Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (82) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (96) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (23) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (20) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (35) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (21) Bretz Gábor (88) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (30) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (25) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (22) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (30) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (24) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (22) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (24) Jurányi (85) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (27) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (47) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (56) Kamra (42) Kardos Róbert (21) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (69) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (27) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (27) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (43) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (36) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (104) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (50) Müpa (118) Nagypál Gábor (31) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) opera (26) Opera (635) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (28) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (50) Pasztircsák Polina (35) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (63) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (25) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (59) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (21) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (36) Schöck Atala (57) Sebestyén Miklós (24) Sodró Eliza (26) Spinoza (21) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (20) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (28) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (26) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (105) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (20) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (35) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (60) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Úgy tűnhet, hogy a Katona új előadása dokumentumdráma, de Ferdinand von Schirach kétrészes darabja – a dramaturg Szabó-Székely Ármin fordításában – mégsem az, hanem fikció. Székely Kriszta rendezése egy társadalmi problémára hívja fel a figyelmet (milyen reakciókat vált ki, ha valaki bejelenti, hogy szexuális erőszaktétel áldozata lett), fontos előadás.

A menetidő 2 óra 40 perc, a színlap ajánlója önmagában is tökéletesen elég a meggyőzésre, én a saját benyomásaimat ennek kiegészítéséül szánom szintén AJÁNLÓnak.

nyt9.jpg

 

Pattantyus Dóra a helyzetnek megfelelően minden szereplőt egyetlen ruhával jellemez, gyorsöltözés, díszletváltás nincs – „műszakbarát” előadás lett ez az új bemutató. Schnábel Zita tervező puritán tárgyalótermet álmodott a Katona színpadára, ahol a két oldalfal mellett, egymással szemben megközelítőleg 40 nézőnek ülőhely is ki van alakítva - nem olyan elrendezésben, ahogy a jegytérképen látható. Hasznosítják a forgószínpadot, illetve a Covid időszakban beszerzett kamerákat: hátul a bírót, vagy az éppen meghallgatott tanút látjuk óriási méretben kivetítve, de a színpad jobb és bal oldalán a vád és a védelem képviselőinek az arcát is folyamatosan nézhetjük. Mivel mindenkit egyszerre nem tarthatunk szemmel, végig választási helyzetben vagyunk, hogy éppen a beszélőt, vagy az őt hallgató személyek reakcióit figyeljük. Nem mindig egyszerű már ez a döntés sem.

nyt13.jpg

A kivetítés már korántsem újdonság, tíz éve még ugyanezt a darabot feltehetően technikai berendezések nélkül vitték volna színre (feltehetően inkább a Kamrában) és akkor ilyen hatalmas hangsúlyt nem kaptak volna a színészek apró rezdülései sem. Most még a sokadik sorban is jól érzékelhetjük például a vádlott, Fekete Ernő szempillájának mozgását is – ebből próbáljuk kideríteni, hogy mi a véleménye az elhangzottakról.

nyt4.jpg

Saját tapasztalatom szerint, ha van kivetítés egy előadásban, akkor a néző csak jelentős erőfeszítéssel tudja az előtte valóban ott lévő (viszont jelentősen kisebbnek látszó) színészeket nézni, legtöbbször hagyja magát befolyásolni. Így tettem én is, felváltva néztem az arcokat, és az előadás teljes menetideje alatt arra törekedtem, hogy a bírósággal együtt megpróbáljam megtudni, hogy ebben az ügyben mi is az objektív igazság – Katharina Schlüter tévés műsorvezetőt megerőszakolta Christian Tiede vezérigazgató, vagy a vád hamis, a vád nem más, mint a szakítás miatti bosszú.

nyt11.jpg

Az előadás menete feltehetően hűen követi egy németországi (!) bírósági eljárás menetét, sorra megnyilatkoznak a tanúk, az áldozat, beleszól a vád és a védelem képviselője is – nekem, civilként professzionálisnak tűnt a tárgyalás megjelenítése. A hozzászólások egy részén érezzük, hogy ennek a fő célja a figyelemfelhívás, az, hogy mi nézők képben legyünk a szexuális erőszak bírósági megítélése kapcsán, tudatosítsuk a talán bennünk is működő tanult előítéleteket, árnyaltabban láthassuk ezt a jelenséget. Ilyen kiemelt fontosságú volt Pelsőczy Réka pszichológus szakértőként elmondott hosszú monológja, amely bővelkedett konkrét adatokban is. Feltehetően a szerző valódi kutatása állhat az adatok mögött, és színészi bravúr volt mindezt – már ezen az első nyilvános főpróbán – úgy elmondani, hogy hosszú évtizedek tapasztalatát érzékeljük a szereplő szavai mögött. Rajta kívül még további négy tanút hallgattunk meg, akik mind elérték, hogy azonosítsam őket a figurával. Rajkai Zoltán professzionális orvosszakértő, Fullajtár Andrea 25 éve működő bűnügyi nyomozó - teszik a dolgukat. Jordán Adél, az áldozat legjobb barátnőjeként élvezi nemcsak a rá is vetülő figyelmet, de a lehetőséget is, hogy Katharina szavahihetőségét is megmentheti.

nyt5.jpg

Még náluk is jobb esélye van Elek Ferencnek, aki sajnos csak rövid ideig marad körünkben – a taxis vallomása nem igényel hosszú időt. Minden mondatán és megmozdulásán lehet nevetni, jelenléte oázis az előadásban. Rajta kívül a sértett jogi képviseletét ellátó Biegler, azaz Kocsis Gergely folyamatos közbeszólásai oldják némileg a feszültséget, és éppen emiatt talán ez a darab leghálásabb szerepe is. Kocsis Gergely a szerethetőbb ügyvéd éppen emiatt, de a vádlottat védelmező Pálmai Annának is ugyanúgy elhisszük, hogy mindent tud a szakmájáról. Takátsy Péter főügyészként háttérben marad, és a tanúkhoz hasonlóan csak rövid időre kerül figyelmünk középpontjába. Bírósági gyakornokként Wettstein Márk egyetemi hallgató szintén az előadásban folyamatosan résztvevő szereplők közé tartozik, akinek szintén jut egy emlékezetes monológ.

nyt7.jpg

Jó megoldás, hogy a női sértettet férfi védi, a férfi vádlottat nő, akik kénytelenek a saját esetleges sztereotípiáiktól megszabadulni. A bírót nő játssza, így talán egy hajszállal több esélyt adnánk annak, hogy a sértett álláspontját fogja a bíróság elfogadni. Udvaros Dorottya pillanatnyilag vendégként tért vissza a Katonába, de előadás közben lehet, hogy ez senkinek nem fog eszébe jutni, olyan természetességgel van jelen, mint aki el se ment. Ahogy belépésekor lepakolja a holmiját, az is otthonos – a magam részéről reménykedem, hogy hosszan marad és neve mellől idővel az m.v. el fog tűnni.

nyt6.jpg

Hiába aktív a vád és a védelem, készségesek a tanúk, a nézők feltehetően elsősorban a sértett és a vádlott kinagyított arcát figyelhetik a legtöbbet, az elhangzottakkal kapcsolatos reakcióikból tudunk elsősorban véleményt alkotni, és eldönteni, hogy ténylegesen megtörtént-e a nemi erőszak vagy mégsem. Az előadás végig sikeresen lebegteti ezt a kérdést, amelyre ugyanúgy nincs biztos válasz, mint most már több mint száz éve arra, hogy járt-e Cecil a Török utcában. De véleményünk lehet róla. Ónodi Eszter végig nagyon őszintének tűnik, hajlamosakká válunk mi is azt mondani, hogy nyilván nem hazudik, hiszen a feljelentéssel olyan médiafigyelmet irányított magára, amely tönkre is tette. Ebből a német előadásból is erősen úgy tűnik, hogy Németországban sem jelentik be a szexuális zaklatási ügyek erős többségét, mert akár igazságot szolgáltatnak, akár nem, az áldozat többszörösen megjárja. (Már azzal is, ha valakinek hatszor kell elmondania a vele történteket…)

nyt12.jpg

De aztán a vádlott – az utolsó szó jogán – mégis megszólal, és ez a pár perc nem marad hatástalan, még akkor sem, ha végül nem ez lesz az utolsó információ, amihez hozzájutunk az este folyamán...

Fekete Ernő az elsők között érkezik a színpadra, és aki nem olvasta el előre a színlapot, az gondolhatja akár ügyvédnek, vagy csak egy tanúnak is. Ami biztos: egy határozott, jó fellépésű, sármos „fontosember”, nem akárki. Már ahogy ott áll, háttal nekünk, felhívja magára a figyelmet, aztán több, mint két órán át nézhetjük a reakcióit a vele kapcsolatban elhangzottakra. Ha órákon át nem is tesz mást, csak figyel, nem kapjuk rajta, végig szerepben marad, figyelme koncentrált, és némi megkönnyebbülést okoz maga a tény, hogy végül hozzászól a történtekhez. Képes arra, hogy öt perc alatt is megingasson minket, nehéz róla elhinni, hogy erőszakra hajlana bármely helyzetben.

nyt2.jpg

A Katona alkotócsapata  nem döntött a sértett és a vádlott igazsága között, mintha minden törekvésük arról szólna, hogy a lehető legjobban kiegyensúlyozzák a két oldalt. Elérik, hogy a téma esetleg azokat a nézőket is jobban foglalkoztassa, akik az elmúlt időszakban a saját környezetükben – szerencsére - nem találkoztak ezzel a traumatikus helyzettel. Akik viszont igen, azoknak még fokozottabban ajánlom az előadás megtekintését, és persze azoknak is, akik ezeket a nagyszerű színészeket minél többféle helyzetben látni szeretnék. Most, közvetlenül a bemutató után még akadnak jegyek december 26-ra és januárra is, ha nem is sok.

nyt10.jpg

PS.Az előadás kapcsán egy számomra fontos személyes emlékem is eszembe jutott. Hetedikesen, egy állampolgári ismeretek óra keretében meg kellett néznünk egy valódi tárgyalást Miskolcon, amely egy biciklilopással foglalkozott, sőt ennek a mintájára ezek után néhány osztálytársammal le is folytattunk egy kitalált ügyben egy hasonlót, amelyre nemcsak azért emlékszem, mert én voltam a bíró, hanem azért is, mert az ügyészt játszó osztálytársam Senyei György kiemelkedően jó beszédet mondott, amely el is döntötte a vádlott sorsát. Róla ezek után már akkor biztosra vettük, hogy jogi pályára lép, és ez így is történt: az Országos Bírói Hivatal elnöke most már öt éve.

PS.A fotókat Szokodi Beának köszönhetjük ezúttal is.

nyt1.jpg

Címkék: Katona Pálmai Anna Fullajtár Andrea Rajkai Zoltán Fekete Ernő Udvaros Dorottya Ónodi Eszter Takátsy Péter Jordán Adél Elek Ferenc Pelsőczy Réka Kocsis Gergely Székely Kriszta Szabó-Székely Ármin Schnábel Zita Pattantyus Dóra Nyílt tárgyalás

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr518751536

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása