Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A Thália Humorfesztiválján febr.7-én láthattuk a most már „Nemzeti” jelzővel is ékeskedő TÁP Színház tavalyi előadását. (Eredeti bemutató: 2013. febr.3.) Most szembesültem a ténnyel, hogy lám, ennyi ideig sikerült halogatni. Praktikus információ: az előadás a Jurányi inkubátorházban febr.26-án lesz legközelebb látható. Nagyon melegen ajánlom a megtekintését, igazi jó színházat láttunk, jó színészekkel ( Színlap) elgondolkodhattunk néhány közéleti kérdésen (reflektorfényben a korrupció) és eközben jól is szórakoztunk. Két óra egy részben.

Az előadás elején egy dokumentumfilm v. riport-részletet vetítenek le egy ismert pesti korrupciós ügyről. Ezzel azonnal megteremtik a kapcsolatot az Osztrovszkij darab témája és a jelen között. Megjegyzem, Réthly Attila 2002-es rendezése (Új Színház) az eredeti szöveget használva ugyanígy eszébe juttatta minden nézőnek, hogy nekünk szól az előadás. A korrupció annyira nyilvánvalóan van jelen, hogy voltaképp a leghagyományosabb feldolgozás a XIX. század Oroszországát idéző jelmezekben éppígy működött volna. Viszont néha nem árt egy kis változatosság, nem bántam, hogy Fekete Ádám átiratot készített és modernizált. A Puszi Együttes zenei betétei optimálisan váltakoztak a prózai jelenetekkel. A legtöbb szereplő kapott egy önálló szólót is, és ezeket fenntartás nélkül élvezni lehetett. Eklektikus az előadás, de mégis egységes hatást kelt. Minden mozzanat a helyén van, a merészebb húzások is indokoltak. Vajdai Vilmos rendezése hat ránk, helyenként esetlegesnek, improvizáltnak tűnnek a dolgok, de nem azok.

Az előadás igazán újdonságokat nem árult el a korrupcióról, de mintha a csapat az útmutató-nemzetébresztő szerepet azért fel akarná vállalni (nyilván e küldetéstudat kifejezésére vették fel a „Nemzeti” jelzőt is), és mozgósítanak a korrupcióba való belenyugvás ellen. És szembesítenek. Miután tegnap sikerült egy olvashatatlanul hosszú bejegyzést írni a Don Giovanniról, ami kiváló előadás, ma kárpótlásul visszaszorítom magam és csak a lényeget emelem ki erről a maga nemében szintén elsőosztályú munkáról.

Ha egy szereplőt kellene kiragadnom, akkor feltétlenül Hegedűs D. Géza lenne az. A beérkezett korrupt hivatalnok szerepét játssza. Jót tesz neki a kiruccanás a megszokott fészkéből, a Vígszínházból, ebben az előadásban jóval erősebbnek éreztem a megszokottnál. Díszletek nélkül, minimális kellékekkel bonyolított az előadás (a vetített háttér a legerősebb látványeszköz), de Hegedűs D. az előadás elején néhány pillanat alatt megteremti a karaktert külső segítség nélkül is. (Nagyon jó partnere a fiatal feleséget játszó Boros Anna, ezt ne hagyjuk figyelmen kívül.) Látjuk az indítékait és azt is, hogy mit ért el egy életnyi ügyeskedéssel. Rozzant öregembere megrendítő. Az előadás egyik legemlékezetesebb pillanata is hozzá fűződik. Fiatalkori nagy sikere volt a Kőműves Kelemen és most abból énekel egy részletet. „Hit nélkül sem alkotni, sem élni nem lehet!” – halljuk és a kontraszt óriási. Az új generáció ifjú titánja, Zsadov (Kovács Krisztián) ugyan próbálkozna máshogy élni, de benne ez a lendület már kezdetben sincs meg. Mintha már előre tudná, hogy kár a harcért. Az előadás záróképében szintén felerősödik ez a párhuzam, az összegző zárómonológot először Hegedűs D. kezdi mondani, majd Krisztián többször is rászól („Géza, ez az én szövegem!”), majd folytatja ő. Nagyon azt érezzük, hogy a világ egy helyben topog, nem ment egy tapodtatnyit sem előrébb.

A két férfi főszereplő erőteljes színpadi jelenléttel bír, és az a nagyszerű, hogy hozzájuk méltó partnereket kapnak, minden szerep méltó színészre talál. Ugyan ez egy alkalmi válogatott, de ez mégsem érződik. Erősek Lázár Kati és két lányának (Gera Marina, Gergely Katalin) jelenetei, de jók a hivatalnokok is, Thuroczy Szabolcs is és a számomra eddig ismeretlen Szabó Simon is.

Ezzel az előadással – ha bárkinek kétségei lettek volna egyáltalán – ismét nyomatékosodott, hogy rendkívül nagy szükség van a független színházi előadásokra. A nézőknek is kellenek az újszerű impulzusok, de maguknak a színészeknek is kell egy kis vérfrissítés, hogy újabb formációkban, a rutin útjáról letérve is kipróbálhassák magukat. Ezen a héten ez volt a harmadik előadás mindössze, amit láttam, és a harmadik, ami tetszett. Kifejezetten örültem neki. Jó, hogy a Humorfesztivált megrendezte a Thália, és szélesebb közönség felhívták a figyelmet erre a produkcióra is. Kedden eredményhirdetés….

 

Címkék: Thuróczy Szabolcs Vajdai Vilmos Thália Kovács Krisztián Lázár Kati Szabó Simon Hegedűs D. Géza Nemzeti TÁP Színház Boros Anna Gera Marina Gergely Katalin

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr815804715

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása