Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (22) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (26) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (47) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) opera (25) Opera (633) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (55) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (101) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Három jó színészre épít az Orlai Produkció egyik még friss, mindössze egy hónapja futó előadása Richard Greenberg Amerikában és Angliában is egyaránt sikert arató darabja nyomán, Novák Eszter rendezésében.

harom-esos-nap-474-279-114356

Zöldi Gergely fordító-dramaturgként szerepel a színlapon, és tevékenysége most talán a szokásosnál is lényegesebb: az eredetileg két idősíkban (a hatvanas illetve a kilencvenes években) játszódó felvonás történéseit összefésülte, és így egy feltétlenül érdekesebb, bár a befogadótól egy hangyányival több energiát igénylő feldolgozás született, nekünk is követni kell a váltásokat és a három szereplő átalakulásait.

Most azt mondanám, hogy ez nem igazán megterhelő, és könnyen megy, mert ez volt a személyes tapasztalatom. Előadás előtt elolvastam az előadás leírását, hiszen soha korábban még csak nem is hallottam a műről. Ez a két bekezdés most is az orlais színlapoktól megszokott profizmussal minden szükségest közöl, amely előzetesen jól jön vagy jöhet a nézőnek. Ezennel felhívom a figyelmet, hogy minden esetben érdemes legalább ezt elolvasnia annak is, aki nem maga döntött a megtekintés mellett, hanem csak úgy ölébe hullt a jegy, vagy éppen odarángatták egy előadásra. Annyira nem hosszú a leírás, a címből a lényeg nem derül ki a darabról.

Azért írom ezt le ennyire nyomatékosan, mert az előadás után a mosdóban három ember próbálkozott összerakni, hogy mit is látott, ki kicsoda volt, és kiderült számomra, hogy volt olyan néző (lehet, hogy csak az az egy, akit én láttam), akinek egész végig nem esett le, hogy mindenki két különböző embert játszik és két idősík is van.

A rendező, Zeke Edit látványtervezővel együtt mindent megtett azért, hogy az azonos háttér ellenére a ruhák, illetve a szereplők viselkedése egyaránt elkülönítse a figurákat, nem mosódtak össze kicsit sem, de ezek szerint mégis jól jöhet, ha valaki előre tudja, hogy szülők és gyermekeik történetét fogja látni.

A váltások érzékelését fényekkel és erős zenei betéttel is jelzik, utóbbi (techno-zene talán) kellően hangos és taszító, nehéz nem észrevenni, hogy ja, igen, most megint átlépünk a múltba vagy vissza a jelenbe.

A sikeres építészcsaládról szóló történet érdekességéről nyilván megoszlanak a benyomások, nézőfüggő, hogy valakit a szereplők viszonyainak alakulása mennyire érdekel, de az alapkérdés mindenkit érint, emiatt voltaképp a helyszín és néhány külső körülmény nem is nyom sokat a latban.

Az előadás – az Orlai Produkció Second Life-jához hasonlóan – azt mutatja meg, hogy egy ember többféle életutat is bejárhat, és az, hogy végül merre sodródik, egészen kicsi dolgon is múlhat – akár azon is, hogy három napig esik az eső.

A szerző – nem kicsit mesterkélten – a szülők és a gyerekek életútját ellentétbe állította, és minden személyiségtípushoz két különböző verziót talál ki – az egyiket nagymértékben felőrlik a belső küzdelmei, a másik viszont elég sikeres külső mércével, de ez még igazi boldogsággal nem tölti el őt sem. Ha megnézzük a kétszer három elénk tett emberi sorsot, mindben közös, hogy akár sikeresek, akár nem, egyikük sem elégedett igazán. Ez is jelzi, hogy a történetben van valószerűség, sőt ahogy a darabban éreztem a hullámhegyeket és völgyeket, és a szereplők kidolgozásának egyenetlenségeit is, néhány ponton mégis az jött át, hogy itt most valami fontosat akarnak mondani, még akkor is, ha ez egy bulvárdarab, amelyik hol szórakoztató, hol kevésbé.

Nagyon lényeges elem, hogy ahogy figyeljük mindkét generáció tagjait, amelyek között vannak jobban küzdő és felszínesebb gondolkodású emberek is, csak érzékeljük, ami el is hangzik a darab elején, hogy „Mindenkinek nehéz!”. Ezt adtam címnek, mert ezt éreztem ezen a szombat délután a legfontosabb üzenetnek.

Amikor egy színházi előadásra beülünk, és emberi sorsokat látunk, nagyon lényeges nemcsak az, hogy éppen kikapcsol vagy elgondolkodtat az előadás, hanem az is, hogy milyen modelleket látunk magunk előtt. Minden nézőnek megvan a maga problémája, mindenkinek a maga keresztje tűnik a legnehezebbnek, és talán az is segítség, ha látja, hogy másnak sem egyszerű. Bátorítás ez, megkönnyebbülünk tőle. Vannak persze boldog pillanatok az életben (és az előadásban is), azoknak kell éppen akkor gyorsan nagyon örülni, mint amilyen az egyik szereplőnek ez a három esős nap volt, és tisztában lenni, hogy nem lesz könnyű – senkinek nem az.

A darab vége felé is elhangzik egy mondat, némi öniróniával : „Csak addig tökéletes valami, amíg elkezdődik” – és ezzel is egyet tudunk érteni, saját tapasztalataink igazolják, az élet korántsem a tökéletességről szól.

Ez a darab sem az, és ugyan a színészek most is megtesznek mindent, most is jobb az előadás, mint a kiinduló alapanyaga, és a végére kifejezetten jó lesz a hangulata, bár ezen a szombaton elég döcögősen indult. Lehet, hogy nem voltunk erős közönség, bár most is tele volt a nézőtér a legutolsó sorig. (Este volt még egy előadás, az lehet, hogy már bemelegedve indult…) Persze, ez az észlelet szubjektív, nem mindenkinek jut olyan szomszéd, aki az ölébe rejtett telefonon igyekszik végig chatelni az előadást, miközben azért a férjével is csak megbeszéli a történteket – lehet, hogy nekik sem sikerült összerakni egyedül, hogy ki kicsoda. Úgy tűnik, hogy egyre nehezebb feladat kikapcsolódni a virtuális világból, és lehet, hogy nemsokára ez már nem lesz elvárás sem.

Attól tartok, hogy a „ki kicsoda mit csinált” részletes leírása ebben az esetben szpoilerezésnek számítana, így megtartóztatom magam, de néhány szót azért írnék mégis a három színészről, mert attól tartok, hogy nem elég érv a megtekintés mellett, hogy elhangzik benne a „mindenkinek nehéz”.

Igen, most is a színészek vannak a központban, és ezt az előadást annak kell látnia, aki legalább két színészt szeret ebből a háromból, és egy sem zavarja közülük.

Akármilyen is a darab, kétféle karaktert felváltva játszani és markánsan elkülöníteni, kihívás, hálás színészi feladat, élvezetes munka lehet. A szerepek jól illenek megformálóik alkatához, jó a szereposztás.

Szabó Kimmel Tamás mindkét arca abban közös, hogy laza, felületes és vonzó figura, és minthogy fiúként sorozatszínészt játszik, néhány önironikusnak is értékelhető mondata a közönségből élénk tetszést vált ki. Egy közvéleménykutatás azt hiszem, hogy adatokkal is alátámasztaná, hogy ő az Orlai Produkció egyik legtöbb nézőt bevonzó színésze – könnyen szerethető.

Gondolkodtam azon, hogy leírjam-e, hogy szerintem kinek melyik szerepe áll jobban, mert mindenkinél érzékeltem lényeges különbséget a kettő között, de ez aztán végképp igazán szubjektív – a lényeges elem az, hogy jól elkülöníthető.

Jól választott partner hozzá Schruff Milán, akit az egri Maya kapcsán fedeztem fel magamnak, de ő egészen más alkat, nincs a reflektorfényben csak az előadások alatt, és nem az a típus, akiről folyton beszélnek. (Vagy lehet, csak nekem nem tűnik úgy.) Minden alkalommal rá lehet csodálkozni, mert annyira más. Jelen esetben találó mindkét karakter is, a dadogós építészsrác, akiben senki nem bízik, aki sosem beszél, és aki mégis megkap mindent, amit szeretett volna, és a későbbi fia is, aki jobb helyzetből indulva mégis csak csellengeni fog az életben, ahogy az apa is eredetileg tervezte. Ugyan mindhárom színész fontos, de mégis azt hiszem, hogy ahogy a három esős nap is, úgy az előadás is leginkább neki kedvez, és valószínűsítem, hogy színészi kvalitásaira rácsodálkozva most sokan meg fogják jegyezni a nevét.

Kovács Patrícia a nőt játssza, akinek a sorsát a szerző beállítása szerint a férfiak határozzák meg elsősorban, aki önálló jövőképpel nem rendelkezik, akinek feltétlenül a házasság, a család az egyetlen menekülési útvonal, amely igazán mégsem válik be – pontosabban az egyik alakjának egyáltalán nem, a másiknak mintha adna boldogságot csak a gyerekeivel törődni, de a körülmények lenyomják, és életének éppen ez az oldala nem lesz a történetben érdekes.

Mindenkinek nehéz, de a színház képes a helyzetünkön legalább ideig-óráig javítani, nem csak arra a száz percre ad kikapcsolódást, amíg ténylegesen bent vagyunk a nézőtéren, hanem már az előzetes várakozás, illetve az utólagos feldolgozás ideje is még hozzá tartozik. Ha az esőről ezek után ez az előadás fog bevillanni, és nem hangolódunk le automatikusan, hanem  az fog eszünkbe jutni, hogy mindig történhetnek csodák, már megérte.

Címkék: Kovács Patrícia Belvárosi Színház Szabó Kimmel Tamás Novák Eszter Orlai Tibor Zöldi Gergely Schruff Milán Zeke Edit

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr7214353281

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása