Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (22) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (26) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (47) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) opera (25) Opera (633) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (55) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (101) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Előzmények:

Ha Figaró, akkor mindig bajban vagyok. Menni vagy nem menni?

Kezdetben voltam én, aki nemes egyszerűséggel a világ legunalmasabb és teljesen érdektelen operáját látta a műben. Ez az állapot nem változott meg akkor sem, amikor Galgóczy Judit rendezésének bemutatóját is láttam az Operában. Szövevényes történet szép zenével, ennyivel elintéztem, de egyáltalán nem érintett meg.

Erre jött a 2006-os Tavaszi Fesztivál, amelynek programjában szerepelt ez is Kovalik Balázs Mozart Maratonjának részeként. Minthogy Kovalik Balázs rendezései mindig invenciózusak, van benne végigvitt gondolat, mindig lehet érezni, hogy akar valamit mondani az előadásaival, adtam egy esélyt a Figarónak is. (Bár nem szívesen mentem, másnap fontos ZH-t kellett írnom olasz nyelvészetből, hatalmas rizikónak éreztem azt, hogy öt órát feláldozok a készülésre szánt időből. De Kovalik mindenek előtt - és elmentem.)

Magára az előadásra is rendkívül élénken emlékszem, ami azért is maradt meg, mert pár nappal később újra megnéztem és 2007-ben is minden alkalommal, amikor lehetett. Óriási veszteség, hogy nem kerülhetett tartósan be a pesti repertoárra.

Valószínűleg soha ennyire erős hatással nem volt rám színház, mint éppen ez. (Ha leszámítom persze 1978-ban a miskolci Lúdas Matyit, ami a legelső színházi élményem, és még velem van azóta is.)

Kovalik "sárga" Figarója számomra megértette a darab nagyszerűségét is. (Most azt nem részletezném, hogy olyannyira hatott rám, hogy egy szakdolgozatot írtam belőle, mintegy 70 oldalon át elemezve a rendezést és a szereplők közötti viszonyokat - két évig másra se gondoltam, csak erre.) Kovalik rendezése után hónapokig mást se hallgattam és a Figaróval sikerült valahogy átvészelnem életem eddigi legkeményebb évét, a 2006-ost.

Ennek az előadásnak az is lett az eredménye, hogy ha az Opera vagy a MüPa műsorra tűzi, akkor érzem a belső kényszert, hogy mennem kell. Kicsit reménykedem, hogy látni fogok ismét egy hasonló minőségű előadást, mint Kovalik Balázsé volt, de természetesen egy ilyen élmény megismételhetetlen, voltaképp örülnöm kell annak is, hogy egyszer (illetve öt alkalommal ugyanazt) átélhettem. 

Kovalik Figarója után sajnos ez a léc olyan magasra került, hogy leginkább csak egyes énekesi teljesítményeknek tudunk örülni. Kovalik rendezése előtt vagy után sem láttam soha egy olyan előadást, amelyben a szereplők közötti viszonyok logikusan, a legkisebb maszatolás nélkül lennének felrajzolva. Amelyben nincs felesleges illusztráció és pótcselekvések sora. De még lehetne ilyen...

Figaró-mániámban osztozik a lányom is, aki még mindig rajongva néz fel azokra az énekesekre, akiket annak idején 5, majd 6 évesen látott. Figyeljük őket, nézzük őket más előadásaikban, melyekből többnyire kiragyognak, hiszen nem múlik el nyomtalanul a Kovalik-hatás, aki nyilván azt tanította nekik, hogy az opera színház is és úgy játszanak, mint akik végiggondolják a saját figurájukat, sőt megpróbálnak valamiféle viszonyt kialakítani a többi szereplővel is. Ez nekem nyilvánvalónak tűnne, de a legtöbb operaelőadásból még süt a "hagyományos" felfogás, hogy csak a hang számít, hogyan szólal meg a szerep - nem kell eljátszani.

ÉS most jön maga a pénteki élmény.

Fischer Iván pénteki előadásán azt éreztem, hogy nagyon közel volt ahhoz, hogy egy egészen átütő Figaró szülessen meg. Az előadás korábbi, 2009-es verzióját is láttam, amely ennél kevesebb színházi eszközt használt, de ehhez a mostanihoz hasonló módon.

Előre kell bocsájtanom, hogy nagyszerű dolog a MüPá-ban operát nézni (gondolok itt elsősorban a rendszeres Wagner-előadásokra, amelyekre hónapokkal előre készülök és az első Ring óta várjuk őket Vilmával lelkesen), mivel tudni lehet, hogy az előadás zenei megvalósítása nem fog csalódást okozni, a minőség garantált. Nagyon ritkán fordul elő, hogy akad egy-egy énekes, aki mintha beteg vagy némileg indiszponált lenne, de ezek az előadások azt bizonyítják, hogy igenis ki lehet osztani egy előadást úgy, hogy minden szerep jó gazdára találjon.

A MüPa viszont nem színház, hanem egy hangversenyterem, tudomásul kell venni az adottságokat és nem lehet egy előadást olyan szcenikai igényekkel megteremteni, amelyek az Operában nem ütköznének akadályba. Magyarán előtérbe kerül a zene és valószínűleg az a nyerő megoldás, amikor csak jelzésszerűen játsszák el a történetet.

Az én benyomásaim szerint azok a szerencsés esetek, amikor nem illusztrálni akarnak, hanem éppen csak a lényeget meghagyva, a kapcsolatok megszületésére koncentrálnak a rendezők. (Ezért tetszett nekem sokkal jobban a Ring előadásai közül a második kettő, mert arra már jóval kevesebb sallangot aggattak rá.)

A Fischer-Figaró esetén a nyitány alatt statisztáló főiskolások, akikre igazán csak a lakodalom előkészítő jelenetében lenne valóban szükség, szétmozogják a zenét. Teljesen szükségtelenül szaladgálnak föl s alá, átöltöznek a nyílt színen a darabhoz kevéssé passzoló ruhákba, pedig milyen ígéretes ötletnek tűnt a kóristák beültetése zenésznek álcázva a zenekar tagjai közé, mennyire jó lett volna, ha abban a ruhában maradnak és csak akkor mennek statisztálni, ha nagyon muszáj. E színpadi segédmunkások lelkesen teszik a dolgukat, csak éppen feleslegesek, sőt rontják az előadás élvezhetőségét. Ráadásul, amikor valaki a MüPá-ba szervez előadást, pontosan tudhatja, hogy oda csak zeneszerető emberek mennek oda, sőt a közönségnek inkább az a része, aki a koncerteket részesíti előnyben az operával szemben. Tehát épp ez a közönség nem vágyik bohóckodásra, a zene élvezetéért zarándokol el a MüPá-ba. Ami még ezzel kapcsolatban rosszul érintett, hogy láttam e statiszták között olyan neveket, amelyek a prózai színházak látogatói számára már valóban "nevek". Szilágyi Csenge viszi a vállán A tanítónőt a szomszédos Nemzetiben, Törőcsik Franciska pedig több főszerepben is jelentős az Örkény Színházban. Én egyszerűen méltatlannak tartottam azt, hogy őket ilyen pótcselekvésre kényszerítik. Van egy érzésem, hogy ők is pontosan látják ezt, de nyilván élniük is kell valamiből. 

Az, hogy Fischer sem tartotta lényegesnek a szereplésüket abból is egyértelmű, hogy szerencsére a második részben már csak ott hasznosítja őket, ahol helyükön vannak és a végén nem illeszti őket be a tapsrendbe, egyetlen egyszer sem. (Szilágyi Csenge a Kékszakállúban is szerepelt, mindkét "fátylas" rendezésben, amelyekről korábban beszámoltam. Akkor még ki kellett vonszolódnia a meghajláshoz, most ezt megússza legalább.)

Amíg a főiskolások szedett-vedett gönceikben parádéznak, az összes főszereplő ruhájáról elmondható, hogy olyan, mintha egy koncertszerű előadáshoz készített fellépőruha lenne. Sötét v. szürke öltönyök, elegáns szoknyák - nem próbálnak XVIII.századiak lenni, sőt nem látszanak jelmeznek sem. Civilben van tehát mindenki, kivéve a "nép". Idővel néhány szereplőre rákerülnek kiegészítők, amelyek jól jelzik az adott személy státuszát. Ez a megoldás sokkal jobban illik a hely szelleméhez, ez lett volna az az út, amely egy letisztult és sokkal jobban átélhető Figaróhoz vezetett volna. A Marcellinát éneklő egy picit sem változtat mai ruházatán, amely egy kicsit sem illik a szerephez. Az ő esetében éreztem azt, hogy nem is kísérelte meg eljátszani a szerepét, bár kiválóan elénekelte. (Milyen kár, hogy Fischer sem hagyta meg Marcellina áriáját - ez eddig csak Kovalik Figarójában hangzott el, pedig nagyon lehet azzal is énekesként csillogni.) A többi énekes esetén kivétel nélkül éreztem, hogy magából a szereplőből is mutatnak többet vagy kevesebbet.

A színpadon kettéosztva ült a zenekar, köztük hol állt, hol ült a kotta nélkül (!) vezénylő Fischer Iván és nézte a kis dobogót, amelyen a legtöbb fontos jelenet bonyolódott. Két ruhatartó állvány ismét dekorációként szerepelt, bár helyenként nemcsak funkciótlanok, de zavaróak is voltak. A darab egyik emlékezetes kifejezetten vígoperai jelenete, amelyben Susanna szobájában egyszerre bújik el a karosszékben és mögötte a Gróf és az apród. (Ez és az ehhez hasonló jelenetek mindig érvként szolgálnak azoknak, akik azt mondják, hogy milyen ostoba dolog is az opera.) Most a két állvány tele ruhával egyetlen díszletelemként szinte felkínálta magát az elbújásra. Minden értelmes apród vagy gróf azok mögé menekült volna, komplett hülyeség volt a fotel mögé gugolni.

Erre mondhatja bárki, hogy nem számít, apróság - igen, pont ezért nem szerencsés ilyen külsőséges díszítőelemeket ráaggatni az előadásra, mert hasznosítás nélkül vagy éppen rosszul használva őket ráülnek az előadásra. Nem biztos, hogy minden néző áhitatos révületben, csukott szemekkel ülte végig - el tudom képzelni, hogy mást is zavarták ezek az apróságok. (És most várnám a kommentek tömegét: nekünk ez így is szuper volt, minek kukacoskodni.)

Még a ruhákra visszatérve: nem volt annyira rossz ötlet, bár elsősorban dekorációként szolgált néhány felfüggesztett próbababa, amelyről levettek jelmezt és ráadták a szereplőkre. Ez a megoldás működött alkalmanként (az apród átöltöztetésénél kifejezetten szerencsésen), viszont a negyedik felvonás elején katasztrofális eredményhez vezetett a megoldás erőltetése: két bábu leengedése ill. felfüggesztése miatt percekre leállt az előadás. Fischer Iván egy-két kommentjével áthidalta ezt az űrt, de a két bábu felvonásbeli hasznosítása mégcsak nem is volt következetes, többre mentünk volna nélkülük. 

Az énekesek közül voltak ketten is, akikre halványan emlékeztem még a 2009-es előadásból. A műsorfüzetből kiderült, hogy tényleg igazam volt. Minden szereplő valóban illett a szerepéhez, ahogy ez elvárható is volt. Ami nekem kicsit fájt, hogy a korábbi operáktól eltérően egyetlen egy mellékszerepben sem lépett fel magyar énekes. Jól énekelt ez a gárda, de azt mégsem tudom elfogadni, hogy Fischer Iván egy magyart sem látott alkalmasnak, aki beilleszkedhetett volna a koncepciójába. Csak az a megnyugtató, hogy amíg mi nézzük a vendégeket, addig a mi énekeseink sorban helyezkednek el külföldön, ahol úgy néz ki bevállnak. Ahogy itthon nem kell Kovalik, miközben a németek örömmel foglalkoztatják. 

 

 

 

 

 

 

Címkék: Opera Figaro házassága Kovalik Fischer Iván Müpa

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr535087492

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása