Dübörög az évad már most, szinte minden színház tart előzetes tájékoztatót vagy nyílt napot kisebb vagy nagyobb közönség előtt. Ma - mivel meghívtak - a Rózsavölgyi sajtótájékoztatóján jártam a délelőtt folyamán. Ahelyett, hogy a hétvégén a Tháliában látott vidéki előadásokról (Jászai, Picasso kalandjai) készített beszámolóimnak végső formát adtam volna - azok így csak később lesznek feltéve. Zavar a restancia, de most nem jön rosszul, hogy pillanatnyilag nincs állásom, van időm blogot írni. (Ez poén lenne, de valóban igaz. Kell az idő.) Fogjuk fel a dolgokat a pozitív oldaláról. Ennyi személyes adalék után jöjjön az "objektív" tájékoztatás.
A sajtótájékoztatón szó esett érintőlegesen a múltról is persze, áprilisban volt egy éves a szalon, ami kapcsán elhangzott néhány imponáló adat. 14 ezer fizető néző és még 3 ezer ember jött el a tavalyi évadban a 75 fő befogadására alkalmas kávézó 300 megszervezett rendezvényére. Köztük kiemelt fontosságot tulajdonít Zimányi Zsófia tulajdonos és művészeti vezető a 13 színházi bemutatónak, amelyek mindegyike magyarországi ősbemutató volt. Én a címeket nem idézném, a Rózsavölgyi honlapján ott vannak az adatok, a legtöbb előadás át fog kerülni erre az évadra is. Mivel magánszínházról van szó, a nézők döntenek. Amire vesznek jegyet, azt tovább lehet játszani, ilyen egyszerű a történet. Nagyon átstrukturálódna a pesti színházak kínálata, ha ez mindenütt így lenne, de bíztató jelenség az, hogy a magánszféra is létre tud hozni jó előadásokat. (Igen, ugrik a nagy apparátus és a látvány.) A tavalyi évadjuk talán legjobb előadása (nekem az volt), de biztosan legnagyobb közönségsikere Az utolsó óra, amelyik Alföldi Róbert és Jordán Tamás tolmácsolásában szeptemberben is négyszer lesz (23-24-én) két napon belül. Aki erre az előadásra szeretne eljutni, annak nagyon időben kell felvenni a kapcsolatot a színházzal, 75 férőhely az nem túl sok, hamar megtelik a nézőtér.
A múlttal nem foglalkoztak hosszan, helyette a meghívott színészek játszottak néhány részletet az új bemutatókból. A jövő heti Gárdonyi-darab (Ábel és Eszter) egész előrehaladott fázisban van, ahogy ez várható is. Őze Áron és Danis Lídia jelenete a Rózsavölgyiben már megszokott módon, az asztalok között bonyolódik, illetőleg az ablakpárkány is játszik megint.
Október 29-i bemutató alkotói (Lukács Sándor, Tóth Ildikó) szabadkoztak, hogy ők csak felolvasnak. Távolsági szerelem a cím, egy író és egy színésznő telefonos kapcsolatát követhetjük majd nyomon. Van ebben kihívás, kétségtelen, de ha a Gyógyír északi szélre c. produkcióra gondolunk, amely egy interneten szövődő szerelem történetét hitelesen és meggyőzően vitte színpadra, akkor adhatunk esélyt ennek a darabnak is." Lesz-e kémia" a két szereplő között, illetve a rendező mennyiben tudja ezt a nem túl színházszerű helyzetet kezelni, majd elválik a bemutatón.
A Rózsavölgyitől nem áll távol a kísérletezés. Ez az előző bemutatónál is jobban megnyilvánul a november végi darabválasztásban. Pontosabban: a Réczei Tamás még be sem fejezte azt a művet, amely Benjamin Britten századik születésnapjára készül. Thomas Mann Halál Velencében c. novellája alapján írt Britten-opera az alap, bejátszások is lesznek majd az előadásban belőle. A színdarab Britten, egy kottamásoló és a szerző házvezetőnője beszélgetéseiből fog összeállni. Az alapötletet az adta, hogy Britten betegen már diktálta a művét. Az elhangzottakból úgy tűnik, hogy az opera születése közben fognak futólag beszélgetni az élet apró dolgairól illetve a halálról, ahogy az sejthető. Meglátjuk, hogy sikerül a figyelmet felkelteni a témára. A sajtótájékoztatón látható bejátszás alapján az opera jónak tűnik. (Kőszegi Ákos, Szamosi Donáth és Falusi Mariann a három szereplő)
Novemberi bemutató lesz Sándor György estje is, aki nagyon frappánsan eleget tett Zimányi Zsófia kérésének, mondott három mondatot.(Mint megjegyezte: Illyés Gyula esetéből látható, hogy néha egy mondat a zsarnokságról is komplikációkat okozhat.)
Ezen kívül még két tervezett decemberi bemutatóból kaptunk kóstolót, mindkettő garantált közönségsikernek látszik. Az egyik Jerome Kilty Kedves hazug c. darabjának Nádasdy Ádám-féle újrafordítása (Tisztelt hazudozó lett belőle). Ebből Molnár Piroska és Jordán Tamás olvasott fel. G.B. Shaw és Mrs. Campbell színésznő levelezéséből íródott a mű. Nekem élénk emlékem fűződik egy TV-ben is játszott Mensáros-Tolnay-féle változathoz, hálás színészcentrikus darabról van szó. Jutalomjátéknak ígérkezik. Valló Péter rendezi.
December 28-án pedig következik A legvidámabb barakk, a Rózsavölgyi Orfeum után egy újabb kabaré, ezúttal az 1945-89 közötti időszakról. A programból Csobot Adél énekelt. Sose láttam a fiatal énekesnőt, de az két szám alapján is világos, hogy szép hangja van és érdekesnek is tűnik. Meglátjuk, hogy működik a kabaré-jelenetekben. A közelemben ülővel megosztottam a felfedezésemet, aztán megnyugtatott, hogy csak én nem ismerem Adélt, mert az egyik TV-csatorna már rég megtalálta és ő is húzónévnek számít. Igen, itt visszaüt az, hogy csak színházba járok és se időm, se vágyam, se TV nincs ahhoz, hogy kövessem akár a celebek mozgását is, akik megjelenhetnek a színházban. Ha megjelennek, akkor majd megismerem őket. A látott produkció után most várakozással tekintek Adél színházi kalandjára is. Meglátjuk, hogy a kabaré műfajában otthonosan mozgó Józsa Imrét mennyire fogja inspirálni, illetőleg Kovács Istvánt, akit jó régen nem láttam színpadon.
Az évad második felének a programjáról érintőlegesen volt szó. Amit abból kiemelek: Lőrinczy Attila Emil Ajar-átirata. Az Előttem az élet négy szereplőre szűkítve jelenik meg. Egyikük a 14 éves arab kisfiú, Momo Margitai Ági szerepe lesz. Partnerei is hetven körüli színészek - neveket nem mondtak még, hiszen májusi bemutatóról van szó -, a rendező Alföldi Róbert.
A Stohl rajongóknak is lesz előadás februárban, de aki erre kíváncsi, tényleg szedje össze magát és menjen rá a honlapra!
A Rózsavölgyi sajtótájékoztatóját hallgatva az lehetett az ember benyomása, hogy nincs itt se válság, se kultúrharc. A cél az, hogy minőségi ÉS szórakoztató színház jöjjön létre egy kellemes közegben.
Ha valaki szisztematikusan végignézné a fellépő művészeket, akkor láthatja, hogy a Szalon nem hajlandó se ide, se oda betagozódni. Felkér vidéken és Pesten játszó színészeket egyaránt.Jellemzően olyan művészeknek ad esélyt, akik már bizonyítottak (nekik is kell újabb és újabb jó feladat, kevés színház tudja megfelelően és kizárólagosan szerepekkel ellátni az összes művészét), de elég sok fiatal tehetséget is felkarol. Épp az utóbbira jó példa a szept.19-22 közötti - ingyenes! - Antré fesztivál. Erről külön bejegyzés: itt!
Az eltelt évad alapján ezt a következtetést vontam le, most pedig jöhet a folytatás.