Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (82) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (96) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (23) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (20) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (35) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (21) Bretz Gábor (88) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (30) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (25) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (22) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (30) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (24) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (22) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (24) Jurányi (85) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (27) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (47) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (56) Kamra (42) Kardos Róbert (21) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (69) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (27) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (27) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (43) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (36) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (104) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (50) Müpa (118) Nagypál Gábor (31) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) opera (26) Opera (635) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (28) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (50) Pasztircsák Polina (35) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (63) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (25) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (59) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (21) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (36) Schöck Atala (57) Sebestyén Miklós (24) Sodró Eliza (26) Spinoza (21) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (20) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (28) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (26) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (105) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (20) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (35) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (60) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Nagyon sokszor elhangzik, hogy a mai nézők biztonsági játékosok, nem hisznek a kortárs szerzőknek, inkább néznek meg n+1. alkalommal egy újabb Shakespeare-t. De mi a helyzet Szép Ernővel? Mit tudunk vele kezdeni, miközben például a Lila ákác első színpadi bemutatója óta (1923) száz év lepergett, nagyon sok minden megváltozott, a házasság és a házasságon kívüli szexualitás elfogadottsága különösen. Ma a ligetben egy Tóth Manci biztosan nem egy könyvvel üldögélne, hanem a telefonját nyomkodná és így fel sem tűnne neki a fiatalember, aki szintén nem a sétapálcájával (!) gyakorlatozna, hanem várakozás közben ő is a telefonját piszkálgatná.

lila1.jpg

Ha a legismertebb nyitóképre gondolunk, már érezzük, hogy ennek a történetnek az átdolgozása kemény dió és bármit is csinál egy vállalkozó szellemű, mégoly rutinos író – jelen esetben Tasnádi István – az eredmény szükségszerűen megosztó lesz. Már csak azért is, mert létezik egy komoly tábor, amely a „ne variáljátok át a klasszikusokat, hanem írjatok teljesen új történetet, ha nem jó nektek a régi” állásponton van.

Tasnádi István mégis ment a saját feje után, és ennek az eredményét láthatjuk a Belvárosi Színházban (és később még számos vidéki helyszínen) az Orlai Produkció gondozásában.

Röviden: nekem és a 16 éves fiamnak is egyaránt nagyon tetszett, jól szórakoztunk, így szívesen ajánlom ezt a két részes szerelmi történetet.

lila2.jpg

De milyen lett maga az átdolgozás?

Tasnádi István az eredetileg öt képből álló színdarab második képét használja állandó helyszínként, azaz a teljes történetet egy orfeumi előadás műsorszámaként nézhetjük és az utolsó képet elhagyja. Ez jelentős módosítás, a darab ismerői fel is kaphatják a fejüket, de megvan az előnye is: megadja az esélyt, hogy aki happy endet szeretne, az akár örökre boldognak is képzelheti a két fiatalt. (Amint hallottam, de sajnos nem láttam: Kecskeméten klasszikus formában játsszák az eredetit, azt is lehet választani.)

lila3.jpg

Érdekes a folyamat, akármennyire is evidens, hogy ez itt egy színpad, műfű, semmi kellék, mi mégis bele akarjuk magunkat élni a történetbe, vágyunk a romantikus szerelem élményére – lényegében mindenáron. Nem hagyjuk magunkat kizökkenteni, így hiába a keret, hiába evidens, hogy mindez CSAK SZÍNHÁZ, mi akkor is elkezdünk drukkolni a két fiatalnak, pont mintha a Rómeó és Júliá-t játszanák. Miért is ne? Ahogy így néztem László Lilit és Rohonyi Barnabást (most már a sokadik darabban egymás partnereiként), nagyszerűen állna nekik az ezerszer mindenhogyan bemutatott Shakespeare-tragédia is, amely ráadásul kötelező olvasmány – nagyon sok diák szeretné meg velük, meg is érdemelnék, hogy egy ilyen szerep ne menjen el mellettük. Egészen eddig jutottam az álmodozás során. Szerethetőek voltak, átütött a Csacsinszky Pali mérhetetlen vágyakozása az igazi, mindent elsöprő szerelem iránt, és persze éreztük, hogy a beteljesülés lehetősége mindezt lerombolná, soha nem venné észre, ha megtalálta a hozzá illő nőt. Pedig megtalálta, mi is kapunk egy ideális Tóth Mancit – nagyon nem várhatnánk ennél többet egy akármilyen Lila ákác-tól sem. (Ez esetben a lila ákác lehet akár fehér is, valóban részletkérdés.)

lila6.jpg

A nézőknek a szerelem kell, de a modernizálástól félnek. A produkció nem árul zsákbamacskát, a címből is világos, hogy itt belenyúltak a klasszikus szövegbe. Itt bizony kártyaleolvasó van az orfeumi hölgynél, aki ezt a randevújára is magával viszi. A szereplők pedig hol Szép Ernő, hol Tasnádi István mondatait mondják, nagyon sok 2024-es szlenges fordulattal – amelyek közelítik az előadást egy mai kabaréhoz. Lesz, aki szeretni fogja, és lesz, aki berzenkedik majd. Ebből a szövegből átüt a darab eredeti kora és a mi időnk közötti távolság, de az azonosságokat is észleljük.

Aki előre tudja, hogy felháborítaná egy ilyen megoldás, az választhat mást, az Orlai Produkció hatalmas repertoárt játszik.

 Az előadás egyik legjobb jelenete az ideális szerelmet kergető Cs. Pali svábhegyi titkos randevúja Lolával, a budai úriasszonnyal, aki vele ellentétben csak egy futó kalandra vágyik. Járó Zsuzsa egészen magától értetődővé teszi ezt az álláspontot és szerethetővé a karaktert, aki nem féltékeny és nem gyűlölködő. (Ennek ellenére elhisszük neki, hogy így is lehetne élni.) A szerző erre a vígjátéki jelenetre, amelyben a csábító és az elcsábított szerepe felcserélődik, még képes egy lapáttal rátenni: megérkezik a férj – Mészáros Máté – is, de ő sincs egyedül… Talán nem szükséges leírni, hogy a Járó Zsuzsa-Mészáros Máté kettős is nagyon bevált, őket nézve a közösen eltöltött évtizedeket is érezzük. (A Brooklyni mesé-ben is hasonló párost alkotnak, mellékesen azt is ajánlom.) Rajtuk kívül hálás feladatot kapott Schruff Milán, mint házibarát, akinek ez a Majmóczi új szín a palettáján, de nem panaszkodhat az Orfeum igazgatóját-műsorvezetőjét játszó Pataki Ferenc sem, aki szintén egy másik arcát mutathatja meg ebben a szerepében. Ullmann Mónika Hédi szerepében kiemelődött, Cs. Palihoz hasonlóan a folyamatosan az örök szerelemre vágyó kortalan díva – a lokál hangulat megteremtője.

lila4.jpg

Ez egy színészcentrikus, így egyben nézőbarát előadás is - az alkotói csapat tagjai - Antal-Fógel Adrienn (díszlettervező), Ignjatovic Kristina (jelmeztervező), Lőrinc Katalin (koreográfus), Monori András (zeneszerző) mind a színészeket támogatja, akiket jó nézni ezúttal is. Remélhetőleg élvezik is a játékot. (Ha ezt sem, akkor mit?) Mi ezt a játékörömöt láttuk rajtuk és örültünk mi is.

Ps.Aki az eredeti Lila ákác c. regényt, illetve később drámát nem ismerné, azoknak mondom: a történet még az I. világháború előtti korszakot idézi, 1919-ben jelent meg a regény, 1921-ben lett belőle dráma, de csak 1923-ban játszották először... - aki szeretné látni, hogy lehet száz évvel később visszatekinteni erre a rég letűnt aranykorra, az akár meg is nézheti Orlaiék előadását.

lila5.jpg

PS. A Molnár Miklós nagyszerű képeit használtam, a Molmik Photography Facebook-oldaláról, ahol még sokkal több is látható minden egyes szereplőről külön albumba rendezve is.

Címkék: Tasnádi István Mészáros Máté Orlai Tibor Járó Zsuzsa Ignjatovic Kristina Ullmann Mónika Schruff Milán Lőrinc Katalin Pataki Ferenc Monori András László Lili Rohonyi Barnabás Antal-Fógel Adrienn Lila Akác Lokál

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr8018744868

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása