Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (25) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Izsák Lili (24) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (22) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (59) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A Kapós Böske "népi pajzánságok" alcímmel futó önálló előadása Fabók Mancsinak, aki 2013. januárjában mutatta be, mégpedig a Miskolci Csodamalom Bábszínházzal közösen. A Marczibányi Térre már nem eredeti formájában érkezett. Kimaradt belőle az a hatalmas ágy és a bábok is, amelyben eredetileg játszódott ez a vásári bábjáték. Hiányérzetünk nem keletkezett, elégedetten jöttek ki a Kamaraterem nézőteréről  a hetedikesek és a gimnazisták is. Mint kiderült, ez volt az első olyan alkalom, amikor kizárólag kamaszoknak játszotta a színésznő és játszótársa, Keresztes Nagy Árpád zenész. A hangszereken túl fontos szerepet kapott, sőt végül jelképes értelmet is nyert még egy háromlábú szék is. "Ha kimennek az előadás után, már más emberek lesznek" - ígéri Fabók Mariann. Igen, ez az a szándék, amellyel a jobbfajta művészeti alkotások készülnek. Igaza van, kapunk útravalót mind, amivel talán kezdeni is tudunk valamit.

"Kapós Böske pajzán históriájának forrása a magyar népi szerelmes történetek, szerelmi kiokosítók hol szomorú, hol víg gyűjtései. Vásári bábjátékunk végigkíséri, hogyan lesz a szerelmi tűzkeresztségen éppen csak átesett leánykából, e téren sokat tapasztalt, meglett asszony. A virágnyelven elbeszélt, legjobb ízű népi humorral fűszerezett történet fő témája „Ádámságunk” és „Évaságunk”, az emberi élet különböző szakaszaiban."

Ennél jobb és tömörebb összefoglaló nem is kell - a honlap e néhány sorában minden lényeges üzenet benne van. Fabók Mancsi tudja, hogy a szexualitás nem az a téma, amelyről akárki is szívesen beszél nyíltan, közönség előtt. Ennek dacára az előadás elején felteszi a kérdést a kamaszoknak, hogy tisztában vannak-e azzal, hogy mi a lényeges különbség férfi és nő között, különösen úgy csípő tájon - miközben szemléltető célzattal magára és párjára mutat. A diákok zavarba jönnek, papírforma szerint, ugyanakkor mégis van valaki aki egészen váratlanul megszólal: "hát a szavazójog". (Nyilván azt tanulta nemrég, hogy sokáig a nők nem szavazhattak.) Fabók Mancsi a továbbiakban többször is hivatkozik erre a megszólalásra, de más nézőkkel is próbálkozik. Tekintve, hogy ez volt a harmadik találkozásom a bábszínházával (A székely menyecske meg az ördög illetve a Vitéz János és Vas Juliska után), most már számítottam is erre a módszerére. A közönség hamar megszokja a népies-régies nyelvezetet, amelyet olyan természetességgel használ, mintha ez lenne az anyanyelve. Annak, amikor a kérdések abbamaradnak és elkezdődik a mesélés, mindenki nagyon örül. (A nézők nagy részében nincs igazi szereplésvágy, még kevésbé szeretnének megnyilvánulni ebben a témakörben.)

A korábbi alkalmakkor én egészen elvarázsolódtam Fabók Mancsi bábos technikájától, ahogy képes egy-egy jelenetben egyszerre három szereplőt is megszemélyesíteni, de jelen esetben, amikor ez a forma leegyszerűsödött, ugyanúgy nem maradt hiányérzetem. Van Fabók Mariannban annyi karizmatikus erő, hogy pusztán a szavaival is leköt bennünket. Ez nem azt jelenti, hogy ne lennék kíváncsi a későbbiekben az eredeti verzióra is. De igen. Sőt, ez után a három előadás után egészen másként gondolok az általam eddig különösebben nem kedvelt vásári bábjátékra, mint műfajra is és minden érdekel, amihez a jövőben hozzáfog.

Ezt a mesélős-zenélős, de díszlet- és kellékmentes színházat látva felmerült bennem, hogy így viszont könnyen utaztatható és könnyen lehetne tantermi színházként számos iskolába meghívni. Valószínűleg a gimnazistáinkat éppen ez a téma érdekelheti a legjobban, és talán egy kicsit más beállításban fogják a saját életüket is látni, ha Kapós Böske életének virágnyelven elmesélt történeteivel összeismerkednek. Az előadás után a gyerekek egymás közti beszélgetéseiből kihallatszott, hogy nem voltak minden részlettel tisztában és ez nem biztos, hogy aggasztó jel 13 évesek esetén. Ők még nagyon időben vannak ahhoz, hogy mielőtt saját maguk is elsőbálozókká válnak és elkezdenek érdeklődni mások "aranyfészke" vagy "aranymadara" iránt, jól megjegyzik Kapós Böske intelmét és igyekeznek egy éppen olyan stabil háromlábú széket beszerezni, amilyen Fabók Mancsinak szemmel láthatóan van. Ez lenne a leglényegesebb útravaló, amelyet az előadás ad nekünk. (A felnőtt nézők pedig végiggondolhatják, hogy nekik is megvan-e ez a szék, vagy ehelyett nem próbálkoznak-e trükkökkel és óriási energia befektetésével egy, illetve kétlábú székeken ücsörögni - vagy egy fenékkel akár több széket is elfoglalni. Ezekre a megoldásokra is van példa.) Aki kíváncsi, hogy mire gondolok - nézze meg az előadást. A slusszpoént csak nem lövöm le éppen egy ajánló szándékú blogbejegyzésben.

 

 

Címkék: Marczibányi Tér Fabók Mariann Kapós Böske Keresztes Nagy Árpád

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr527454114

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása