Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Érdekes lenne tudni, hogy a köztudatban itt Budapesten mennyire ismert ez a 2010-ben írt angol politikai bohózat (a sztoriról, szerzőkről az Átrium honlapján részletes infó, sőt a wikipédia is bővelkedik további adatokban). Lehet, hogy sokan korábban is tudtak arról a BBC- sorozatról, amelyik öt évadon át futott és még Margaret Thatcher is a kedvenc programjaként említette. (Aki megnézné, annak akár a Szabó Ervin könyvtárban is elérhető, megjelent VHS-en és DVD-n egyaránt. 2008-ban a könyv is megjelent magyarul.) 

Én tegnap szándékosan "tudatlanul" ültem be az előadásra, mindössze a szereposztás ismeretében. Azt nem mondom, hogy előzetes várakozások nélkül, ugyanis a szereposztás azért nagy reményekkel töltött el. Znamenák István mint rendező, Hevér Gábor, Ficza István mint főszereplők mindenképp jó estét ígértek önmagukban is, és persze benne van Robi is...

Egy éven belül ez a harmadik alkalom, hogy Alföldi Róbert színészként is megmutatkozik (a Vaknyugatban szintén az Átriumban és a Rózsavölgyiben Az utolsó órában). Az előadás során (sajnos) arra is volt időm, hogy elgondolkozzam azon, hogy tudhat valaki ennyiféle munkát egyszerre végezni (a TV-programján kívül ott volt a Danton is, utána a Mephisto felújítása miközben ezt a rengeteg és nehezen mondható szöveget megtanulta).

Az előadást egy díszletben bonyolítják. A miniszterelnök dolgozószobája (vidéki pihenőkastélyában) nem különösebben díszes, viszont jellemzi tulajdonosát, hogy a könyvespolcok valójában egy bárszekrényt (és ételliftet) illetőleg egy ajtót rejtenek. Van viszont feltűnő helyen egy darts-tábla. Hevér Gábor, aki a miniszterelnököt játssza, tréningruhájában edz a nyitóképben. Később a nyilakat meglehetős ügyességgel dobálja. A próbák során nyilván volt ideje begyakorolni. Műveletlen (különösen, ha a környezetéhez viszonyítjuk), de nem buta ember ez a miniszterelnök, helyenként kiderül, hogy önállóan is képes gondolkodni. Arra azért nehéz lenne rájönni, hogy minek erőlteti a kormányzást, miféle előnyei vannak ennek, ha egyszer ennyi stressz a velejárója. Hevér alakítása egyértelműen az előadás legerősebb pontja. Bár a próbaidőszak nagyrészében egy másik szereppel is foglalkozott (a Danton halálában Saint Just, erős alakítás az is), de az a szerep csak pár jelenetre korlátozódik, karakter. - Érzésem szerint Hevér Gábornak volt ideje az elmúlt időszakban (hacsak nem vállalt ő is még nyolc másik párhuzamos filmes-szinkron-akármilyen feladatot), hogy kidolgozza ezt a főszerepet. Neki kell vinnie az előadást és viszi is, amennyire rajta múlik. Mivel ez egy bohózat, a közönség reakciói ezerszer jobban számítanak, mint egy tragédiánál. A tizedik alkalomra fog igazán a tempó beállni. Ezen az első közönség előtti megmérettetésen is látszott, hogy Hevér rendben lesz, van ereje és  a némileg ellentmondásosra megírt figura körvonalait ki tudja  tölteni.

Miután fogalmam sem volt a darab eredetéről, az első néhány percben elhangzó mondatok hallatán még az is eszembe jutott, hogy ad absurdum, ezt a darabot álnéven írta egy mai magyar író, direkt módon a mai magyar közállapotokról. Persze (ezt a wikipédia oldala is megállapítja), hogy a sorozat erőssége eleve az volt, hogy akármelyik demokratikus államberendezkedésű ország vezetői magukra ismerhetnek. A politikai utalások nem a szolid áthallások szintjén, hanem különösen nyíltan jelentek meg. Az első tíz percben - a tréningruhás miniszterelnököt nézve a párbeszédek közben - igazán nagyszerűen szórakoztam, volt lendület, hamar kiderültek a szereplők közötti viszonyok, amelyek aztán alig változtak az előadás folyamán. A miniszterelnök és kabinetfőnöke (Alföldi) helyenként egymás mellett , máskor egymással szembe is került, ennek a viszonynak a mozgása állt az előadás centrumában. Az ígéretes kezdés után aztán igazán nagy dramaturgiai ötlet nem következett, vékonyka volt a konfliktus, erősen álprobléma-érzetű. Viszont hosszadalmasan kibontott. Egy idő után vannak üresjáratok, aztán még több - a második részben aztán ez állandósul. A tempó változni fog, a bonyolult szöveget gördülékenyebben fogják tálalni (Alföldinek jutnak a legneccesebb részek, irgalmatlan hosszú körmondatokat mond el hibátlanul), de a darabot nem valószínű, hogy átírnák. Részben ezt megtehette már Faragó Zsuzsa dramaturg, valószínűleg neki köszönhetően lett a miniszterelnök szakácsnéja éppen magyar. Ez a magyar szál is kissé erőltetett, lehetséges, hogy az, ami eredetileg a helyén volt, az sem volt persze sokkal izgalmasabb.

Ficza István személyi titkárként erőteljes, lehet rá figyelni. Ha más szerepében is ránézek, még mindig eszembe jut futólag a Vaknyugatban nyújtott alakítása és az az ostoba akcentus, amivel kiakasztott. Jelenleg a rendező nem talált ki neki ennyire alkalmatlan feladatot. Elnézegetjük egy ideig a bilincset, amivel az aktatáskáját a csuklójához rögzítette, de ez különösebben nem zavaró, ha nem is akkora poén. Némedi Árpád nagykövetként korrekt alakítást nyújt, Parti Nóra viszont miniszterelnöki tanácsadóként nem hiteti el azt, hogy intelligenciájával felette áll a férfiaknak. Szép és elegáns, de játéka tele van (még?) modorossággal. Ennek a szerepnek csak a felületét játszotta el, egy kicsit sem éreztem a mélységet vagy emberi sorsot, amely Hevér és Ficza alakításában a darab gyengesége ellenére is megjelent. És mi van Robival? Az "elegáns angol úriember fanyar humorral" neki való szerep, ha különösebb kihívást nem is jelenthet. (Oscar Wilde-ot játszott már és játszhatna is akármennyit, működne.) A tegnapi előadáson nekem így is több volt még a rutin, csak ritkán éreztem, hogy a felszín mögött ott az ember. Persze a szerep is ilyen, eredendően egy alakoskodó, helyezkedő, ügyesen korrupt köztisztviselőt játszik. Könnyen előfordulhat, hogy amire én azt gondolom, hogy "Robi nincs igazán még kész, mert túl sok bonyolult szöveget kellett megtanulnia és még arra figyel, hogy ezt ne rontsa el", az voltaképp csak a rendezői utasítások pontos követése és valóban egy manírokból felépített hivatalnokot akar nekünk Znamenák mutatni. Mindenesetre azt kapunk. Az ember akkor látszik mindössze, amikor a miniszterelnök egy új köztisztviselői törvényjavaslat beterjesztésével megzsarolja, amely egzisztenciális fenyegetést jelentene számára. Akkor leolvad a máz. Helyenként Alföldi játékát az is erősen megnehezíti, hogy az ő szövege a legnyakatekertebb, tele van a körmondatokon kívül olyan megállapításokkal, amelyek annyira aktuálisan hangzanak, hogy mindenképp a nézők felé kiszólás ízük van. Túlságosan is. Elég komoly erőfeszítés ezeket a mondatokat úgy hallgatni Alföldi Róbert szájából, hogy ne Alföldit lássuk, pusztán Humphrey Applebyt. Ez a helyzet a nézőnek is feladja a leckét. Nagy nehézségbe ütközik az előadás folyamán Alföldire nézve "nem gondolni a fehér elefántra", azaz az elmúlt évben a Nemzeti Színház körüli csatározásokra. És nem gondolni arra sem, hogy mennyire jó lett volna, ha az éppen jó sínre kerülő színházat még öt évig békében hagyják, hogy megmutathassák, hogy még mire képesek. Nagyon nem szerencsés, de gyakran erre gondoltam az Igenis, miniszterelnököt nézve. Nem kis szomorúsággal, ami csak részben szólt a konkrét helyzetnek, annak, hogy nem tudott igazán magával ragadni az előadás. 

Címkék: Alföldi Znamenák István Átrium Ficza István Hevér Gábor

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr435616152

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

evamagyarfalvi 2013.12.03. 13:32:42

Sokat nevettem, és nem akartam elhinni, hogy ez nem egy magyar viszonyokra megírt darab, hanem csak átírt. Viszont kár volt erőltetni a trianonos részt, a magyar vendégmunkást. Erősebb lett volna nélküle.
süti beállítások módosítása