A Rózsavölgyi Szalon történetében nem először fordul elő, hogy tudósok beszélgetését mutatják meg nekünk: néhány évvel ezelőtt Micheal Frayn darabjában, a Koppenhágá-ban Heisenberg és Bohr találkozott (aki látta, nyilván emlékszik Gyabronka Józsefre és Őze Áronra is, akikhez Kútvölgyi Erzsébet csatlakozott még. Jelen esetben a szerző Cyril Gely, aki viszont a színház törzsnézőinek a Diplomácia c. darab szerzőjeként ismerős.
Jelenleg csak egyrészes az este, de ugyanúgy három szereplőt kapunk, akik együtt talán soha korábban nem léptek színpadra: Otto Hahnt Seress Zoltán, Lise Meitnert Kiss Mari, a tudós kémikus feleségét pedig Szorcsik Kriszta játssza Herendi Gábor rendezésében.
A darab a Koppenhágá-hoz valóban nagyon hasonlít, ebben is szó van az atombomba feltalálásához vezető kutatásokról, a tudósok morális felelősségéről, ugyanúgy visszamegyünk a második világháború korszakába.
A színlapon szereplő frappáns ajánló és a három színész neve tökéletesen elegendő ahhoz, hogy valaki dönthessen, hogy kíváncsi-e két megszállott tudós beszélgetésére, és mindkettő érveit meghallgatva, szeretne-e állást foglalni arról, hogy 30 év közös munka után Lise Meitner is jogosult lett volna-e a Nobel-díjra, és helyesen járt-e el Otto Hahn, hogy beszédében és nyilatkozataiban még csak meg sem említette legközelebbi munkatársát, akinek a maghasadás elméleti kidolgozását köszönhette.
Az előadás nagy kérdése: 1938-ban, zsidó származású munkatársát a tudós nem azért menekítette-e ki Svédországba, hogy a közös kutatás sikerét egyedül arathassa le?
Az előadás most is egyetlen helyszínen játszódik, Otto Hahn szállodai szobájában, ahova egykori munkatársa bekopogtat – alig néhány órával a díjkiosztó ünnepség előtt. Ezt a beszélgetést nézhetjük meg, amelyben feltárul a két ember személyiségéből és nézeteiből fakadó minden különbség.
Aki szeretne az előadásra felkészülve menni, az rendkívül alapos Wikipédia-cikkeket fog találni mindkét kutatóról, és ezeket elolvasva azt is megállapíthatja, hogy a darab szerzője nagyon igyekezett a szükségesnél jobban nem elborítani minket civilek számára nehezen feldolgozható adatokkal.
Az előadásban nem hangzik el, de tudható, hogy Lise Meitnert összesen harminc alkalommal terjesztették fel "A" díjra úgy, hogy végül egyszer sem kapta meg, de más díjak sokaságát igen – női kutatóként ez így is hatalmas eredmény.
A szerzőt ez a „női kutatónak nehezebb az érvényesülés” téma láthatóan kiemelten érdekelte, ismét egy olyan előadást láthatunk, amelyben "még a nagy embereknek is vannak személyes problémái", így jobban azonosulhatunk velük. (A két tudós a valóságban pillanatokon belül szakmai kérdések megbeszélésére tért volna át, de azzal nem tudtunk volna mit kezdeni.)
Az előadás kihívás a színészeknek, hiszen a darab ismeretterjesztő célzattal is bír. A helyzet viszonylag egyszerű, keveset mozognak, és az előadás menetideje talán túl sok is a téma kifejtésére. Mindhárom színész nagyon szerethető, a két rövid jelenetben feltűnő Szorcsik Kriszta a sok férfi által előnyben részesített „megértő asszony” típusba tartozik, rengeteg diplomáciai érzékkel.
Seress Zoltán tudósként és az ország újjáépítése iránt elkötelezett németként is elhívatott. Megismerjük apró szokásait, bár elég nehéz elképzelni, hogy valaki tényleg abban a pózban hallgat zenét, mint amiben ő, és azt pláne, hogy a felesége előtt le tudja majd tagadni, hogy egy fél üveg whiskyt megivott. A lényeg: eléri, hogy fontos legyen számunkra a véleménye. Jól képviseli Otto Hahnt, hihető, hogy jóhiszeműen járt el Lisa Meitner megmentésekor, bár az általa játszott karakterből azt éreztem volna logikusnak, hogy a beszédében kiemeli Lise Meitnert. (A szerző nem vállalkozott történelemhamisításra, pedig megkönnyebbülést jelentett volna számunkra.) Jó választás mellé Kiss Mari, akinek ugyancsak könnyen elhittem, hogy az egész életét a kutatásnak szentelte, nem érdekelte a magánélete, ugyanakkor éreztem a maga előtt is eltitkolt vonzalmát, amely munkatársához kötötte. A mezei nézők többségét biztosan maga mellé állította.
Ps. A fotókat Molnár Miklós készítette a Szalon számára.
Ps.1. Seress Zoltán nagyot játszik a Krum-ban is, aki még nem látta, ne hagyja ki. Ő látható egyes Pinokkió-előadásokban is...