Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (55) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bagossy Levente (20) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (21) Balsai Móni (24) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (27) Centrál Színház (36) Chován Gábor (21) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (20) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (21) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (20) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (74) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (44) Kaszás Gergő (21) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (40) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (22) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (46) Müpa (117) Nagypál Gábor (25) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) opera (25) Opera (633) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (100) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (45) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (22) Pető Kata (31) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (26) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (31) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (52) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (20) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (100) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (25) Vígszínház (51) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc
A Royal Opera kedd esti Figaro-közvetítése után a legrövidebb ajánló: aki klasszikus változatban, egyetlen modern vagy modernkedő ötlet nélkül szeretné Mozart operáját jó énekesekkel látni mostanában, annak célszerű döntés valamelyik ismétlést megnéznie. Több moziban is megy a darab, de minthogy én még életemben ilyen kényelmes fotelben nem hallgattam operát, mint amilyenek a MOM-ban vannak, az ő vetítésüket javasolnám elsősorban (29-én 11.30-tól), de már most vasárnap (szept.15-én 15h) is van erre alkalom a Lurdy Házban, a Gobuda és a Pólus termeiben.Bartolo szerepében: Kálmán Péter!
kp.jpg

Négy órát kell szabaddá tenni hozzá, lehet érte Mozartot hibáztatni (azért van fél óra szünet benne) viszont legalább nem lesz szó éjszakai hazamászásról, mint az élő közvetítés után, amely 23.25-kor ért véget. Az előadás hosszára szeretném fogni azt, hogy olyan kevesen jöttek el rá...
Miután sokszor láttam ezt az operát (először 1985-ben, legutóbb 2022-ben, de idén áprilisban is a Figaro3 címen futó változatot is), különösen értékeltem, hogy minden szereplő szép érthető olaszsággal énekelt, nem volt szükségem az angol feliratokra, amelyek egyébként némileg összegző jellegűek - nem pontos fordítás. (Akit ez sem segít ki, az elolvashatja a kinyomtatott cselekményleírást, amelyet a mozi alkalmazottai mindenkinek átadnak a vetítés előtt. A szereplők neveit is megtudhatjuk róla legalább...)
Részemről a megtekintés ezúttal kizárólag Kálmán Péter szereplésének szólt, aki Bartolo szerepét játszotta, viszont neki köszönhetően ismét rájöttem, hogy mennyire csodálatos a Figaro, milyen jó épp ebben a zenében elmerülni - az utóbbi időben ugyan épp nem hiányzott, de most beleszerettem újra.
Mivel 86 korábbi bejegyzést írtam már a darab kapcsán, most csak annyit: 2006-ig nekem is hosszúnak tűnt, bár valami okból így is rendszeresen megnéztem, megértem azokat, akik jelenleg a "minek ennyi bonyolítás?" fázisában vannak. Az előadást követően egy néző emiatt kicsit morgolódva távozott a már a takarítók által birtokba vett plazából - a kritikát Mozartnak és Da Ponténak kellene továbbítani.
cinema.jpg
Ha hosszú is, a körülmények optimálisak - MOM Cinema - 1. terem
Ami a mi énekesünket illeti: büszkék lehetünk, hogy (egyébként már évekkel ezelőtt) eljutott a nemzetközi mezőnybe, ráadásul ebben az évadban két közvetítésben is láthatjuk. Mindent kihoz ebből a szerepből, amit csak lehet - már így volt ez 2015-ben is, amikor Gentben láthattam.
Már most mondom: 2025. május 31-én a MET-ből közvetítik A sevillai borbély-t, amelyben szintén Bartolo lesz - abban ez jóval nagyobb szerep és a másnapi ismétlésre most még akadnak jegyek is, ha valaki a Müpa előadótermét választaná erre az alkalomra.
Kálmán Pétert először 2006-ban láttam, azonnal a "sárga Figaro" grófjaként. Kovalik Balázs rendezése elementáris hatást tett rám, az életemet változtatta meg (de még írtam is egy olasz nyelvű szakdolgozatot róla - most már tudom, hogy csak a felszínt kapargattam 70 oldalban), Kálmán Pétert pedig kiemelten megjegyeztem és azóta sem veszítettem szem elől. Nem volt olyan szépfiús alkat, mint a jelenlegi közvetítésben szereplő Huw Montague Rendall, akinek az alakítása nem hagy kívánnivalót, sőt... - el lehet a Grófot így is képzelni, ennyire jóképűnek, de Kálmán Péter alakításában mégis volt/van valami különleges többlet, valami olyan férfias vonzerő, amely megmagyarázta azt a tényt, hogy miért akarna neki egy nő folyton megbocsátani akkor is, ha tudja, hogy kutyából nem lesz szalonna - esély sincs arra, hogy hűséges legyen hozzá néhány napnál tovább.
fig1.jpg
Aki még abban a nézői fázisban van, hogy tud benne reménykedni, hogy a darab végi csodás pillanat édessége - "il dolce contento del momento", ahogy korábban éneklik egy másik helyzetben - tartósan megmarad, az örüljön. Ennek az előadásnak a készítői ezt a hitet szeretnék bennünk megerősíteni - ez erősen látszik.
Ez a londoni előadás elsősorban a látványos, hagyományos előadások kedvelőinek akar megfelelni, mondhatjuk azt is, hogy gyönyörködtetni szeretnének minket - nem lehetett elsődleges célja az alkotóknak, hogy a nők helyzetét vagy az emberi kapcsolatok törékenységét emelje ki. Ebben az előadásban Bartolo hol szabadulna régi házvezetőnőjétől, hol meg azonnal elfogadja, hogy nősülnie kell, és a gróf sem érzékelteti, hogy a függöny legördülése után azért bosszút áll majd meghurcoltatásáért... - itt sincs minden szál egészen végiggondolva, lehet majd más olyan pesti néző is, akiben felmerül, hogy volt olyan Figaro-élménye, amelyik mélyebbre ment.
Szépek a jelmezek, impozáns a díszlet (bár a negyedik felvonás sötétben téblábolós jelenetét ez az előadás sem oldotta meg igazán, lehetetlent senki ne várjon!), jól énekelnek a szólisták és sok a statiszta is.
Utóbbi nemcsak azért említendő, hogy átérezzük, hogy mennyivel több pénzből készülhetett, mint a mi előadásaink, hanem azért is, mert ez az első Figaro, ahol olyan jelenetekben is látjuk a grófi ház személyzetét, amelyben csak egy szereplő van jelen a libretto szerint. David McVicar rendező lehet, hogy  azt feltételezte, hogy egy énekes hat percig nem lehet elég érdekes, és emiatt vált rendezésének nagyon lényeges elemévé az egyénített szereplőkből álló háznép. Folyamatos a mozgás, nincs magánszféra. Jó-e ez, vagy sem, ehhez kell jó képet vágni, nincs más választásunk - társadalomban élünk, nem elszigetelten mások véleményétől és reakcióitól. Ezt nyomatékosítja ez a beállítás.
A takarítónőnek is jut reflektorfény, de még annak a titokzatos leányzónak a sorsán is elgondolkodunk, akit valahol hátul a jobb oldalon csendben sírni látunk - mintha nem örülne annyira Figaro lakodalmának. Ne feledkezzünk meg olyan nagyvonalúan a Marcellina-ügyről, ahogy a szerzők és még Susanna is teszi, Figaronak lehetnek itt további ügyei a szőnyeg alá seperve.
Persze annak a lánynak, akit csak elvétve látunk, akár más baja is lehet, még van négy hasonlóan jóképű további inas is az előadásban, akik a nyitány közben látványosan udvarolgatnak egyes szobalányoknak. (A Gróf helyében nem ilyen személyzetet bérelnék fel - konkurenciát jelentenek neki, akárcsak Figaro.)
Mind a már említett Gróf, mind Figaro - Luca Micheletti - sármos énekes kitűnő hanggal, alkatuk alapján valóban nem lenne köztük egyszerű választani, de mivel mindketten mutatnak agresszív vonásokat, így akár az is felmerülhet bennünk, hogy Susanna három év után a Grófné sorsára juthat, ha a rózsaszín köd felszáll.
Az előadás közvetítése nyilván fokozta a szereplőkre nehezedő nyomást, de ezen túl még Susanna szerepébe be is ugrott a produkcióban korábban résztvevő Siobhan Stagg. Szerencsés fordulatként éltem meg, hogy alkatilag hasonlított a Grófnéhoz. Maria Bengtsson szintén szőke, a két énekesnő összekeverése sem lehetetlen (tök sötétben persze nem lenne kérdés, de egy operaelőadásban ez nem valósulhat meg), ugyanakkor a hasonlóság azt is kifejezte, hogy a Gróf voltaképp mindig ugyanolyan nőt keres, csak azért legyen más.
Erről akár az is eszünkbe juthat, hogy mi is csak a saját Figaro-elképzelésünket szeretnénk látni, csak mindig más és más rendezésben, új énekesekkel.
ps. Ami engem illet: én nagyra értékeltem a produkcióban felvonultatott kitűnő énekeseket, élveztem a szép előadást, büszke voltam Kálmán Péterre. Melegen ajánlom a megtekintést, de most kicsit még jobban várom a júliust, amikor ha jól megy minden, akkor a saját, évtizedek alatt megszokott "felmosórongyos" Figarót fogja hosszan játszani az Operaház, két szereposztásban - régi és frissen beálló énekesekkel. Ami a felmosórongyot illeti, az ebben az előadásban is szerepelt, de nem árulom el, miként - nézzétek meg, legyen összehasonlítási alapotok.

Címkék: opera Kálmán Péter Figaro házassága Royal Opera House London MOM Cinema

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr7118489225

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása