündgen – erőteljes férfi. A látvány és a hanghatás ellentéte meghökkent és elgondolkodtat. Cserébe viszont Gobrias, a győztes hadvezér tényleg basszus – Cserményi Zsombor énekli a szerepet.

bels1.jpgDániel próféta: Paulin Bündgen

A végére hagytam a címszereplőt, a negatív hőst, az orgiázó királyt, akinek a megérkezését már feszülten vártuk, olyan sokat hallunk róla, mire végre megjelenik az első rész vége felé. Megyesi Zoltán ránézésre inkább szelíd életélvező, nem vad hedonista, hajlamosak vagyunk a pártjára állni – miért is ne élvezhetné az életét? A részemről 19 éve töretlenül fennálló rokonszenvet és érdeklődést pályája iránt most is megerősítette azzal, hogy mindvégig szerepben maradt, akkor is, amikor éppen a hozzá szólót hallgatta, őt nézve valóban magunk elé tudtuk képzelni a falon megjelenő feliratot és a döbbenetet, amely ezt fogadta – játéka felerősítette a zene hatását. Azt pedig, amikor az orgiázás élethelyzetét meglazított nyakkendőjével finoman érzékeltette (amelyet persze halála után gondosan újra megigazított!)  különösen szerettem: túlzásba nem esett, mégis kifejezte, hogy olyasvalakit látunk, aki bármi áron szembe megy a normákkal, aki nem fogja feladni önmagát — ahogy a próféta által emlegetett leopárd sem veszíti el a pöttyeit.

bles3.jpgBelshazzar király: Megyesi Zoltán

Ez volt az a pont, amikor tudtam, hogy mindenhogyan megörökítem kedvenc kórusom és a Capella Savaria gyönyörű koncertjét, még akkor is, ha a következő Belshazzar-ra nem lesz hathatós ajánló. Remélhetőleg a szombathelyi koncert után nem kell újabb 28 év, hogy ismét előadják.

PS. A fotók a Filharmónia Magyarország Fb-oldaláról származnak, fotós: Dittrich Éva

Címkék: Zeneakadémia Megyesi Zoltán Vashegyi György Szutrély Katalin Purcell Kórus Cserményi Zsombor Capella Savaria Haydneum Belshazzar Paulin Bündgen Anna Dowsley

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr7818783832

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása