Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (89) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (27) Centrál Színház (34) Chován Gábor (21) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (20) Fekete Anna (20) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (24) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Másfél órás történet egy bizonyos Don Juanról, aki nem egészen az, akire e nevet hallva gondolunk, hanem egy Ödön von Horváth színmű szereplője. A darabot ritkán veszik elő, és talán nem is véletlenül – erre gondoltam a másfél órás előadást nézve, amely ennél jóval hosszabbnak tűnt. (Lehet, hogy az első világháború századik évfordulója indokolta ezt a bemutatót is?  - nem kizárt)

Nem túl izgalmas darab, DE nagyon jó színészekkel hozták létre, és éppen miattuk, akiknek a részvétele felkeltette az érdeklődésemet, azt gondolom, hogy érdemes megnézni mégis azoknak, akik ezt a szereplőgárdát szintén szeretik. (Igen, van aki közülük jobb előadásokban is sokszor nézhető, de ebben az összetételben a csapat feltétlenül unikum.)

45233736 2701496176530880 2454575373032095744 n

Kovács Ádám rendező munkájához sokat tesz hozzá a díszlet, amely a független színházaknál megszokott módon valószínűleg kevés pénzből jött létre, és ez most is ruhákból áll, ahogy ez nemrégiben két másik előadásnál is történt (Secondhand az Örkényben és A művésznő és rajongói a Radnótiban), így Schnabel Zita munkája leginkább a színpadra felakasztott és részben fel is használt ruhák összeválogatására koncentrálódott (észre lehet venni a színharmóniát), ezáltal némileg élénkíti a színpad fekete terét is. A „kiállított” ruhák jellege összhangban van a színészek által ténylegese felvettekkel, amelyeket Szlávik Juli tervezett.

A darab egyetlen férfi köré szerveződik, ahogy a többi Don Juan történetnél is megszokhattuk, aki mellé most nincs hozzárendelve egy szolga (egy másik férfi-cinkos) sem, és maga a történet nélkülözi azt a derűt, elpusztíthatatlan élni akarást, legyőzhetetlen szerelmi/nemi vágyat, amely bármilyen feldolgozáson rendszerint átjön. Ez a Don Juan inkább sodródik, (elvileg a menyasszonya felé tart haza a frontról), de hát csak belefut különféle nőkbe, akikkel rövidebb-hosszabb ideig kapcsolatba is kerül – nem csábít el mindenkit, ahogy ő is csak kevesek iránt érez vonzalmat.

Klem Viktor Don Juanja nem tűnik rendkívülinek, aki belekapaszkodik rendszerint jobb híján teszi, ahogy ő is ugyanilyen alapon teremt kapcsolatot. Nem érezzük nagyformátumúnak, mert a szerző sem ilyennek akarta láttatni. A kisember hazatér a háborúból, amelyet nagy nehezen túlél, majd lerobban és semmit nem tud magával kezdeni…(Ugyan mi lehet azokkal, akik nem „donjuanok”, eleve is szürke emberek – jutott eszembe, velük mit tesz a háború?)

A főszereplőt körülvevő húsz nőt öten személyesítik meg, akik több nőalakot is eljátszanak Nagy Marit leszámítva, aki a menyasszony nagymamájaként gyönyörűen felolvas egy levélnek álcázott Radnóti verset. Neki még a sóhajtásai is érdekesek, és egy idő után kezdtem is hiányolni, hogy miért nem jelenik meg újra. (Az előadás végén csak visszatér.)

Török-Illyés Orsolyát eddig csak kétszer láttam színpadon, mindkétszer (számomra) tökéletes előadásban, amelyben minden szereplő a lehető legtermészetesebben létezett a színpadon (Ernelláék Farkaséknál, Kálmán-nap), és persze a Hajdu Szabolcs-filmekben. Ő is éppen így „húzónév” számomra, akire kíváncsi vagyok darabfüggetlenül is. Ezúttal prostituált, apáca, Don Juant a szerelmével üldöző nő felváltva, így többféle viszonyban is láthattuk a főszereplővel. Elég széles a skála, és el is különítette a karaktereit, ahogy Sztarenki Dóra is. Utóbbi szintén több szerepet kapott és olyan öltözékeket, amelyekkel a „fregolizás” hatékonyan működhetett, ráadásul egyik-másik igazán kiemelték előnyös adottságait – igazán gyönyörű, mondhatjuk rá egyszerűen ezt is.

A harmadik fiatal színésznő, Hajdu Lujza szintén játszott Hajdu Szabolcs-filmekben, de a port.hu szerint ez az első színházi szerepe, ez a mai premier lehet a debütálása. Vagy igen, vagy nem – többet nem tudok róla. Kiegészíti a csapatot, de ahogy a többiek, ő is csak pillanatokra tudja felélénkíteni az előadást a darab adottságainak köszönhetően. (Annyira nem tudja az érdeklődésünket felkelteni az a probléma sem, hogy Don Juan nézi, ahogy korcsolyázik…)

Kerekes Éva szerepeiben van humor is, ha nem is sok, de ennek a kevésnek is tudunk örülni. Már első rövid jelenetében, házmesternéként is bújkál a szemében valami kis hamiskás mosoly, végigméri a férfit, akit nyilván sokszor megnézett magának, amíg évekkel ezelőtt a házba járt – persze, hogy felismeri. Ez a tekintet mutatja Klem Viktort leginkább igazi Don Juannak. Később, amikor özvegyként magánál tartja a férfit, szintén képes a darab jellemzően komor hangulatát oldani. Érezhetően kikacsint felénk, nekünk játszik, és megpróbál minket magával vinni. Erőfeszítéseiért megérdemli, hogy ő van a produkció plakátján.

A színlap szövege ígéretes, és az előadás után választ tudunk arra adni, hogy megváltozott-e Don Juan. Meg, inkább áldozatnak tűnik ő is, de annyira nem tudunk neki örülni.

Címkék: Sztarenki Dóra FÜGE Jurányi Kerekes Éva Nagy Mari Klem Viktor Török-Illyés Orsolya Szlávik Júlia Kovács Ádám Hajdu Lujza Don Juan visszatér Schnabel Zita

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr6514393908

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása