Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Hát most bajban vagyok. Igazán. Elvileg megkönnyebbült is lehetnék, mert napok óta igyekeztem a múlt hétről összegyűlt hat előadás dokumentálását megejteni és most ez az utolsó. Úgy néz ki, hogy utolértem magam és ha ezzel készen leszek, akkor az esti Cosí fan tutte-ig nem lesz más írnivalóm. Akkor tehát mi a baj? Semmi más, pusztán annyi, hogy a tavalyi Stuart Máriához hasonlóan az általam nagyon szeretett Örkény Színházban ismét láttam egy olyan előadást, amelyikről az agyammal végig tudtam, hogy mennyire kompakt és jól megcsinált rendezés, nagyszerű színészi alakításokkal, rám mégsem hatott igazán. Miután tavaly csak egy másik bejegyzésben érintőlegesen említettem ezt a problémámat, most másodszor mégsem akartam megfutni. Tehát írok mégis néhány szót az előadásról, ahogy mindegyikről szoktam, amire odavetődöm.

Az Übü királyt ugyan főpróbán láttuk, de ez esetben ez már inkább számít hétköznapi előadásnak, ugyanis a nyáron előbemutatót tartottak Szentendrén. Egyáltalán nem észleltem, hogy kilógnának a fércek a produkcióból. Sokszereplős jelenetek vannak és nyoma nem volt semmi bizonytalanságnak. Be volt ez már járatva rendesen.

A lányom előismeretek nélkül nézte. Ahogy ez várható is volt, magával ragadta a történet, szerette a rendezést és a színészeket. Jót tett neki az előadás azért is, mert éppen kiábrándulófélben van - tíz év után - az operából. Vilma 13 évesen egészen magabiztosan kinyilatkoztatja, hogy csak jól megrendezett előadásokat akar látni, félmegoldások nem érdeklik, még akkor sem, ha jók az énekesek. Mácsai Pál rendezése kiállta a próbát.Úgy néz ki, hogy a prózai színházzal nem fog szakítani.

Azt hiszem, hogy a közönség széles tömegeit magával fogja ragadni az előadás, és csak azokkal lesz nehéz megbirkózni, akik túlságosan is beleszerettek egy korábbi verzióba. Tavaly Dömötör András rendezését nézve alapvetően ugyanez volt a helyzet: túl sokszor láttam Zsámbéki rendezését. 1985-ben először. Az volt a Katonában az első nagy élményem és talán hét alkalommal újráztam. Nem pusztán a főszereplő Sinkó László és Básti Juli, de még a főiskolások (Vajdai Vilmos, Lengyel Ferenc, Zubornyák Zoltán, Varga Zoltán) is megmaradtak.Talán ennyi az egész. Vannak élmények, amelyek annyira mélyek, hogy nehéz őket felülírni. 

Ez a bizonyos legendás Übü talán hét éven át volt műsoron a Katonában, de azóta eltelt húsz év. Bár azt mondják, hogy a színház a pillanat művészete és gyorsan elillan a hatás - ez a példa nekem éppen arról szól, hogy az igazán jó előadások mégis egy életre szóló nyomot hagynak. Valószínűleg újabb húsz év letelte után még mindig az az Übü lesz számomra az etalon. Számos embert ismerek, akik még most is Gábor Miklós, Bessenyei Ferenc és társaik alakításához mérik a friss bemutatókat.Valószínűleg én pedig majd Ruszt Othellóját és Eszenyi Enikő Leonce és Lénáját fogom felemlegetni...

Az Örkény számára viszont az feltétlenül jó hír, hogy az elmúlt húsz év alatt elég széles nézői rétegek cseperedtek fel, akik számára ez az előadás lesz "AZ" Übü, csupa nagybetűvel. Erre minden esély megvan, így látom, még akkor is, ha én kicsit kívül maradtam az előadáson.

Übü mama és Übü papa, Kerekes Éva és Csuja Imre személyében most is a hátán viszi az előadást, annak ellenére, hogy a mellékszereplők hada sincs elnyomva.Éppen azért, mert övék a főszerep, még úgy is szerethetőek, hogy mivel zsarnokot játszanak, elvileg ellenszenvesek és taszítóak. Annak idején Sinkó és Básti alakítása is éppen ilyen jellegű volt: ugyanígy imádni lehetett a helyenként undorító Übüket...A színészek szerethetősége és a jelenetekben rejlő humor a siker titka. Ugyan a szerző a Shakespeare királydrámák paródiáját írta meg, a rendezés komolyan veszi a helyzeteket, és belülről láttatja a szereplőket.A kisebb szerepeket játszók is hálás helyzetbe kerülnek.  Máthé Zsolt a konferanszié rövid szövegét is élettel tölti meg, Nagy Zsolt kifejezetten hatásos medveként és Poszomány kapitányként is. Bagossy László egyetemista osztálya is jelentős feladatokhoz jut, és képesek arra, hogy szervesen beilleszkedjenek az Örkény csapatába. Ficza István számára szintén jó feladat Rozamunda királyné eljátszása. 

A színpadról árad felénk az energia, egészen nyilvánvaló, hogy a színészek számára öröm ebben az előadásban (is) részt venni. Kívánom nekik, hogy még sokáig élvezhessék...

 

Címkék: Örkény Színház Mácsai Pál Übü király Csuja Imre Kerekes Éva Máthé Zsolt Nagy Zsolt Ficza István Böröndi Bence

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr776811881

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása