Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

február
12.

Budaörs - "Kik tudják, mi a szerelem?" - főszerepben: Almási Éva

Hubay Miklós: Ők tudják, mi a szerelem |  MakkZs  |  Szólj hozzá!

Budaörs számomra a három legjobb évemnek a szinonimája, akárhányszor arra megyek (nem gyakran sajnos), azonnal megrohannak az emlékek. Most tíz hónap után lesokkolt a forgalom látványa, a matrica-rendeletnek köszönhetően nagyjából háromszor annyi autó lehetett délután öt körül a főutcán, mint korábban. Változnak az idők, így változik a színház is. Budaörsön tegnap egy igazán jó előadást láthattam, amely vigaszt nyújthat (ideig-óráig) a helyieknek a megváltozott életkörülményeikért.

Hubay Miklós sok egyfelvonásost írt, melyek közül az 1959-es "Ők tudják, mi a szerelem" a leghíresebb. Én gyerekként láttam tévéjáték formájában, amelynek néhány villanása máig megmaradt bennem. Hector Berlioz szerepében Mensáros László, míg szerelmeként Tolnay Klári volt látható. (Utóbbi Sinkovits Imrével is játszotta színpadon többféle rendezésben.) Ha a színházi adattárnak hihetünk, ebből a darabból kevésszer tartottak bemutatót. Ez nehezen érthető, hiszen egy jól megírt színészdarabról van szó, amelynél kevés nyújt hálásabb szerepet egy idősödő színésznőnek. Márpedig Estella szerepe több nagy egyéniségnek jönne jól. Igazán megnézném még a darabot Molnár Piroskával, Csomós Marival, Tordai Terivel, Béres Ilonával IS, hogy azt az első négyet említsem, aki azonnal eszembe jutott.

Most Almási Éváé a nagy lehetőség, aki meg is érdemli, ki is hozza a szerepből mindazt, amit lehetséges. Nem játszott túl sokat az utóbbi években, most az évadban viszont a Róza (Karinthy Színház) mellett ez már a második méltó feladata. Miatta mentem és nem csalódtam.

Hector Berlioz életrajzába belenézve valóban találunk egy Estellát, aki első szerelmeként említődik. Az viszont, hogy a szerző mást sem csinált, csak e nő után epekedett 48 hosszú éven át, már az írói képzelet műve. (Az igazi Berlioz kétszer is megnősült.)

A történet viszont Hubay darabja, az ő képzelete szülte ezt az Estellát és ezt a Berliózt. Egészen izgalmas választás lehetett 1959-ben a romantika korszakát megidézni, de attól tartok, ha más okokból is, de a mai kortól is van olyan távol ez az időszak, mint volt az ötvenes évektől. A nagyon jól megfogalmazott színlap-szöveget idézem (a dramaturg, Kovács Kristóf írása netán?): "A valóság: a könnyen megszerezhető, felületes érzelmek kultusza rohanó világunkban. A szenvedély anakronisztikusan hat." A színházak repertoárjának számos darabja azt mutatja, hogy a nézőkben erősen él a vágy a romantikára, legalább szekunder élményként sokan meg akarnák tapasztalni "az igazi nagy szerelmet".

Az előadás - ha a prózai színházak kínálatához viszonyítjuk - hangulatában, eszközeiben leginkább a Karinthy Színház repertoárjához áll közel. Burleszk és tragédia egyszerre, amely egy szalonban játszódik. Frigyesi András rendezése finoman értelmezi a szöveget, kellő arányban érezzük a humort és a tragikumot is. Az a típusú rendezés, amelyre azt szokták mondani, hogy nincs is. A szereplők nagy része egészen természetesen közlekedik a szalonban, többeknek nagyrészt, Almási Évának viszont egészen elhisszük, hogy ez az ő szalonja, ahová hagy minket bekukucskálni - megtestesíti és átlelkesíti Estellát.

A darabban két főszerep van, de jelen esetben a hangsúly kissé (nem bántóan, inkább csak a kellő mértékben) átbillen Estella oldalára. Ő az, aki többet van színen, az ő otthonában játszódik a cselekmény, ő áll Berlioz érdeklődésének középpontjában is, és nem utolsó sorban: ő az, akinek titkai vannak, aki még saját magának is hazudott, nemcsak a családjának...A múlttal való szembenézés drámája ez, de katartikus hatású egy élethazugságot tisztázni 48 év után.

Nemcsak a különösen kellemes hangú Mécs Károly által játszott Berlioz egész életére nyomta rá a bélyegét a halálig őrzött reménytelen szerelem, hanem Estelláéra is. Nagyon érzékletes az a folyamat, ahogy követjük Almási Éva ingadozásait, és látjuk végül azt is, milyen az, amikor valakinek a sok éven át önmagával szemben is építgetett védőfalai leomlanak. Látjuk könyörtelennek és végül egészen nőiesen puhának. És még sokféleképpen. Sok színe van Almási Évának, a nyolcvan perces előadás alatt egy egész leélt életet érzékeltet, nem pusztán egy találkozás röpke óráját kísérhetjük figyelemmel.

Mécs Károlynak több jut a humorból, így néha azért az a veszély felmerül, hogy karikaturisztikus vonásai lesznek az "őrült romantikus-zseni Berlioznak, a halhatatlannak". Talán kicsit kevésbé forrt össze a bemutató óta eltelt két hét alatt a szereppel. Nagyrészt illúziót keltő, de nem létezik ugyanazzal az egyszerű természetességgel a színpadon, mint Almási Éva. Könnyen elképzelhető, hogy neki több idő kell, és nagyon bízom benne, hogy a közönség érdeklődése lesz is olyan tartós, hogy kellő előadásszám mellett be tudjon az ő alakítása is egészen érni.

A rendező vagy a dramaturg (netán közösen?) a darab elejére írtak (vagy illesztettek) egy jelenetet, amely szoros kapcsolatba hozható a megidézett múlttal. (Vagy ez az eredeti verzió? - Én a kötetemben enélkül találtam Hubay drámáját.) Egy katonát kapunk ezzel ajándékba (Csillag Botond alakításában kellően szimpatikusat és szerelmeset), aki a szobalánynak udvarol. Páder Petra messze nem néz ki 36-nak, amennyinek említik, még jó, hogy az eredeti verzió "40-50 közötti" megjelölésétől eltekintettek. Ez az előadás némileg tompítja a darab kétszereplős jellegét, különösen azért, mert emlékezetesek lettek a mellékszereplők is. Viszonylag nagy tere van Estella vejeként Szegezdi Róbertnek, aki kellően érzéketlen és üzleties szemléletű. Nem sajnáljuk, amikor váratlanul a nyakába zúdítja a feleségét játszó Kovács Vanda szemrehányásait. Lányukként Mezei Léda valóban érzékelteti azt az üde szeleburdi leányzót, amilyen a nagymama is lehetett egykor...

A nézőtéren nagyrészt idősebb emberek ültek, a színház bérletes közönsége, akiknek a kedvéért lett ilyen emberbarát módon korai a kezdés. Nem éreztem túl élénknek a reakciókat, viszont a figyelem az töretlen volt. Érdekes lenne tudni, hogy a közönség tagjai ugyan átfuttatták-e magukon legalább utólag a történetet hasonló módon, ahogy Estella lánya a lezárásban. Könnyen elképzelhető, hogy a jelenlévők többsége óhatatlanul is felidézett valami hasonló románcot ifjúkorából, amelyre örömmel vagy kedvetlenül, de vissza tudott most gondolni. Elég sokkoló hatása is lehet az előadásnak, ha valaki túlságosan is hasonló élményeket rejt, vigyázat! Ennél csak egy lehet rosszabb, ha valakinek egyáltalán semmi hasonló élménye nem volt.

Budaörs nincs ám messze! A színház a buszmegállóban van, húsz perc alatt a Móriczra vagy a Délihez is eljuthatunk. Akinek mégis elérhetetlen, de szeretik a romantikát, azok megpróbálkozhatnak a Rózsavölgyi Szalon mai bemutatójával, a Romance.com-mal, amelyben épp a bejegyzésem elején emlegetett Molnár Piroska az egyik főszereplő. Ajánló arról is nemsokára következik...

 

 

 

Címkék: Budaörs Kovács Kristóf Almási Éva Páder Petra Mécs Károly Kovács Vanda Ők tudják mi a szerelem Szegezdi Róbert Frigyesi András Csillag Botond Mezei Léda

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr717162073

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása