Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (82) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (96) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (23) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (20) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (35) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (21) Bretz Gábor (88) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (30) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (25) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (22) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (30) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (24) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (22) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (24) Jurányi (85) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (27) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (47) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (56) Kamra (42) Kardos Róbert (21) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (69) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (27) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (27) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (43) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (36) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (104) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (50) Müpa (118) Nagypál Gábor (31) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) opera (26) Opera (635) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (28) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (50) Pasztircsák Polina (35) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (63) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (25) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (59) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (21) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (36) Schöck Atala (57) Sebestyén Miklós (24) Sodró Eliza (26) Spinoza (21) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (20) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (28) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (26) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (105) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (20) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (35) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (60) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Cseh Tamás 82. születésnapjára látványos koncertszínházat készített a Thália, amely úgy idézi meg a szellemét, mintha egy róla készült fekete-fehér fotót AI technikával kiszíneztek volna. Ugyanaz, mégis teljesen más.

Ami biztos: a 110 perces, szünet nélküli este után a színházból távozó néző kedvet kap ahhoz, hogy eredetiben újra meghallgassa ezeket a dalokat, ha esetleg a halála óta eltelt lassan 16 évben leszokott volna róluk (vagy még sosem találkozott velük).

A műsor így a szórólapon kitűzött célt biztosan eléri.

A színlap pontosan tájékoztat arról, hogy mire számíthat az, aki jegyet vált, így feltétlenül érdemes elolvasni a leírást. Mindehhez saját benyomásaimat én is hozzáfűzöm, hogy valóban az üljön be a nézőtérre, akinek Görög László rendezése vélhetőleg tetszeni fog.

cseh_t.jpg

A színpadon kiemelt főszerepet kapnak a Gyilkosság az Orient expressz c. előadáson nagyon hatásosan működő LED-falak, amelyek segítségével most sokkal nagyobb, mint amilyen bármilyen Cseh Tamás esten valaha volt, hiszen Cseh Tamás egy gitárral minden további effekt nélkül könnyen lekötötte a közönségét, nem előadni akart, hanem természetesen, mindenféle manírok nélkül létezett és az általa tapasztalt valóságról beszélt – ebben állt (számomra) elsődleges vonzereje.

utas.jpg

Görög László Cseh Tamás rendezése egy utasellátóban indul, néhány kávéházi szék és asztal és egy pult kell csak kellékként, a dalszövegeket illusztráló háttérképeket a visual projektvezető, Csiszár Gergő terveinek megfelelően kivetítik, így azt nézzük, ami neki vagy/és a rendezőnek eszébe jutott a kiválasztott dalokról, irányítják az asszociációinkat. Hol egy naplemente a Balatonnál, hol tengerpart, sőt a Föld bolygó egésze is megjelenik a képsorok közt, de a háború által elpusztított Hattyú utca, sőt egész Budapest látképe is. Aki ezt megtervezte, nem szakadt el a dalok szövegétől. (A plakát nem tükrözi az előadás képi világának hangulatát, az alapján talán színekben kevésbé tobzódó előadásra számíthat a néző.)

Ehhez a háttérhez nyilván kevésnek érezték volna az egy gitárt: Rakonczai Viktor héttagú zenekart állít össze, és a hangzás ennek megfelelően Cseh Tamás líraisága helyett inkább közelít a lakodalmas rock hangulatához. Egyértelműen érezhető, hogy a sok impulzushoz szokott mai néző vélt vagy akár valós igényéhez igazodnak.

thalia3.jpg

Cseh Tamást a zenekaron túl a Thália társulatának tíz tagja helyettesíti, hogy a dalokhoz kitalált helyzeteket megelevenítse.

Aki a színészeket kedveli és rájuk kíváncsi elsősorban, az nem hoz rossz döntést, ha megnézi, hogy miként működik ez az alapvetően prózai társulat egy zenés esten, ki mit old meg és mit nem, mennyire állnak jól az egyes színészeknek a rájuk kiosztott dalok.

A benyomásaim természetesen szubjektívek, és nyilván nemcsak a Cseh Tamáshoz fűződő emlékképeim befolyásolnak ebben. Az est nagyon jól kezdődik a restiben: a pultos Molnár Piroska énekel egyet,  és ezek után csak azt sajnáljuk, hogy közel egy órán át csak megfigyel (nem civilben ül, hanem valódi figyelemmel követi a történéseket), majd egy kevéssé meggyőző atrocitás után felállva úgy elénekel egy dalt (Születtem Magyarországon), hogy a levegő is megáll, és még azok számára is értelmet nyer az addig eltöltött egy óra, akik nagyon nincsenek kibékülve ennek a Cseh Tamás megemlékezésnek a stílusával, a kiválasztott dalokkal, vagy egyáltalán az egész napjukból, hetükből elegük volt már este nyolc táján.

piros_1.jpg

Ez a dal általa, aki mögé tud tenni közel nyolcvan évet, (szerintem) erősebben szól, mint ahogy szól a Cseh Tamás lemezen – drámaivá válik, már csak azért is, mert Molnár Piroska is tud manírok nélkül létezni, és ha jelen van, teljesen érdektelenné válik, hogy mit vetítenek ki mögé, nem tud olyan rendezésbe kerülni, hogy ne emelné azt meg. Nehezen jár, aggódni kezdünk érte, de a hangját több kollégája is megirigyelhetné még mindig. Igazán kár, hogy ezek után már csak a műsor utolsó közös lezáró számára jön vissza, több dalt is szívesen meghallgattunk volna tőle, még akkor is, ha végig ülve marad.

Aki ezt olvassa, hiheti, hogy csak én vagyok elfogult, mert negyven éve figyelem: amennyiben egy előadásról bármit mond a taps, elmondható, hogy hatalmas, igazi lelkes ovációt kapott, a közönség feltehetően nem csak a régebbi élmények miatt ünnepelte, hanem érzékelte az elhangzott dalból sugárzó tragikumot, amelyet a színésznő nehézkes mozgása még nyomatékosított.

uttoro.jpg

Az est közel kétórás, feszes szerkezetű – a dalok között vannak interjú-bejátszások Cseh Tamás édesanyjával, feleségével és Bereményi Gézával, maga az ünnepelt csak egy rövid filmrészletben jelenik meg. Aki arra számít, hogy biztos lesz több Cseh Tamás által énekelt és kivetített dal, az téved – ezt a koncepciót nagyon ütötte volna, ha az eredeti Cseh Tamás-világ is direkt módon megjelenik. A bejátszások miatt nem lehet mód arra, hogy a közönség kitapsolja magát minden dal után – ellenkező esetben feltehetően még hosszabb ideig tartana, mint így. (Feltehetően könnyen kihagyható lenne néhány dal, a méltó megemlékezésre egy 90 perces műsor is elegendő lehetne, vagy akár beiktatható egy szünetet is, ha egyszer a szórakoztatás a cél – a színházi élmény része az is.)

Az est legerősebb pillanatai nekem azok voltak, ahol egy-egy dal valóban megérintette az előadót is, érezhető volt, hogy köze van hozzá. Ilyenkor lényegtelenné vált a körítés, a látvány, a nagyszabású hangszerelés. Ezek a pillanatok nemcsak a már említett Molnár Piroskához kötődtek.

A többi kilenc színésznek is jutnak jó dalok, amelyet néha prózában vezetnek be, vagy helyzetgyakorlatra emlékeztető jelenetecskét faragnak belőle – Katona Péter Dániel és Jámbor Nándor így lesz a Munkásszállás két szereplője Hevesi Lászlóval együtt, akinek szerencsére több dalban is érvényesülhettek kiemelkedően jó hangi adottságai, természetes színpadi megjelenése. Cseh Tamásra emlékeztető eszköztelenséggel énekelte a Gyerekkorom c. dalt, neki való volt.

cseh2.jpg

Czakó Julianna és Gubás Gabi is díva-szerepbe kerül, míg a „mosókonyhás” szinte sláger (Tíz év múlva) Udvarias Annának jut, aki ezzel mélyebb nyomot hagy – bennünk meg felmerül, hogy Cseh Tamás halála óta már több, mint tíz év eltelt, de ez a dal VAN továbbra is, még akkor is, ha már nem ugyanúgy szólal meg.

Vida Péter, a színház egyik igazi született komikusa is több dalt kap – nem mindegyik illett igazán hozzá, bár jól énekel, de pont az a színész, akinek a kedvéért néha kompromisszumokat is kötünk. Zayzon Zsolt jelenlétének is lehet örülni, de a hangja viszont inkább prózai.

Szabó Győző, akinek szintén nem pont az éneklés az erőssége, az egyik dalt (Illegalitás) színészi képességeivel is ragyogóan megoldja – ez az est egyik olyan pillanata volt, amikor azon kezdtem gondolkodni, hogy MUSZÁJ lenne szakítani azzal a bennem megrögzött gondolattal, hogy Cseh Tamás dalokat csak a szerző előadásában (és az általa preferált stílusban) érdemes hallgatni. Az előadást megtekintők szabadon eldönthetik, hogy erre a kérdésre milyen választ adnak.

thalia5.jpg

PS. Cseh Tamás dalai a YouTube-on könnyedén megtalálhatóak, egy-egy dalt belinkeltem azért, hátha lesz kedvetek meghallgatni. Nekem lett.

 PS.2. Fotós: Kállai-Tóth Anett, forrás: a színház Fb-oldala

Címkék: Cseh Tamás Gubás Gabi Szabó Győző Görög László Molnár Piroska Vida Péter Thália Czakó Julianna Zayzon Zsolt Udvarias Anna Hevesi László Katona Péter Dániel Jámbor Nándor Fehér babák Csiszár Gergő

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr2418781360

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása