Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A Rózsavölgyi Szalon történetében nem először fordul elő, hogy tudósok beszélgetését mutatják meg nekünk: néhány évvel ezelőtt Micheal Frayn darabjában, a Koppenhágá-ban Heisenberg és Bohr találkozott (aki látta, nyilván emlékszik Gyabronka Józsefre és Őze Áronra is, akikhez Kútvölgyi Erzsébet csatlakozott még. Jelen esetben a szerző Cyril Gely, aki viszont a színház törzsnézőinek a Diplomácia c. darab szerzőjeként ismerős.

Jelenleg csak egyrészes az este, de ugyanúgy három szereplőt kapunk, akik együtt talán soha korábban nem léptek színpadra: Otto Hahnt Seress Zoltán, Lise Meitnert Kiss Mari, a tudós kémikus feleségét pedig Szorcsik Kriszta játssza Herendi Gábor rendezésében.

di3.jpg

A darab a Koppenhágá-hoz valóban nagyon hasonlít, ebben is szó van az atombomba feltalálásához vezető kutatásokról, a tudósok morális felelősségéről, ugyanúgy visszamegyünk a második világháború korszakába.

A színlapon szereplő frappáns ajánló és a három színész neve tökéletesen elegendő ahhoz, hogy valaki dönthessen, hogy kíváncsi-e két megszállott tudós beszélgetésére, és mindkettő érveit meghallgatva, szeretne-e állást foglalni arról, hogy 30 év közös munka után Lise Meitner is jogosult lett volna-e a Nobel-díjra, és helyesen járt-e el Otto Hahn, hogy beszédében és nyilatkozataiban még csak meg sem említette legközelebbi munkatársát, akinek a maghasadás elméleti kidolgozását köszönhette.

Az előadás nagy kérdése: 1938-ban, zsidó származású munkatársát a tudós nem azért menekítette-e ki Svédországba, hogy a közös kutatás sikerét egyedül arathassa le?

dij1.jpg

Az előadás most is egyetlen helyszínen játszódik, Otto Hahn szállodai szobájában, ahova egykori munkatársa bekopogtat – alig néhány órával a díjkiosztó ünnepség előtt. Ezt a beszélgetést nézhetjük meg, amelyben feltárul a két ember személyiségéből és nézeteiből fakadó minden különbség.

Aki szeretne az előadásra felkészülve menni, az rendkívül alapos Wikipédia-cikkeket fog találni mindkét kutatóról, és ezeket elolvasva azt is megállapíthatja, hogy a darab szerzője nagyon igyekezett a szükségesnél jobban nem elborítani minket civilek számára nehezen feldolgozható adatokkal.

Az előadásban nem hangzik el, de tudható, hogy Lise Meitnert összesen harminc alkalommal terjesztették fel "A" díjra úgy, hogy végül egyszer sem kapta meg, de más díjak sokaságát igen – női kutatóként ez így is hatalmas eredmény.

dij2.jpg

A szerzőt ez a „női kutatónak nehezebb az érvényesülés” téma láthatóan kiemelten érdekelte, ismét egy olyan előadást láthatunk, amelyben "még a nagy embereknek is vannak személyes problémái", így jobban azonosulhatunk velük. (A két tudós a valóságban pillanatokon belül szakmai kérdések megbeszélésére tért volna át, de azzal nem tudtunk volna mit kezdeni.)  

Az előadás kihívás a színészeknek, hiszen a darab ismeretterjesztő célzattal is bír. A helyzet viszonylag egyszerű, keveset mozognak, és az előadás menetideje talán túl sok is a téma kifejtésére.  Mindhárom színész nagyon szerethető, a két rövid jelenetben feltűnő Szorcsik Kriszta a sok férfi által előnyben részesített „megértő asszony” típusba tartozik, rengeteg diplomáciai érzékkel.

di4.jpg

Seress Zoltán tudósként és az ország újjáépítése iránt elkötelezett németként is elhívatott. Megismerjük apró szokásait, bár elég nehéz elképzelni, hogy valaki tényleg abban a pózban hallgat zenét, mint amiben ő, és azt pláne, hogy a felesége előtt le tudja majd tagadni, hogy egy fél üveg whiskyt megivott. A lényeg: eléri, hogy fontos legyen számunkra a véleménye. Jól képviseli Otto Hahnt, hihető, hogy jóhiszeműen járt el Lisa Meitner megmentésekor, bár az általa játszott karakterből azt éreztem volna logikusnak, hogy a beszédében kiemeli Lise Meitnert. (A szerző nem vállalkozott történelemhamisításra, pedig megkönnyebbülést jelentett volna számunkra.) Jó választás mellé Kiss Mari, akinek ugyancsak könnyen elhittem, hogy az egész életét a kutatásnak szentelte, nem érdekelte a magánélete, ugyanakkor éreztem a maga előtt is eltitkolt vonzalmát, amely munkatársához kötötte. A mezei nézők többségét biztosan maga mellé állította.

Ps. A fotókat Molnár Miklós készítette a Szalon számára.

Ps.1. Seress Zoltán nagyot játszik a Krum-ban is, aki még nem látta, ne hagyja ki. Ő látható egyes Pinokkió-előadásokban is...

Címkék: Kiss Mari Herendi Gábor Szorcsik Kriszta Rózsavölgyi Szalon Seress Zoltán

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr8918328059

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása