Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (22) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (26) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (47) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) opera (25) Opera (633) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (55) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (101) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

2017 januárjának bemutatója volt a Szürke galamb – Tar Sándor regénye alapján -, amelyre azóta is minden hónapban készültem, de valami „kihagyhatatlan egyszeri esemény” miatt a megtekintés mindig bedőlt, pont úgy, mint a Négyeshatos vagy a Bakfitty esetén történt, amelyeket csak több éves csúszással sikerült pótolni. (Ezek után a „Rettegés és ínség”-nek a bemutatóján jártam.) Az éppen egy hónappal korábbi alkalomra volt már jegyem is, tanítványaim végül nélkülem mentek el, mert nem értem időben vissza egy külföldi operalátogatás miatt.

Ami még az eddigi „meg nem tekintés” kapcsán érdekes: néha szoktam kapni ismeretlenektől olyan kérdéseket, hogy miért nem nézem meg ezt, vagy azt a darabot, melyet a levélíró már látott, és utólag kíváncsi lenne az én véleményemre is. Eddig még egyetlen előadás iránt sem érdeklődtek ennyien, a bemutató után néhány héten belül több hasonló megkeresés is érkezett hozzám Szürke galamb-témában.

839Lovas Dániel, Spilák Lajos, Nyakó Júlia, Nagypál Gábor, Pallagi Melitta

A tanítványaimnak nem mondtam semmit az előadásról a megtekintés előtt, csak azt, hogy több kritikai portálon is a tavalyi top tízbe sorolták. Utólag, ami visszajelzést kaptam tőlük, hasonlóan lelkes hangvételű volt, mindössze ezen a február 4-i előadáson mellettük ülő egy-egy néző zavarta őket, illetve a nézőtér mögötti ajtónak a nyitva tartása (beszűrődő zaj) volt az, ami rontott az élményen. Még annyi pechjük is volt, hogy egy idegen nő elmesélte nekik a második rész történetét a szünetben, nyilván csupa jószándékból.

A diákok beszámolóiból egyértelműen kitűnik, hogy még két egymás mellett ülő, azonos korú, egy osztályba járó fiú is nagyon másként látja ugyanazt az előadást. Amikor több ilyet olvasok, az még inkább megerősíti, hogy egy véleményből semmiképp nem lehet egy előadást megítélni, egy ember csak magát képviseli, amikor egy előadásról ír.

Még mindig a tanítványaim megállapításainál maradva: volt aki szerint pont jó, hogy kevés díszlet volt, mások szerint jó lett volna „rendes”. Van, akinek a hely nagyon tetszett, mert kicsi volt, közel voltak a színészek, míg mások szerint ez a történet igazából nagyszínpadra lett volna ideális, és jobb körülményeket kívánt a játszóknak. Horváth Csaba rendező mozgásainak a megítélése már erősen vegyes volt, többek szerették, de nem érezték a történethez kapcsolódónak, míg volt, akinek az akrobatika kifejezetten megemelte az előadás értékét.

Amiben viszont mind egyet tudtak érteni: az élő zene nagyon jól szolgálta az előadást, Spilák Lajos lenyűgözte őket zenészként is, az előadáson belüli OST-WEST rádió műsorvezetőjeként, aki még a betelefonálók hangját is utánozta, és színészként is. Azon (a korábbi Stúdió K-val kapcsolatos fogalmazások után) már nem csodálkoztam, hogy Nagypál Gábor ismét megkapta a szokásos szuperlatívuszokat – fantasztikus, zseniális az alkoholista hadnagy szerepében. Szerették a krimiszerű, „noir” történetet, azt, hogy akciófilmre emlékeztette őket. Szerették a cigarettadoboz nejlon csomagolásának felhasználását adóvevőként, ötletesnek tartották ezt is, akárcsak a kabátok színészt helyettesítő szerepét.

maxresdefaultKihallgatás - főszerepben a díler (a piros kabát) - Homonnai Katalin, Sipos György, Lovas Dániel

(A Stúdio K-nak mindig erőssége volt a bábok hasznosítása az előadásaiban, és most is élénkíti az előadást, ahogy egyes tárgyak megelevenednek.) Már megfogta őket az előadás elején a díler (egy kabát) kihallgatása egy rendőrtiszt által, akit Sipos György játszott. (Néha házmesterré is átalakult

Összességében is szerették a színészeket, megfogta őket a sok, villámsebesen végrehajtott váltás, amikor csak egy-egy ruhadarab cseréje jelezte, hogy egy másik szerepbe léptek át, és élvezték a szerepkettőzéseknél azt is, hogy láthatták egy előadáson belül, hogy mennyire más is lehet ugyanaz a színész. Érdekesnek találták Spilák Lajos narrációit is, és Lovas Dánieléit is, aki szükség szerint, egy mozdulattal átalakult „nyúlszájúvá”.

Élvezték, hogy sokat nevethettek az előadáson, és mindenkinek ott volt a végső konklúzió, hogy ez most jobb volt az általuk megszokott élményeknél.

Amit a fentiekben felsoroltam, valóban az előadás legfontosabb mozzanataira utalnak.

A krimiszerű történetet, amely a rendszerváltás után nem sokkal játszódik, nem fogom elmesélni, nemcsak azért, mert elég szövevényes, sokszereplős, de van benne számos érdekes fordulat, és az élmény része az is, ahogy ezek követik egymást. Tar Sándor azonos című regényéből Mikó Csaba írta színpadra, és a szöveg működik színdarabként. Nem szoktam szeretni, ha narráció van az előadásokban, de ehhez épp illett. A műben erősen megjelenik a kisvárosi hangulat is, és a társadalomkritikai él sem mellékes, bár nézőfüggő, hogy ezzel ki mennyire foglalkozik.

Horváth Csaba „fizikai színháza”, rendezői megoldásai most is a helyhez illőnek tűnik, és egyébként is az ilyen színházi előadásokhoz vonzódom, „az üres színpad+kevés kellék+jó színészek” kombinációhoz, még akkor is, ha tudom, hogy számos esetben a forráshiány mozgatja az alkotói kreativitást.

Jól tagolták az előadást Spilák Lajos helyváltoztatásai, aki sokféle hangszert (dob, szájharmonika, citera) felhalmozott maga előtt egy gördülő emelvényen, és néha bravúrosan többet is egyszerre használ. A zene nemcsak színesíti az előadást, de dramaturgiai funkciója is van.

Benedek Mari jelmezei alapján önmagában is kifejezően bemutatják a szereplőket, a zizegős nejlon melegítők kellően giccsesek, a színek és a mintázatok ütik egymást. Díszlet és tervező sincs, viszont a világítás (Eőry Zoltán munkája) szintén lényeges szerepet játszott abban, hogy ne legyen mégsem hiányérzetünk.

szrke galamb3 9563 844x380Autózás - két rendőr - Nagypál Gábor és Homonnai Katalin

Ami nagyon szerethető most is, és a Stúdió K minden előadásában ugyancsak: a színészek csapatmunkája. Érezhető, hogy nagyon összeforrott a társulat, és együtt is, külön is jól érvényesülnek a színészek. Látjuk a jól kiépített kapcsolatokat, nagyon erősek a párbeszédek – gondolok itt első sorban a Nyakó Júlia által játszott ezredes és Nagypál Gábor hadnagyának kettőseire, illetve az utóbbi közös jeleneteire Homonnai Katalinnal, aki elvileg a segítségére kirendelt „szintén rendőr”, de éppígy hat Horkay Barnabás és Pallagi Melitta is szerelmespárként – nagyon erősen érződik a kettejük közötti elköteleződés. Horkay Barnabás persze ahogy eddig, most is imponál nekünk, ahogy mozog és fel-felugrál a falakra, rendkívüli rugalmassága azt is eszünkbe juttathatja, hogy színházban minden lehetséges, és ha ez így van, nem kizárt, hogy az életben is.

Az előadást nézve csak egyetlen momentum van, aminek nagyon nem lehet örülni: mindössze havonta egyszer megy, azaz a színészeknek őrült energiákat kell minden előadásba beletenni, hogy felelevenítsék. Nagyon elkeserítő a gondolat, hogy egy ennyire jól megcsinált, minőségi és szakmai körökben el is ismert előadást nem lehet legalább kéthetente műsorra tűzni. Nincs elég forrás a marketingre. Meggyőződésem, ha erről az emberek tudnának, kíváncsiak lennének rá.

ps.1. Az előadásról még tavaly áprilisban készült egy ennél sokkal jobb és részletesebb szöveg - elemző kritika olvasható a Két lámpás blogon, akinek ez az ajánló kedvet csinált, további információkhoz juthat náluk.

ps.2. A fotók a Súdió K Színház számára készültek, az előadás oldalán továbbiak is megnézhetőek.

Címkék: Horváth Csaba Nagypál Gábor Stúdió K Nyakó Júlia Tar Sándor Horkay Barnabás Benedek Mari Spilák Lajos Homonnai Katalin Lovas Dániel Sipos György Pallagi Melitta Mikó Csaba Eőry Zoltán

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr5613725828

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása