Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Tavaly a Jurányiban felolvasó színházi eseményt rendeztek Artur Palyga „A zsidó” című darabjából. Az eseményre bokros teendőim (nyilván egy másik előadás miatt, mi egyéb szólhatott közbe?) nem mentem el, viszont fogtam a darab fordítója, Pászt Patrícia által összeállított „Fiatal lengyel dráma” című kötetet és néhány nap alatt elolvastam. Ha valaki hasonló akciót tervez, csak biztatni tudom, bár egyáltalán nem mondható könnyed olvasmánynak a kötet. A legtöbb dráma még A zsidónál is nehezebben csúszik. Nem azoknak szólnak ezek a művek, akik pillanatnyi feledést keresnek és legszívesebben elmenekülnének a világ bajai elől. Éppen ellenkezőleg, szembenézésre kényszerítenek múltunkkal és jelenünkkel – nemigen találunk kibúvót. Az előadás is ilyen kemény lett, ezáltal is szépen illeszkedik a Szkéné repertoárjába.

A darab egy lengyel kisváros tanári szobájában játszódik és az időtartama éppen megfelel egy szokásos tanári értekezlet idejének, nagyjából két óra. A cselekmény sem tűnik első közelítésre szerteágazónak, mindössze egy kérdésről van szó: hogyan reagáljon a tantestület egy e-mailre, amely a város egykori lakosától érkezett, aki azóta Izraelbe költözött, mert történetesen zsidó származású. Az iskola erősen alulfinanszírozott, a tanárok úgyszintén, ezáltal nem csoda, hogy megörülnének egy gazdag mecénás támogatásának. Elindul a légvárépítés, tervezgetés és a mindvégig humoros beszólásokkal tarkított értekezlet folyamán egyre jobban előtérbe kerül a múlt, felidéződik a háború, a holokauszt. Azt is láthatjuk, hogy a különböző szereplők hogyan húztak közvetett vagy közvetlen módon hasznot a zsidók eltávolításából. Sem az igazgatónak (Mucsi Zoltán), sem a plébánosnak (Tamási Zoltán), sőt a lengyeltanárnőnek (Egri Kati) sem tiszta a lelkiismerete ebben a kérdésben. Mindenkinek van titkolni valója. Nem kivételek ez alól a fiatalok sem, köztük az antiszemitának nevelt, némiképp bárdolatlan, de annál szókimondóbb tornatanár (Katona László).

Az angoltanárnőről (Sárközi-Nagy Ilona) hisszük azt a legtovább, hogy ő aztán végképp távol áll az egész problémától, de aztán ez a feltételezésünk is megdől. Az ő családja egész egzisztenciáját a zsidóktól elvett házak eladására építette, ezáltal ő is haszonélvezővé és bűnössé vált még akkor is, ha sosem gondolt rá, hogy honnan is ered a családi vagyon.

Az író ugyan ironikusan, de mégiscsak a lengyel társadalom elitjeként említi ezt a társaságot. Különböző típusokat vonultat fel, de egy olyat sem, akit felmentene. Látlelete szerint mindenki hibás, kollektíve és egyénenként is bűnös a múlttal való szembe nem nézésben.

Ez az előadás a darab első külföldi bemutatója, az előadást követő pénteki közönségtalálkozón az is elhangzott, hogy a szerző sohasem gondolta, hogy műve megállhatná a helyét Lengyelországon kívül is, hiszen számtalan ponton a lengyel kultúra nagy alakjaira utalnak a szereplők és nagyon be van ágyazva a téma a lengyel történelembe.

Sajnos az a helyzet, hogy mindenféle erőltetés nélkül is, nagyon aktuális A zsidó. Ha nem gondolunk másra, mint az aktuálpolitikai történésekre, amelyek a német megszállás értelmezésével foglalkoznak, vagy a holokauszt 70. évfordulójával kapcsolatos megemlékezésekre és vitákra, akkor könnyen láthatjuk, hogy a magyarságnak sem ártana, ha néhány kérdéssel szembenézne. Szintén a közönségtalálkozón hangzott el, hogy a lengyelek olyan szörnyen rosszul már nem állnak, például egyházi körökben II. János Pál iránymutatását követik, aki felhagyott az évszázadok óta fennálló ellenségeskedéssel. II. János Pál óta már elfogadhatatlan lenne egy pap részéről az antiszemita magatartás.

Ez az előadás a helyenként torokszorító pillanatok és visszaemlékezések ellenére leginkább tragikomédia, rengeteg humorral. Ez a humor az, ami átsegíti a nézőt a nehéz pillanatokon, illetőleg a lehető leghatásosabb eszköz a szembesítésre. Óhatatlanul is átgondolja a néző saját viszonyát a kérdéshez. (Persze nyilván a nyitottabb emberek mennek majd el az előadásra, a címe miatt is elképzelhetetlen, hogy olyanok is betegyék a lábukat a Szkénébe, akik valóban antiszemiták lennének. Talán csak tájékozódik valaki, mielőtt egy színházjegyet megvesz. )

A színészek hálás szerephez jutottak mind, most itt senki sem statisztál, mindenki egyformán fontos. Még a bemutatón szinte mindenkinek a szájából hangzottak el olyan mondatok, amelyek nem éltek igazán, hiszen a szöveg helyenként didaktikus, nem mindig élőbeszédszerű, hiszen a cél a mondanivaló sugárzásán van, jobban, mint általában. Ahogy beindul a darab és lemegy több előadás, véleményem szerint ezek a mondatok is életre kelnek majd.

Szabó Máté rendezése takarékos. Nem kényszerítette felesleges pótcselekvésekre a színészeket, hagyta, hogy a szöveg érvényesüljön. Ami mozgás van, az mind a szövegből következik. Nem is lenne életszerű másként az előadás, így meg valóban el lehet képzelni a történéseket. Azt azért nem bántam volna, ha az elején elhangzik, hogy a többi kolléga miért is hiányzik. Lehet, hogy a jövő zenéje, hogy öttagú tantestületek létesülnek, de ez most azért mégiscsak furcsa. Természetesen tudom, hogy ez így volt praktikus és gazdaságos, sokkal szerencsésebb öt embert jól megismerni, mint húszat - harmincat a felszínen, de valami magyarázatra talán mégis vártunk volna.

A színészek közül nem éreztem azt, hogy valaki kiragyogna a karból, egyenletesen erősnek éreztem őket, az említett kis hiányosságokkal. Mindenki olyan szerepet kapott, ami passzol az alkatához és a jó lehetőséget mindenki ki is használja.

Az író a közönségtalálkozón azt is megemlítette, hogy nehézségei voltak a darab befejezésével. Ez a végső változaton is érződik, helyenként az értekezlet kissé elunalmasodik, ami a legtöbb hasonló összejövetel természetes velejárója – de nekem azt juttatta eszembe, hogy mivel színházban vagyunk, talán húzni kellett volna a szövegből, vagy még inkább felpörgetni. Ezt a problémát is megoldja majd az idő, meg a többszöri játszás.

Összességében nagyon jó, hogy a Nézőművészeti Kft. és a Szkéné bele mert vágni a darab előadásába (itt említődjön meg legalább az ötletgazda, a Nézőművészeti dramaturgjának neve: Gyulay Eszter). Nem riadtak meg, hanem felvetették színházi nyelven is ezt a témát. Hátha előbb-utóbb mégis eljutunk oda, hogy unokáink csak lábjegyzetekből fognak arról tudni, hogy volt a világon egyszer egy korszak, amikor még létezett zsidó-kérdés és antiszemitizmus. Tegyük félre minden realitásérzékünket és próbáljunk meg ebben mind nagyon erősen bizakodni.

Címkék: Szkéné Szabó Máté Mucsi Zoltán Katona László Sárközi-Nagy Ilona Tamási Zoltán Gyulay Eszter Egri Kati Pászt Patrícia A zsidó

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr895853522

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása